MSCA-stipendiater til OsloMet

Fasadebilde av bygg i Pilestredet med OsloMet-logo.

MSCA-stipendiater til OsloMet

Fire forskere ved OsloMet har fått tildelt en postdoc-stipendiat gjennom EUs prestisjetunge mobilitetsprogram Marie Sklodowska Curie Actions (MSCA).

Marie Sklodowska Curie Actions (MSCA) (ec.europa.eu) er et delprogram under Excellence-delen av EU-programmet Horisont Europa som finansierer forskermobilitet.

Gjennom programmet kan forskere fra hele verden søke stipend om 2-årige opphold ved en utenlandsk institusjon som har forskningsmiljø og mottaksapparat på høyt nivå som er relevant for egen forskning og dermed kan bidra til et karriereløft.

Tre forskere ved OsloMet har nå vunnet frem med sine søknader, og får ta imot en postdoc-stipendiat fra et av sine internasjonale samarbeidsuniversitet til å gjennomføre sitt forskningsprosjekt:

• Åse Røthing (oslomet.no) ved Fakultet for helsevitenskap skal ta imot Rosa Martínez Cuadros til prosjektet “Health, European Muslims and Gender: Medical Authority and Assisted Reproductive Technologies in Sunni”.
  • Vagelis Plevris (oslomet.no) ved Fakultet for teknologi kunst og design skal ta imot Afaq Ahmad til prosjektet “Forensic Analysis of Concrete Through Image Processing”.
  • Rune Halvorsen (oslomet.no) ved Fakultet for samfunnsvitenskap/CEDIC - Forskningssenter for digitalisering av offentlige tjenester og sosialt medborgerskap skal ta imot Marijke Roosen til prosjektet: “Justice in Surveillance Systems”.

Ytterligere to OsloMet-forskere står høyt på ventelisten. Både Svenn-Erik Mamelund (oslomet.no) ved PANSOC, Centre for Research on Pandemics & Society og Sølvi Mausethagen (oslomet.no) ved Senter for profesjonsforskning, har fremdeles mulighet til å motta postdoc-stipendiater dersom MSCA-budsjettet tillater det. ​​

Oppdatert 23. mars: Svenn-Erik Mamelund har nå også vunnet frem med sin søknad til prosjektet TBQ – Quarantine, historical endemic tuberculosis, and syndemic demographic effects.

Trangt nåløye

Prorektor for FoU ved OsloMet, Tanja Storsul, er imponert over årets resultat.

– Gratulerer til våre kandidater som har vunnet gjennom med sine søknader basert på svært solid forskningsarbeid, sier Storsul.

– Dette stipendet henger høyt, og det er storartet at OsloMet har oppnådd så gode resultater i år. Det viser at våre forskeres arbeid er relevant langt utover våre landegrenser.

– Internasjonalt samarbeid er viktig for å drive forskningen, kunnskapsutviklingen, og verden videre, sier hun.

Saken er oppdatert 23/4-24.