Årets forening 2022

Vinnerne av Årets forening 2022 og fungerende prorektor for utdanning under prisutdelingen

Årets forening 2022

Kardiá OsloMet, studentforeningen for sykepleierutdanningen, ble kåret til Årets forening 2022 på Foreningsdagen den 19. august.

– Det er skikkelig gøy! Vi har nylig gjenopptatt aktiviteten etter pandemien, og nå får vi friere rammer til å gjøre ting som medlemmene våre har lyst til, sier Sivert Neergård Rendal som er leder i Kardiá OsloMet.

Prisen kommer godt med, ifølge Neergård Rendal. Under pandemien var det stor mangel på faglige og sosiale møteplasser på Fakultet for Helsevitenskap. Med pengepremien på kr 20 000 har Kardiá OsloMet god mulighet til å dekke disse behovene, som også er foreningens hovedmål. Og foreningen er allerede godt i gang med planleggingen. Først ut er en eksamensforelesning i anatomi for førsteklassingene på sykepleierutdanningen. Den skal arrangeres i vinter, strømmes over nett og dermed være tilgjengelig for alle sykepleierstudenter som skal ta nasjonal eksamen i faget anatomi, fysiologi og biokjemi.

– Det er veldig spennende. Vi håper vi får fylt det store auditoriet i Pilestredet 32, sier Neergård Rendal.

Viktig for tilhørighet og læring

Prisen ble delt ut av fungerende prorektor for utdanning Silje Bringsrud Fekjær og SiOs styreleder Stine Johannessen. Ifølge Bringsrud Fekjær er ikke studentforeningene viktige bare for det sosiale miljøet på universitetet, men også for å skape et godt læringsmiljø.

– Det arbeidet foreninger som Kardiá OsloMet gjør, bidrar til tilhørighet og et godt læringsmiljø for studentene på sykepleie og andre helsefag ved OsloMet, sier Bringsrud Fekjær.

Juryen om prisvinneren

Juryen har bestått av studentlivskoordinator på OsloMet Beate Thandiwe Dessingthon, kulturstyrets leder Barathy Pirabahar og velferds- og mangfoldsansvarlig Mikkel Frydenlund Sibe. De sier dette om prisvinneren:

«Foreningen utmerker seg som en faglig og sosial forening som har revitalisert styret sitt midt i pandemitid og planlagt aktiviteter hele veien.

Selv om restriksjoner har gjort at planene ikke har blitt gjennomført som planlagt, har foreningen likevel snudd seg rundt, endret dager og tider og fått gjennomført aktivitetene likevel, eller har planer om å gjøre det denne høsten.

Juryen mener at dette viser at foreningen har godt samarbeid, evne til fleksibilitet og utholdenhet som er viktig i frivilligheten. I tillegg synes foreningen å ha en særlig drivkraft for å nå ut til bredden av helsefaglige studenter, og dette synes juryen er viktig og bra.»

Om de to andre finalistene

OsloMet Gaming

OsloMet Gaming er en studentforening for ALLE spill-interesserte i Oslo og nærliggende områder, hovedsakelig med fokus på det sosiale i dataspill, rollespill og brettspill med andre, på nett og fysisk.

Foreningen har i perioden hatt høy aktivitet med flere arrangementer i måneden, samt to større Lan-treff, men foreningen har også jobbet med å gi medlemmene et bedre tilrettelagt tilbud i foreningens lokaler i Studenthuset.

Samfunnet Bislet

Samfunnet Bislet er en studentbar drevet av studenter og for studenter. Samfunnet Bislet holder til i lokaler under OsloMet i Pilestredet, men foreningen og baren er åpen for alle studenter i Oslo.

Foreningen har i perioden jobbet for å ta vare på frivillige for å sikre foreningens eksistens blant annet ved å arranger flere arrangementer for sine medlemmer.

Vil du vite mer om studentforeningene ved OsloMet?

På student.oslomet.no finner du oversikt over alle foreningene på campus Kjeller og Pilestredet.