Ny instituttleder på Handelshøyskolen

Portrettbilde av Ingvild Reymert.

Foto: David Jensen/AYF

Ny instituttleder på Handelshøyskolen

Ingvild Reymert er ansatt som ny instituttleder. Hun tar over stillingen 1. mars.

Ingvild Reymert kommer fra stilling som førsteamanuensis og faggruppeleder ved Handelshøyskolen, Fakultet for samfunnsvitenskap. Hun har doktorgrad i statsvitenskap, med spesialisering i offentlig politikk og organisasjonsstudier, hvor temaet var ansettelser i akademia.

– Jeg håper å kombinere min teoretiske kunnskap om, og praktiske erfaring med, ledelse av kunnskapsorganisasjoner for å bygge en sterkere Handelshøyskole, forteller Reymert.

Reymert har særlig kompetanse på forsknings- og høyere utdanningspolitikk, og har tidligere jobbet som forsker ved Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) og Institutt for Samfunnsforskning (ISF). Hun har også politisk erfaring, og har blant annet sittet i Oslo bystyre, vært tillitsvalgt i NTL og vært leder av Norsk Studentunion.

Hun er medlem av Akademiet for Yngre forskere, og har engasjert seg i flere forskningspolitiske spørsmål, som blant annet forskningsfinansiering, internasjonalisering, likestilling og vilkårene til unge forskere.

Stolt av jobben

Reymert har vært ansatt i jobben som faggruppeleder siden mai 2022. Hun har blant annet jobbet med å få på plass det nye masterstudiet i entreprenørskap, og undervist i klassiske statsvitenskapelige teorier på den praksisbaserte masteren i styring og ledelse.

– Jeg er stolt av å jobbe på Handelshøyskolen ved OsloMet. Det er særlig bredden i fagmiljøene som gjør det spesielt interessant å jobbe her. Og så er det svært givende å undervise og være del av et miljø som virkelig ser verdien av å utdanne fremtidens arbeidstakere, forteller Reymert.

– Vi er også en ung handelshøyskole i vekst, med sterke fagmiljøer som er blant de beste i Norge og kan hevde seg internasjonalt. Samtidig har vi et sterkt engasjement for å fortsette å tilby god og yrkesrelevante utdanninger. Jeg gleder meg derfor å starte i jobben som instituttleder for et institutt med dyktige kollegaer som ønsker å levere godt både på forskning og undervisning, sier Reymert.

Fornøyd med ansettelsen

Dekan Oddgeir Osland er svært fornøyd med ansettelsen.

– Handelshøyskolen har noen av universitetets mest attraktive utdanninger og er preget av sterk utvikling av både utdanningstilbudet og forskningen. Jeg er trygg på at Reymert vil bli en samlende og framtidsrettet leder for instituttet, sier Osland.

Ingvild Reymert tar over stillingen etter Jørgen Modalsli, som har vært instituttleder siden 2019.