Månedens ansattportrett

Portrettfoto av Elisabeth Karlsen.

Foto: Marit Christiansen/OsloMet

Månedens ansattportrett

Elisabeth Karlsen jobber som bibliotekar på Kjeller. I disse dager ser hun frem til å være med på den nordiske konferansen Creating Knowledge i Helsinki.

Hvordan kom du deg til jobb i dag?

Jeg syklet. Jeg har en fin og flat tur langsmed Kjeller flyplass som kun tar ti minutter, og det er en god start på dagen.

Hva gjør du på fritiden?

Med to barn i småskolen, mann, hus og hage er det mye å ta seg til på fritiden. Men nå som det er vår er det gøy å ta fatt med hagearbeid igjen. Det begynner å krible i fingrene allerede i januar/februar med forkultivering av grønnsaker og planter, riktignok på et småskalanivå.

Hva jobber du med?

Jeg er bibliotekar ved universitetsbiblioteket der mine hovedoppgaver er litteratursøk og undervisning. Som medlem av Ressursgruppen for litteratursøk gjennomfører jeg større litteratursøk til ulike prosjekter i samarbeid med forskere. Og så underviser jeg i litteratursøk, samt referansehåndteringsverktøy og screeningverktøyet Rayyan.

Hva skjer på jobben denne måneden?

Juni er en måned hvor mange forskere har bedre tid til å forske. Det merkes på etterspørselen etter litteratursøk, så dagene går i hovedsak med til dette.

Gleder meg litt ekstra til den Nordiske konferansen Creating Knowledge i Helsinki hvor min kollega, Ingjerd Legreid Ødemark, og jeg har et bidrag om spenningsforholdet mellom kunstig intelligens og åpenhet og dokumentasjon i kunnskapsoppsummeringer med særlig vekt på litteratursøk. Det ser ut til å være et spennende program både faglig og sosialt.

Har du lært deg noe nytt i det siste?

Jeg opplever at jeg lærer noe nytt nesten hver dag! Nylig hørte jeg for eksempel et konferanseinnlegg om et tema jeg egentlig kjenner godt, men jeg lærte noe likevel - ikke minst om av måten de presenterte innholdet på.

Jeg har også lært at det er enkelt og greit å dyrke flotte planter av upoppa popcorn jeg hadde i kjøkkenskuffen – for så å lære at det ikke er så greit allikevel, ifølge Mattilsynet.

Nevn én ting som kunne gjort arbeidsdagene dine enda bedre:

Jeg har veldig fine arbeidsdager allerede, men det at prosessen med Campus Romerike og flyttingen til Lillestrøm jobbes så mye med nå, motiverer! Får vi til dette blir arbeidsdagen enda bedre!

Er det noe fra ditt fagfelt som har overrasket deg den siste tiden?

Selv i 2024 står flere lands demokratier på spill og bibliotek legges ned eller sensureres samtidig med at ytringsfriheten innskrenkes. Det er en viktig påminnelse for oss at vi må verne om demokrati, tilgang til pålitelig kunnskap og muligheten til å ytre seg fritt.

Hvilken kollega motiverer deg i hverdagen?

Her må jeg svare i flertall, for det er mange. De jeg jobber tettest med på universitetsbiblioteket er jo rundt meg hver dag, og det er i det daglige jeg henter motivasjonen. Alle nevnt, ingen glemt!

Hva gjør du for å glede andre på jobb?

Det er ikke noe jeg har tenkt bevisst på. Men selv blir jeg blir veldig glad når andre hilser og smiler, så jeg håper jeg oppfattes som en av dem.

Beste faglitteratur du har lest det siste året?

Jeg har ikke rukket å lese noe faglitteratur i dybden i år, bortsett fra noen artikler om litteratursøk og kunstig intelligens uten at jeg tenker at de utmerker seg. Men to av mine gode kollegaer i Ressursgruppen for litteratursøk er medforfattere på boken Kunnskapsoppsummeringer for samfunnsvitere (bibsys.no), den ser jeg frem til å lese.

Din anbefaling (bok, serie, film eller musikk):

Mange tenker at jeg som er bibliotekar har mange anbefalinger når det gjelder bøker, men det har jeg ikke. Det varierer hvilke bøker jeg liker, og tenker vel selv at jeg er ganske altetende. Skal jeg trekke frem noen, kan jeg anbefale Hekne-triologien til Lars Mytting som jeg leste for ikke så lenge siden.

Jeg er også med i en lesesirkel sammen med fine folk som har ulik fagbakgrunn. Dette gjør at jeg både får lest eller hørt lydbøker, og ofte er det bøker jeg ellers ikke ville valgt selv. Nå skal vi i gang med boken Før kaffen blir kald av den japanske forfatteren Toshikazu Kawaguchi. Den har jeg stor tro på.

Jeg synes NRK har utrolig mange gode serier. Den siste jeg har sett er den finske dramaserien Sekunnit, den var veldig god og langt fra "Finsk fjernsynsteater", om noen fremdeles kan huske det. Ekstra gøy var det også siden jeg snart skal til Finland for første gang.

UB fikk arbeidsmiljøprisen på forrige kick-off og pengene ble brukt til filmvisning på Cinemateket for alle ansatte, hvor vi stemte frem og så klassikeren "Thelma & Louise". Jeg har sett den før, men den var om mulig enda bedre gang nummer to - så den anbefales varmt! Og for en filmmusikk!

Sommeren nærmer seg. Hva liker du å gjøre da?

Det er alltid gøy å dra på tur, bade og treffe venner og familie. Men finnes det noe bedre enn å ha lange late dager uten vekkerklokke eller så mange planer! Ikke for meg, tror jeg. God sommer!