Ny forskerskole ved OsloMet

Bilde av jente som ser på mobiltelefonen sin.

Ny forskerskole ved OsloMet

Den norske forskerskolen om digitalisering, kultur og samfunn, har fått godkjent sin søknad av Forskningsrådet.

Forskerskolen skal utdanne og utvikle neste generasjons forskere og innovatører.

- Fokuset er på å øke forståelsen for hvordan digitale prosesser virker sammen med sosiale og kulturelle endringer i samfunnet. Gjennom det settes deltagerne i stand til å kunne bidra til innovasjon og bærekraft i fremtidige roller i privat og offentlig sektor, forteller Marit Haldar leder for CEDIC og forskerskolen.

CEDIC - Forskningssenter for digitalisering av offentlige tjenester og sosialt medborgerskap ved OsloMet, er vertskap for den nye forskerskolen.

Bringer sammen universitetsmiljø og samarbeidspartnere

Den norske forskerskolen om digitalisering, kultur og samfunn, er et tilbud for hele landet og vil ta opp 20 stipendiater i året frem til 2029. De første starter allerede til høsten.

- Forskerskolen vil bringe sammen universitetsmiljø og samarbeidspartnere utenfor universitetsverdenen. Det gir nye muligheter til faglig utvikling og samarbeid både for stipendiater og vitenskapelig ansatte, sier Rune Halvorsen nestleder for CEDIC og forskerskolen.

Forskerskolen ved OsloMet vil samarbeide med:

• Institutt for samfunnsforskning, Nord universitet, NTNU, Universitetet i Agder, Universitetet i Bergen, Universitetet i Oslo og Universitetet i Sørøst-Norge
  • Digitaliseringsdirektoratet, KS, LO, NAV, selskapet No Isolation og Spekter

Tolv universitet og høyskoler i Norge fikk på nyåret godkjent sine søknader til Forskningsrådet om å opprette nasjonale forskerskoler (forskningsradet.no).