Nytt introkurs til våre ferske bachelorstudenter

Bilde av OsloMet-studenter.

Nytt introkurs til våre ferske bachelorstudenter

Til høsten ønsker vi våre nye bachelor- og årsstudenter velkommen med et helt nytt introduksjonskurs. Kurset skal hjelpe studentene å komme godt i gang med sin utdanning på OsloMet.

Studentenes helse og trivselsundersøkelse (SHoT) viser at mange studenter føler seg ensomme og sliter. Flere opplever overgangen fra videregående skole til universitet som utfordrende, og det har ikke blitt lettere etter pandemien.

- Ved å gi våre studenter en god introduksjon og start på studiet bidrar vi til å gjøre dem tryggere og mer motiverte. Da øker også sjansen for at de lykkes med sine studier, sier prosjektleder Tone Gjerding ved Avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon (SK).

Hjelp til selvhjelp

Kurset er digitalt og foregår i Canvas. Canvas er OsloMet sin digitale læringsplattform. Informasjon om kurset blir sendt ut når studentene har takket ja til plassen sin.

- Målet med introduksjonskurset er at studentene blir godt forberedt på alt det praktiske, at de blir oppmerksomme på effektiv og smart læring, og at de blir bevisste på hva de kan forvente seg av en universitetsutdanning, forteller Gjerding.

Gjennom kurset blir de kjent med Canvas, student.oslomet.no - våre nettsider for studenter, og hvor de finner programplaner, pensum, timeplan og annen informasjon.

Studentene kan også lese om gode mestringsstrategier og studieteknikk, de får  høre litt om studentforeninger, livet rundt studiene og se filmsnutter med tips fra andre studenter.

- I tillegg er det noen refleksjonsoppgaver i kurset der studentene kan dele tanker og idéer med andre på samme studieprogram. Undervisere som er involvert i mottaket av de nye studentene står fritt til å trekke ut og utdype tema fra kurset, eller bruke refleksjonsoppgavene som inspirasjon for «bli-kjent-oppgaver», forklarer prosjektlederen.

Vellykket pilot og videre evaluering

Høsten 2021 ble det gjennomført en pilot der rundt 1000 studenter tok introduksjonskurset. Alle fakulteter var representert, og det var studenter både fra Pilestredet og Kjeller.

Tilbakemeldingene etter piloten var gode. Mellom 80 og 90 prosent av de som svarte var fornøyde med kurset og enige i at det ga god informasjon før studiestart.

I tillegg til tilbakemeldinger fra studentene, har blant annet OsloMet Karriere (student.oslomet.no), Studieverkstedet (student.oslomet.no), Mentorordningen på sykepleie (uni.oslomet.no) og Digin bidratt med viktige innspill og idéer.

I september - oktober skal introduksjonskurset evalueres sammen med studiestartundersøkelsen. Prosjektet er et delprosjekt under Den gode studentopplevelsen.