Førsteamanuensis Heidi Grønlien underviser i fysiologi ved Høgskolen i Østfold.
Bedre undervisning i anatomi med Concept Cartoons
Mange studenter strever med faget anatomi, fysiologi og biokjemi. Nye metoder kan gi bedre læring.
Anatomi, fysiologi og biokjemi er et grunnleggende emne i sykepleierutdanningen. Om man ikke behersker begrepene og kan forklare sentrale fysiologiske prosesser, blir videre læring mer krevende.
Erfaringer fra lærere og sensorer og høy strykprosent på nasjonale eksamener i emnet, var utgangspunktet for et prosjekt som har resultert i nye metoder som kan bidra til å øke læringsutbyttet.
Kan brukes i andre emner
Prosjektgruppen har brukt informasjon fra nasjonale eksamensbesvarelser til å utvikle nytt læringsmateriale som kan brukes til underveisevaluering. Resultatet er et nytt digitalt verktøy for studentaktiv læring: Concept Cartoons.
Verktøyet gir læreren en enkel og rask metode for å kunne evaluere kunnskapsnivået i klassen og tilpasse undervisningen til hva studentene faktisk har behov for. Samtidig blir studentene mer bevisste på eget kunnskapsnivå.
Selv om opplegget først og fremst er laget for sykepleierstudenter i emnet, kan det tilpasses og brukes i undervisning av andre emner.
Hvordan fungerer Concept Cartoons?
Feil, upresisheter og misforståelser av begreper, concepts, er brukt som utgangspunkt for påstander og flervalgspørsmål som utviklerne har lagt inn i Mentimeter.
Læreren velger oppgaver blant de forhåndsdefinerte påstandene og presenterer de for studentene. Tegneserielignende figurer, cartoons, fremsetter påstandene og studentene tar stilling til hvilken de tror er riktig.
Studentene svarer i flere omganger; i starten av undervisningen, etter gruppediskusjon og til slutt etter undervisningsøkten. På bakgrunn av resultatene fra første og andre omgang kan læreren tilpasse undervisningen. Resultater fra den siste runden gir læreren mulighet til å se om studentene har økt kunnskapsnivået i løpet av økten.
Gjennom å ta stilling til vanlige feil og misforståelser av begreper og fysiologiske prosesser får studentene økt bevisstheten rundt hva de kan, og hvilke deler av pensum de trenger å jobbe mer med.
Ressurser
I tillegg til de digitale verktøyet er det laget en informasjonsfilm, instruksjonsvideoer og en nettside som beskriver hvordan lærere kan ta i bruk ressursene.
Se filmen om hvordan Concept Cartoons kan brukes i undervisning (film.oslomet.no).
Les mer om hvordan du kommer i gang med Concept Cartoons (oslomet.no).
Bakgrunn
Prosjektet "Styrking av kvaliteten på aktiv læring og underveisvurdering i bachelorutdanningen i sykepleie (SKALUBS)" ble satt i gang med mål om å fremme læring gjennom innovasjon i metoder og verktøy.
Forskere og undervisere i Nettverk for utdanningsforskning (oslomet.no) og DIGIN (uni.oslomet.no) ved OsloMet, Høgskolen i Innlandet og Høgskolen i Østfold har gjennomført prosjektet. Studenter har også bidratt.
Prosjektet ble støttet av DIKU/Sikt med 3,2 millioner kroner.