![Bilde av studenter foran PC-en.](/documents/585743/54764075/Illustrasjonsbilde+studenter+med+PC+Foto+Mina+K.+Abrahamsen+2400+x+1200.jpg/60290956-7613-cbac-a2cb-409516ababef?t=1699964651741)
Nytt KI-verktøy tilgjengelig
OsloMet tilbyr nå også KI-chat gjennom Microsoft Copilot. Vårt eksisterende KI-verktøy, Sikt KI-chat, er også oppdatert.
Begge verktøyene gir deg tilgang på kunstig intelligens (KI) som er designet for å hjelpe deg med å finne informasjon, svare på spørsmål og bistå deg i undervisning, forskning og administrativt arbeid. Både Microsoft Copilot og Sikt KI-chat benytter nå Open AIs nyeste versjon - GPT-4 Turbo. Til forskjell fra Sikt KI-chat, kan Copilot i tillegg genere bilder (Dall-e).
Du kan logge inn og bruke Microsoft Copilot og SIKT KI-chat med din OsloMet-brukerkonto.
Hva er forskjellen på Copilot og Sikt Chat?
-
Copilot oppgir normalt flere og bedre data for kilder
-
Copilot genererer bilder
-
Sikt KI-chat har større kapasitet til å besvare lengre tekster
-
Sikt KI-chat kan oppleves noe tregere enn Copilot (Sikt jobber med saken)
-
Løsningene er satt opp med forskjellige begrensninger og oppdateres ulikt - de kan dermed generere ulike svar
Les mer om KI-chat hos OsloMet.
Sikkerhet og personvern
Både Copilot og Sikt KI-chat er vurdert og godkjent av OsloMet til bruk opp til og med begrenset (gult) lagringsnivå.
Når du logger på med OsloMet e-post på Microsoft Copilot brukes ikke dine data til å trene modellen, og dataene dine er sikret. I Copilot vil du få opp OsloMets logo, og et merke som sier du er “Beskyttet” i øvre høyre hjørne, ved innlogging med din OsloMet epostadresse.
Behov for andre KI-verktøy?
Husk at IT skal involveres dersom du har behov for å ta i bruk alternative KI-verktøy. De enkelte fagmiljøene vurderer hvilke(t) system som er aktuelt, mens IT gir råd og vurderer forhold knyttet til avtaler, informasjonssikkerhet og personvern.