Rektor møtte ansatte på Kjeller

Foto av fasaden på OsloMet sitt campus på Kjeller.

Rektor møtte ansatte på Kjeller

I et allmøte for ansatte på Kjeller 29. september informerte rektor om status for campusprosjektet på Romerike.

Nær 100 OsloMet-ansatte på Kjeller møtte rektor Christen Krogh 29. september for en oppdatering om arbeidet med campusprosjektet på Romerike.

Rektor orienterte om at det nå jobbes i to spor. Det ene handler om å få i stand en avtale med Statsbygg som skal være rådgivere i arbeidet med å planlegge den nye campus Romerike på Lillestrøm.

– Å utvikle et bygg av denne typen er et omfattende prosjekt, og krever at vi forholder oss til et formalistisk apparat. Arbeidet vil ta tid, forklarte rektor.

Han poengterte imidlertid at det jobbes med å raskt samle nok informasjon til at Statsbygg kan komme i gang med planleggingsarbeidet.

Det andre sporet er avklaringen om nåværende campus på Romerike kan forbli på Kjeller frem til et nytt bygg på Lillestrøm står ferdig.

– Jeg gjentar i dag at mitt ønske er at universitetet kan forbli i nåværende lokaler på Kjeller frem til ny campus er klar, for å få mest mulig ro og kontinuitet i arbeidet til studenter og ansatte her, sa rektor.

Krogh poengterte imidlertid at vi må følge de statlige prosessene for dette.

Han sa videre at han ønsker av vi skal ta diskusjonen om den samme aktiviteten som er på Kjeller i dag skal etableres i den nye campusen på Lillestrøm.

Vil styrke studie- og arbeidsmiljøet

Rektor snakket også om utfordringene knyttet til arbeids- og studiemiljøet på Kjeller.

– Jeg har mottatt innspill om tiltak som kan tilrettelegge for et bedre arbeidsmiljø, og er i gang med det som kan løses utenfra. Men selve arbeidsmiljøet kommer innenfra, og det må vi alle jobbe sammen om å styrke, sa Krogh.

Han uttrykte også at ledelsen tar på stort alvor resultatene fra årets SHOT-undersøkelse, som viser at for mange av studentene er misfornøyde med studiemiljøet på Kjeller.

Fungerende prorektor for utdanning, Silje Fekjær, var også til stede i møtet, og fortalte at arbeidet har vært i gang en stund allerede.

– SHOT-undersøkelsen ble gjennomført fra februar til april, da det fremdeles var nedstenging av samfunnet. Vi har vært klar over utfordringene på Kjeller en stund, og det har skjedd mye det siste halve året med tiltak for å bedre studiemiljøet. Arbeidet fortsetter, og det viktigste vi nå gjør er å lytte og få innspill til hvordan vi kan fortsette å gjøre studiehverdagen bedre for studentene her, sa Fekjær.

– Mange ubesvarte spørsmål, men også mye vi vet

Avslutningsvis ble det stilt flere spørsmål fra de oppmøtte. Det ble blant annet etterlyst stedlig ledelse, og flere uttrykte trøtthet over en lang prosess, og at de ansatte på Kjeller har levd med endringer og uforutsigbarhet over lang tid.

Rektor sa at mange spørsmål kan man ikke svare sikkert på ennå, men han la vekt på at det også er mye vi vet kan si sikkert: for eksempel at OsloMet skal drive undervisning og forskning på Romerike i fremtiden.

– Det vi sikkert vet er at vi skal være i Lillestrøm, og at vi driver viktig og godt arbeid som også kommunene på Romerike er svært engasjert i å legge til rette for.