OsloMet etablerer bærekraftsråd

Teglsteinsfasade med villvin på OsloMet

OsloMet etablerer bærekraftsråd

OsloMets nye bærekraftsråd skal gi råd til universitetsledelsen og sikre en strategisk satsing på bærekraft.

OsloMet går inn i nyåret med en styrket innsats for det daglige arbeidet med bærekraft ved universitetet.

Ny fase i bærekraftsarbeidet

Fra å ha bestått av ulike initiativ, strategiske så vel som konkrete, i forskningsprosjekter og utdanninger, ble koordinering av bærekraftsarbeidet definert inn i et prosjekt i studieåret 2019/20.

I tråd med handlingsplanen for bærekraft, vedtok ledelsen ved universitetet før jul å etablere et bærekraftsråd for OsloMet.

- Nå går vi over i fase med konsolidering av oppgavene, slik at bærekraft blir integrert i alle deler av OsloMets virksomhet, og kan utvikles videre i årene som kommer, sier viserektor Per Martin Norheim-Martinsen, som skal lede rådet.

Rådets oppgaver

Det nye bærekraftsrådet trer i kraft fra 1. januar 2021 og har fire hovedområder for arbeidet sitt.

Rådet skal:

• bistå og gi råd til rektor og rektors ledelse i institusjonsovergripende saker knyttet til bærekraft
  • være en arena for dialog på tvers av enhetene og med studentene for å styrke arbeidet med bærekraftig utvikling i forskning, utdanning, drift og kommunikasjon
  • kunne ta opp vanskelige dilemmaer innen bærekraftsspørsmål
  • sikre universitetets felles strategiske arbeid for bærekraft

Rådet har 12 medlemmer som er oppnevnt for en periode på tre år. Studentrepresentantene er oppnevnt for ett år av gangen. Første møte i rådet er 28. januar.