Nytt system for identitets- og tilgangsstyring

Nyhetportlet

Bilde av bygg på campus i Pilestredet.

Nytt system for identitets- og tilgangsstyring

OsloMet innfører en sektorløsning for helhetlig identitets- og tilgangsstyring (IAM) i mars 2023.

OsloMet innfører sektorløsningen for helhetlig identitets- og tilgangsstyring (IAM) 24. til 26. mars.

Hvem blir berørt av endringen?

De aller fleste ansatte og studenter skal ikke merke overgangen til IAM. Påloggingen på universitetets systemer vil være som tidligere.

Men glemmer du eller vil bytte passord vil du møte en ny løsning, der du identifiserer deg med ID-porten/BankID. 

Innføringen skal etter planen gi bedre informasjonssikkerhet og mer effektive arbeidsprosesser.

Endringen vil først og fremst gjelde:

  • HR og ledere ved alle enheter. Får opplæring i det nye systemet.

  • Ansatte som er både ansatt og student ved OsloMet. Får en brukerkonto istedenfor to. Egen informasjon sendes på e-post og SMS.

  • passord.oslomet.no erstattes av sektorløsningen tilgang.sikt.no/oslomet.

Behov for hjelp?

Kontakt IT-servicedesk dersom du får behov for hjelp med tilganger, passord, aktivering av konto eller har andre spørsmål i forbindelse med innføringen av IAM.

Løsningen leveres av Sikt for kunnskapssektoren. Universitetet i Bergen (UiB) var først ute med løsningen. OsloMet er det andre universitetet i Norge som innfører IAM.

Les mer om Helhetlig identitets- og tilgangsstyring IAM: