Rektor oppsummerer april

Foto av rektor ved OsloMet, Christen Krogh.

Rektor oppsummerer april

Rektor oppsummerer aktiviteter, arbeid og inntrykk fra april.

April har kommet og gått, og vi er langt uti mai allerede. Sånn er det jo iblant med våren når den først kommer.

Gode søkertall

Siden sist har vi fått resultatene fra samordnet opptak. Det er mange lyspunkter i årets opptak. For det første er masterutdanningene våre stadig mer populære. Økningen fra i fjor er på over 1000 søkere. For bachelor og årsstudier økte søkningen av førstevalgsøkere med solide 5%. Det er gledelig å se at søkningen til sykepleieutdanningene er stabilt høy, samtidig med at mange andre helseprofesjonsutdanninger er populære og øker. Det er også veldig bra søkning til Handelshøyskolens studier, og noen av teknologistudiene finner vi også blant de mest populære.

Nedgang på lærerutdanningene

Alt øker imidlertid ikke. At søkningen til lærerutdanningene synker kraftig, er bekymringsverdig. I fjor var det en generell nedgang hos mange utdanningsinstitusjoner, men gode tall hos oss. I år har vi også fått en skarp nedgang. Det er nok flere grunner til dette. Vi må jobbe videre med å ruste våre studenter godt til læreryrket. Det er selvsagt også viktig at studenttrivselen er høy. Skoleeierne og skolene må jobbe systematisk med lærernes arbeidsvilkår. Og ikke minst, så må vi sammen med forbundene, skoleeierne og politikere gå sammen om å snakke opp læreryrket. I den påfølgende debatten har flere tatt til orde for å endre lærerutdanningen, eventuelt reversere omleggingen til femårig utdanning. Dette er uheldig. Trangen til å handle må ikke få lov til å overstyre hva som er fornuftig bruk av ressurser. Overgangen til femårig lærerutdanning har kostet tid og krefter, og nå må læreryrket få anledning til å høste de gode effektene av den faglige oppgraderingen som er gjort.

Teknisk utdanning i 150 år

Siden sist har vi også feiret et viktig jubileum på universitetet. I år er det 150 år siden Kristiania tekniske skole ble etablert. På 1800-tallet var det stort behov for teknisk kompetanse for å bistå med industrialiseringen av Norge. Det ble gjort flere forsøk på å etablere et polyteknisk institutt sentralt på østlandet, men alle feilet. Til slutt ble det etablert fire tekniske skoler på mellomnivå, først i Horten, og deretter i rask rekkefølge Trondheim, Kristiania og Bergen. Kristiania tekniske skole ble raskt utvidet til å være en fullverdig fireårig teknisk ingeniørutdannelse i bygningsfag, maskin og kjemi. Etter 1910 ble skolen pålagt å redusere utdannelsen til to år, og først på 1970-tallet, da skolen ble en høyskole, var utviklingen på vei tilbake til der den var på slutten av 1800-tallet. I dag er historien fra Kristiania tekniske skole en viktig del av Fakultet for teknologi, kunst og design. Dagens Institutt for informasjonsteknologi, Institutt for maskin, elektronikk og kjemi, samt Institutt for bygg- og energiteknikk utdanner kandidater som er helt nødvendig for utviklingen av Norge, og står for viktig forskning. Blant disse instituttene har vi i dag noen av Norges sterkeste tekniske fagmiljøer. Gratulerer med jubileet!

Beredskap

Tidligere denne uken mottok mange ansatte og studenter ved en søsterinstitusjon en mail med en trussel. Skulle noe slikt skje her, har vi beredskapssystemer på plass. Beredskapsleder er direktør for organisasjon og infrastruktur, Vigdis By Kampenes. Jeg anbefaler alle ansatte å gå til sikresiden.no fra mobilen, velge OsloMet som sted, og legge denne nettsiden på hjemskjermen. På sikresiden.no ligger det oppdatert, institusjonsspesifikk informasjon om hva den enkelte skal gjøre om noe skjer, samt viktige telefonnumre.

Konsulentstopp

En administrativ sak til slutt. Noen ganger kan det være helt på sin plass å bruke eksterne konsulenter til å løse enkelte oppgaver, for eksempel for å gjennomføre innføring og implementasjon av løsninger der det ikke er et permanent behov for kompetansen som benyttes. Andre ganger bør vi imidlertid heller benytte intern kompetanse, eller forsøke å ansette permanent. Det er dyrt å basere seg på konsulenter og ofte er det også langt mere effektivt å utføre arbeidet selv. Det har imidlertid vist seg vanskeligere enn vi hadde håpet å få god kontroll over konsulentbruken ved OsloMet. Derfor innfører vi nå konsulentstopp. Det betyr at vi – generelt sett - ikke skal inngå nye avtaler eller gjøre avrop på eksisterende avtaler. I de tilfellene der det er nødvendig med unntak fra denne regelen (noen unntak er helt nødvendige) skal dette godkjennes av dekan eller senterleder. Konsulentstopp gjelder alle konsulentkjøp ved OsloMet, både ved inngåelse av eventuelt nye avtaler og avrop på eksisterende rammeavtaler, og omfatter selvsagt også strategiprosjekter.

Vi snakkes snart!

Hilsen Christen