Droppe til innhold

Nyheter

Slik jobber du hjemmefra

Slik jobber du hjemmefra

Vi har fått en ny løsning for oppkobling hjemmefra som alle bør bruke. Les om hvordan du bruker denne, og andre temaer knyttet til hjemmekontorarbeidet.

Saken er sist oppdatert 28. mars.

Bruk den nye løsningen for oppkobling hjemmefra

  • Den gamle løsningen vi hadde for å koble datamaskinen opp til systemene på jobben (VPN-løsningen Viscosity) er nå byttet ut med et nytt og bedre verktøy – eduVPN.
  • Du som jobber hjemmefra rådes nå til å benytte denne løsningen. Det første du kan gjøre når du begynner arbeidsdagen er å koble maskinen din på eduVPN. Slik setter du opp programmet eduVPN på pc eller Mac hjemme. 

Derfor skal du bruke eduVPN:

Når eduVPN kjører på din maskin, får du enkel tilgang til systemer som SAP, OTRS, fillagring på K, programvare og så videre – og du trenger ikke tenke på alternative innganger til systemene.

- Nå ønsker vi at alle bruker eduVPN når de jobber hjemmefra. Da får vi på IT bedre kontroll på PC-ene til ansatte og kan sikre nettidentiteten din. Med eduVPN krypteres nettrafikken din, forklarer seksjonssjef Jarle Nystuen i IT-servicedesk.

- Så selv om du har tilgang til mange dokumenter i skyen (Office 365) er det derfor en stor fordel om du bruker eduVPN.

VPN står for «virtuelt privat nettverk» - les mer om hvordan det virker.

Alternativt: Bruk kontor.oslomet.no

Opplever du problemer med eduVPN, kan du prøve nye kontor.oslomet.no - løsningen for "eksternt skrivebord". Se veiledning.

Trenger du hjelp? 

IT-servicedesk hjelper deg gjerne. De er også interessert i tilbakemeldinger på hvordan løsningene fungerer. Kontakt: itservicedesk@oslomet.no

Office 365 er alltid tilgjengelig

Du har tilgang til filene dine via Office 365. I Office 365 er det også mange verktøy for samhandling, videomøter og lignende.  

Tilgang til OTRS hjemmefra

Hvis du ikke er på eduVPN, kan du få tilgang til OTRS med disse lenkene:

  • Tilgang til OTRS for ansatte på fakulteter: https://otrs-ng365.oslomet.no/
  • Tilgang til OTRS for ansatte i fellesadministrasjonen: https://otrs365.oslomet.no/

Tilgang til maler

Her vil vi legge ut maler til Word, Powerpoint og så videre, slik at du får enkel tilgang til det hjemmefra. I mellomtiden kan du kontakte grafisk@oslomet.no for å få hjelp med maler. 

Den nye arbeidshverdagen framover

Det er er ny og utfordrende situasjon for mange ansatte når vi nå skal jobbe hjemmefra. Les om hvordan du kan få en best mulig arbeidshverdag med hjemmekontor. 

Hva gjør vi med stengte skoler og barnehager?

Noen vil ha utfordringer med at skoler og barnehager er stengt. Kvoten for permisjon med lønn er økt. Les mer om hvordan du søker permisjon, fører arbeidstid og fravær i denne ekstraordinære situasjonen. 

Du får nødvendig utstyr

Trenger du vanlig utstyr til hjemmearbeid, som PC, mus og headset med mikrofon? Eller trenger du særlig tilpasset IKT-utstyr? Kontakt it-servicedesk@oslomet.no.

Trenger du eiendeler som ligger igjen på jobben?

Har du nødvendig behov for å hente eiendeler på et av våre studiesteder, kan du ta kontakt med våre vektere:

Kontaktinformasjon

  • Kjeller og Pilestredet: tlf. 409 11 000
  • Sandvika: 409 14 963 eller kpederse@oslomet.no 

Få hjelp til å lage digital undervisning

  1. Veiledninger til digital undervisning produseres nå løpende. Gå til veiledningene og instruksjonene i Canvas
  2. Zoom er er godt verktøy til digital undervisning, og er et godt alternativ til interne videomøter og større konferanser med opptil 300 delttakere. Les om hvordan du kommer i gang med Zoom og hva du må passe på. 
  3. DIGIN står klare til å hjelpe deg med å lage den digitale undervisningen. De har en bemannet vakttelefon. Les mer her. 
  4. Du kan også få hjelp i Teams-gruppa OsloMet Brukerforum/Zoom. Dette er ikke en betjent førstelinje, men et sted der du kan stille spørsmål til og dele erfaringer med dine kollegaer.

Slik jobber du smart i Teams

Med Teams er det lett å holde kontakten med andre kollegaer som også jobber hjemme. Slik jobber du smart i i Teams og får sving på de digitale gruppemøtene. 

Passordbytte – viktig informasjon:

Med jevne mellomrom får du beskjed om å bytte passordet som du bruker for å logge deg på PC-en, Feide, Office365 og andre tjenester. 

Når du nå jobber hjemmefra, er det én ting som er annerledes: 

  • Du må fortsette å bruke ditt gamle passord for å logge deg på selve PC-en din.
  • Det nye passordet, som du har byttet til, skal du bruke når du logger deg på alle andre tjenester – som Feide, Office 365, og alle andre systemer.

Du må altså huske både det gamle passordet ditt og det nye passordet ditt.

Passordet til å logge på selve datamaskinen vil nemlig ikke oppdatere seg før etter at maskinen har vært koblet på fastnettet i lokalene til OsloMet.

Trenger du noen å snakke med?

Ansatte som opplever å ha behov for psykososial bistand, kan kontakte leder for sin lokale HR-enhet.

chatbot-portlet