Sykepleiestudentene Danait Bereket Abraham (til venstre) og Kristine Fey Solberg. Foto: Mina K. Abrahamsen

Dette trenger studenter vite for å velge utveksling
Studenter trenger informasjon fra ansatte og tidligere utvekslingsstudenter for å bestemme seg for å reise på utveksling.
– Selv om jeg ønsket å dra på utveksling, trengte jeg å få informasjon fra en ansatt for å bli trygg nok til å reise, sier sykepleiestudent Danait Bereket Abraham.
I sykepleieyrket møter Danait pasienter som har bakgrunn fra andre kulturer. Hun mener at utvekslingen kan gi henne et nytt perspektiv og en bedre forståelse for disse menneskene.
– Jeg skulle ønske det var obligatorisk med utveksling, sier Danait.
Viktig med informasjon fra ansatte
Hvis ikke en ansatt hadde kommet og fortalt kullet hennes om utvekslingstilbudet, hadde hun ikke reist.
Hun mener også at informasjon fra tidligere utvekslingsstudenter kan være avgjørende for mange som vurderer å reise ut.
– Bilder fra utvekslingsperioden, som er tatt av studenter, kan inspirere flere som er usikre på om de vil reise, sier Danait.
Alle leser ikke på nettsidene
I motsetning til Danait, var Kristine Fey Solberg helt sikker på at hun skulle dra på utveksling da hun startet på sykepleiestudiet.
I sjette semester reiser hun på utveksling til Italia og blir borte i fem måneder.
Kristine tror det er viktig at ansatte ved OsloMet snakker til studentene om utvekslingstilbudene.
– Det er ikke alle som ser det som finnes på OsloMets nettsider, sier hun.
Ulike behov for informasjon
Johannes Hovland jobber som dosent ved Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid. Han underviser sykepleiestudentene i et emne som tar for seg folkehelse i et globalt perspektiv.
– Jeg taler veldig varmt om utveksling til studentene, sier Johannes.
Han ser at informasjonen om utveksling ofte forsvinner i mylderet av alle aktivitetene studentene skal være med på. Derfor mener han det er viktig at ansatte minner studentene på muligheten.
– Noen er mottakelige for informasjon i starten av semesteret, mens andre er ikke det, sier han.
Han opplever at budskapet når bedre fram hvis han snakker med studenter i mindre grupper.
Lurt med tett kontakt
Han understreker at det er viktig å ha tett kontakt med en av de administrative internasjonale koordinatorene på fakultetet. I Johannes’ tilfelle er det Elisabeth Sørbø Haug.
– Undervisnings- og forskningsansatte trenger ikke sette seg inn i alle detaljer om utvekslingstilbudene. De kan rute studentene videre til oss som koordinerer utvekslingen, sier Elisabeth.
Kontaktskjema for studenter som trenger utvekslingsveiledning (oslomet.no).
Ytre motivasjon er viktig
Ifølge Elisabeth finnes det utvekslingstilbud som passer for de fleste, både når det kommer til økonomi, karaktersnitt og lengde på opphold.
Flere studenter trenger likevel en ytre motivasjon for å bestemme seg for å reise. På sykepleie har de merket økning i søkertall når de har delt utvekslingsstudenters reisebrev med bilder fra oppholdene.
– En gang spurte en kollega om hvorfor det plutselig var så mange flere som søkte på utveksling til Malta. Da svarte jeg: «Det er på grunn av dette reisebrevet», sier Elisabeth.
Mer om utveksling
Utvekslingsmuligheter, hvordan du søker, finansiering og forberedelser (student.oslomet.no)
Sjekk hvilke utvekslingsmuligheter studentene har på ditt studieprogram (student.oslomet.no).