Plan for P52-prosjektet til behandling

Fasadebilde av Pilestredet 52

Plan for P52-prosjektet til behandling

Campusprogrammet har lagt frem planen for samling av estetiske fag i Pilestredet 52 og flytteprosjektene dette medfører. Planen skal behandles av lokale og sentrale tillitsvalgte og universitetsledelsen, før rektor fatter vedtak.

I februar besluttet rektor at Institutt for estetiske fag skal flytte til Pilestredet 52 (P52), som følge av at leieavtalen i Pilestredet Park 33 utløper sommeren 2024.

Prosjektgruppen i campusprogrammet har siden da jobbet sammen med de ulike fagmiljøene som berøres av flytteprosjektet, og legger nå frem et forslag til gjennomføring i faser. Det inkluderer ombygging av P52 for innflytting av Institutt for estetiske fag, og felles sambruk og synergier med Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier.

Videre inneholder forslaget en anbefalt løsning for hvor de fagmiljøene som i dag holder til i P52 skal flytte videre.

– Vi har hatt et intensivt arbeid i vår, med mange involverte. Det er naturlig nok flere hensyn å ivareta i et så stort prosjekt, og jeg vil takke alle medvirkende for et konstruktivt samarbeid så langt, sier direktør for campusprogrammet, Solveig Dahl Grue.

Planen legger arealeffektiviserende og kostnadsoptimale løsninger til grunn. Løsningene baserer seg på blant annet på sambruk av spesialrom og funksjoner.

Les planforslaget (opengov.no)

Skaper muligheter

En følge av innplasseringen av estetiske fag til P52 er at noen må flytte. Rokadeprosjektet har utarbeidet løsninger som ivaretar de fagmiljøene som flyttes til andre lokaler på campus. Forslaget som legges fram innbærer at de får nye lokaler i løpet av høsten, slik at de nødvendige ombyggingene i P52 kan starte ved årsskiftet 2023/2024.

Blant de foreslåtte endringene er:

• Seniorsenteret anbefales flyttet til Pilestredet 40, som med moderate oppgraderinger gjør at fagsenteret kan videreføre sine faglige aktiviteter i lang tid fremover.
  • Gründergarasjen samlokaliseres med master i entreprenørskap i Falbes gate 5, noe som vil styrke OsloMets satsing på innovasjon og etablering av nye virksomheter.
  • SimulaMet anbefales flyttet til Stensberggata 29, for å kunne møte behovet for arbeidsplasser i henhold til forventet vekst.
  • AI-miljøet anbefales samlokalisert med resten av Fakultet for teknologi, kunst og design i Pilestredet 35.

Solveig Dahl Grue legger vekt på at det åpner seg nye muligheter for fagmiljøer som må flytte ut av P52.

– Enkelte ganger viser det seg at flytting også kan løse noen utfordringer man har hatt en stund, sier hun.

– Det kan blant annet utløse synergier å koble fagmiljøer som naturlig hører sammen, og fagmiljøer vil kunne få bedre plass og bedre tilrettelagte arbeidsplasser. Flytting av fagsenteret for seniorer vil for eksempel legge bedre til rette for tverrfaglig forskning, sier Dahl Grue.

Veien videre

Anbefalt løsning legger opp til at det fra og med august skal jobbes med å detaljutforme tiltakene i P52, og at ombyggingen vil starte ved årsskiftet 2023/2024. Det vil kun bygges om inne i lokalene, og arbeidet vil ikke berøre fasader. I følge forslaget skal innflytting for Institutt for estetiske fag skje innen august 2024.

I tillegg legges det opp til at det denne høsten starter tilpassing og ombygging av lokaler på campus som skal huse enhetene som flytter ut av P52. Innflytting i disse lokalene skal skje innen utgangen av 2023.

Campusprogrammets plan for P52-prosjektet skal nå behandles av de tillitsvalgte både lokalt og sentralt, og av universitetets ledermøte, før rektor fatter sitt vedtak i månedsskiftet juni/juli.