Rektor møtte ansatte på Kjeller

BIlde av rektor ved OsloMet, Christen Krogh, i møte med ansatte på Kjeller i et auditorium..

Rektor møtte ansatte på Kjeller

Rektor inviterte 28. april ansatte på Kjeller til et bli kjent-møte, der han også orienterte om status for campusprosjektet på Romerike. – Vi utreder nå muligheten for at OsloMet kan bli på Kjeller inntil ny campus Lillestrøm står klar, sa Krogh.

Nær 100 ansatte på studiested Kjeller møtte rektor Christen Krogh 28. april, der han presenterte seg, orienterte om pågående prosjekter og arbeid, og svarte på spørsmål.

Rektor informerte blant annet om status for campusprosjektet på Romerike, og arbeidet med å sikre midlertidige lokaler for OsloMet frem til ny campus står klar.

– Jeg er opptatt av Romerike, innledet rektor, og fortalte at han selv er fra Nittedal.

Utreder Kjeller som midlertidige lokaler

Overfor Kunnskapsdepartementet har OsloMet skissert tre ulike alternativer for midlertidige lokaler fremover: forlengelse av leieforholdet på Kjeller, midlertidig innplassering i Pilestredet eller flytting til andre midlertidige lokaler på Romerike.

– Det er gode argumenter for å holde studenter og ansatte på Kjeller frem til nytt bygg står ferdig i Lillestrøm. Spesielt for å kunne gi forutsigbarhet for studenter og ansatte, og sikre et godt lærlings- og arbeidsmiljø, sa rektor til stor applaus fra de fremmøtte.

– Vi utreder derfor nå om forlengelse av leieforholdet på Kjeller kan gjennomføres. Statsbygg vil bistå i arbeidet med å finne erstatningslokaler og gjennomføring av en konkurranse mellom aktuelle utleiere, sa rektor.

Dimensjoneringen vil ta utgangspunkt i en videreføring av alle miljøer som er på Kjeller i dag. I tillegg vil det vurderes om forsknings- og studieprogrammer som etableres i perioden frem til ny campus på Romerike er klar, kan etableres på Kjeller.

– Dette for å både utnytte plassen, og ikke minst for å styrke et levende kunnskapsmiljø som en del av satsingen på Romerike, sa Krogh.

De oppmøtte uttrykte stor begeistring for budskapene fra rektor.

Avventer behandling hos KD

Konseptvalgutredningen i campus Romerike-prosjektet er nå til behandling hos Kunnskapsdepartementet (KD). Det er ventet at KD vil komme med tilbakemeldinger om behov for eventuelle tilleggsutredninger, og at utredningen vil gjennomgå ekstern kvalitetssikring.

OsloMet har også hatt et møte med Lillestrøm kommune, med flere eiendomsaktører til stede. Der fikk aktørene presentere seg, og OsloMet fikk gi dem et innblikk i behovene til universitetet.