Rektor ønsker god sommer

Portrettfoto av rektor ved OsloMet, Christen Krogh, tatt ute ved et av byggene på campus.

Rektor ønsker god sommer

Rektor Christen Krogh oppsummerer her innspurten av semesteret, og ønsker alle ansatte god sommer!

Sommerferien banker på døren, og vi har lagt bak oss et semester med mye aktivitet og utvikling ved universitetet. Jeg har oppsummert noe av vårens hendelser her. Dere kan også se opptaket av det digitale allmøtet fra et par uker tilbake.

Denne uken var også semesterets siste styremøte, der styret blant annet vedtok våre nye delstrategier. Nå er vi enda et steg videre i arbeidet med å operasjonalisere universitetets overordnede strategi. Delstrategiene blir snart lagt ut på nettsidene våre.

I styremøtet diskuterte vi også den økonomiske situasjonen for OsloMet, som innebærer at vi er nødt til å løse våre oppdrag innenfor stadig strammere rammer. Dette er ikke spesielt for OsloMet, men gjelder for alle høyere utdanningsinstitusjoner i Norge. Det vil være krevende å få til alt vi ønsker med trangere økonomiske rammer. Jeg er imidlertid trygg på at vi skal klare det på en måte som er forenlig med ordinær virksomhet.

I tillegg kom vi et stykke videre i prosessen med å komme fram til faglig innhold på vårt Campus Romerike. Nå, før sommeren, har vi konsentrert oss om hva slags prinsipper som skal legges til grunn for å etablere en faglig virksomhet i Lillestrøm sentrum. Først etter sommeren vil vi ta ordentlig fatt på arbeidet med akkurat hvilke studier og fagområder som bør være til stede på den nye campusen. Jeg ser fram til å ta tak i dette og diskutere med ansatte og studenter etter at alle har hatt en lang og velfortjent sommerferie. Planen er at styret skal vedta faglig innhold i sitt oktobermøte.

Men det viktigste som har skjedd i det siste er selvsagt ikke styremøtet eller planene vi legger for høsten, det er avslutningen av vårsemesteret. I disse dager avslutter om lag fem tusen studenter med en grad fra universitetet vårt. Gratulerer til alle de som nå er sykepleiere, jordmødre, reseptarfarmasøyter, barnehagelærere, grunnskolelærere, bygningsingeniører, dataingeniører, bibliotekarer, barnevernspedagoger, revisorer, doktorer, eller noen av de utallige andre gradene du kan oppnå ved universitetet OsloMet. Og en stor gratulasjon til alle de sterke fagmiljøene som har fostret alle disse dyktige fagpersonene.

Jeg ønsker dere en avslappende og god sommerferie sammen med venner og familie, og gleder meg til at vi sammen tar fatt på nok et viktig universitetsår fra høsten!

Husk å melde dere på kick off for ansatte, som en hyggelig start på semesteret.

God sommer,

Hilsen Christen