NAV-midler til OsloMet

NAV-midler til OsloMet

To forskningsprosjekter ved OsloMets Senter for velferds- og arbeidslivsforskning får støtte fra NAV.

Resultatene fra NAV sin FoU-utlysning for 2024 er klare, og OsloMet får tildelt midler til to forskningsprosjekter.

De to prosjektene hører hjemme ved By- og regionforskningsinstituttet NIBR og Velferdsforskningsinstituttet NOVA:

• INNSOS – Innvandreres sosialhjelpskarrierer – hvilken betydning har NAV-veiledernes skjønnsrom?, NIBR
    Innvandrere er overrepresentert blant sosialhjelpsmottakere. For at NAV skal kunne lykkes bedre med å fremme overgang til arbeid og aktivitet, er det behov for mer kunnskap om hva som kjennetegner innvandrere som er langtidsmottakere av sosialhjelp, hvordan NAV-veiledere utøver sitt skjønnsrom og hvordan de tolker lovverk og skriftlige veiledere.

• Kvalifiseringsprogrammet som virkemiddel for arbeidsinkludering, NOVA
    Formålet med prosjektet er å frembringe kunnskap som vil bidra til en helhetlig forståelse av kvalifiseringsprogrammet (KVP) og dets utfordringer. Prosjektet vil gi innsikt i hvor innsatsen bør rettes for at KVP kan bidra til stabil arbeidsmarkedstilknytning for deltakerne og bli et effektivt virkemiddel for arbeidsinkludering.

Til sammen seks prosjekter får tildelt støtte fra NAV i årets utlysning, og får i underkant av 29 millioner kroner til sammen.

Styrker kunnskapsgrunnlaget

Som en del av arbeidet med å styrke sitt kunnskapsgrunnlag, lyser NAV årlig ut forskningsmidler innenfor ett av fire tematiske satsingsområder i sin FoU-plan: Arbeidsrettede tiltak og virkemidler, pålitelig forvaltning, samhandling med brukere og sosiale tjenester i NAV-kontoret.

Gjennom årets utlysning ble forskere invitert til å foreslå prosjekter som belyser ulike sider ved de sosiale tjenestene i NAV-kontoret, og mottok i alt 46 skisser.

– Gratulerer til fagmiljøene både ved NIBR og NOVA med tildelingene, på bakgrunn av gode og relevante prosjektbeskrivelser, sier prorektor for FoU ved OsloMet, Tanja Storsul.

– Forskningsområdene til begge instituttene våre treffer kjernen i NAVs virksomhet, og viser tydelig at tett samarbeid mellom universitetet og andre viktige aktører er essensielt for utviklingen av samfunnet, sier Storsul.