Ny leder for Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag

Kim Tallerås sitter på en benk foran en vegg med bokhyller.

Foto: Sonja Balci / OsloMet

Ny leder for Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag

Kim Tallerås er ansatt som ny instituttleder. Han tiltrer stillingen 1. august.

Kim Tallerås har lang fartstid på instituttet. I dag har han en stilling som førsteamanuensis, og han er programansvarlig for bachelorutdanningen i bibliotek- og informasjonsfag.

– Faglig har jeg en nokså allsidig interesse i det kultur- og informasjonspolitiske feltet, gjerne koblet mot teknologiutvikling og forutsetninger for samfunnets tilgang til kultur og informasjon, sier Tallerås.

Tallerås ser frem til å videreføre det gode arbeidsmiljøet ved instituttet, som han forteller at han selv har nytt godt av i mange år.

– Instituttet står også i sentrum av viktige utfordringer i dagens samfunn, for eksempel når det gjelder leseferdigheter, infrastrukturer for offentligheten, og tilliten til myndighetene. Jeg ser frem til å jobbe videre med å styrke instituttets posisjon i dette landskapet, sier Tallerås.

Tallerås tar over stillingen etter Tor Arne Dahl.

– Jeg tiltrer stillingen etter sommeren, og allerede da vil det være mye på gang. Det gjelder for eksempel å implementere en revidert utgave av vårt masterprogram i bibliotek- og informasjonsvitenskap. Det kommer til å bli bra!

Oddgeir Osland, dekan ved Fakultet for samfunnsvitenskap, er fornøyd med ansettelsen.

– Jeg er svært glad for at Kim Tallerås er den som skal ta over som ny instituttleder. Han tar over ansvaret for et godt og veldrevet institutt, og jeg er trygg på at han er den rette til å lede instituttet framover.