Nytt KI-verktøy tilgjengelig

Nyhetportlet

Bilde av studenter foran PC-en.

Nytt KI-verktøy tilgjengelig

OsloMet tilbyr nå også KI-chat gjennom Microsoft Copilot. Vårt eksisterende KI-verktøy, Sikt KI-chat, er også oppdatert.

Begge verktøyene gir deg tilgang på kunstig intelligens (KI) som er designet for å hjelpe deg med å finne informasjon, svare på spørsmål og bistå deg i undervisning, forskning og administrativt arbeid. Både Microsoft Copilot og Sikt KI-chat benytter nå Open AIs nyeste versjon - GPT-4 Turbo. Til forskjell fra Sikt KI-chat, kan Copilot i tillegg genere bilder (Dall-e). 

Du kan logge inn og bruke Microsoft Copilot og SIKT KI-chat med din OsloMet-brukerkonto. 

Hva er forskjellen på Copilot og Sikt Chat? 

  • Copilot oppgir normalt flere og bedre data for kilder 

  • Copilot genererer bilder  

  • Sikt KI-chat har større kapasitet til å besvare lengre tekster 

  • Sikt KI-chat kan oppleves noe tregere enn Copilot  (Sikt jobber med saken) 

  • Løsningene er satt opp med forskjellige begrensninger og oppdateres ulikt - de kan dermed generere ulike svar 

Les mer om KI-chat hos OsloMet.

Sikkerhet og personvern 

Både Copilot og Sikt KI-chat er vurdert og godkjent av OsloMet til bruk opp til og med begrenset (gult) lagringsnivå.

Når du logger på med OsloMet e-post på Microsoft Copilot brukes ikke dine data til å trene modellen, og dataene dine er sikret. I Copilot vil du få opp OsloMets logo, og et merke som sier du er “Beskyttet” i øvre høyre hjørne, ved innlogging med din OsloMet epostadresse.  

Behov for andre KI-verktøy? 

Husk at IT skal involveres dersom du har behov for å ta i bruk alternative KI-verktøy. De enkelte fagmiljøene vurderer hvilke(t) system som er aktuelt, mens IT gir råd og vurderer forhold knyttet til avtaler, informasjonssikkerhet og personvern. 

Nye behov meldes inn her.