Anette Winger er Norges første professor i barnepalliasjon

Fargeportrett av kvinne som lener seg mot en rød mursteinsvegg utendørs.

Foto: Sonja Balci/OsloMet

Anette Winger er Norges første professor i barnepalliasjon

Anette Winger fikk nylig opprykk til professor i barnepalliasjon ved Fakultet for helsevitenskap.

– Som sykepleier har jeg jobbet med alvorlig og livstruende syke barn og ungdommer og interessen for dette fagfeltet har jeg med meg fra min kliniske praksis, forteller Winger.

Winger startet som stipendiat i 2010 og ble ansatt som førsteamanuensis i 2015 etter å ha disputert på temaet smerte og livskvalitet hos ungdom med kronisk utmattelsessyndrom.

Livskvalitet gjennom sykdomsforløpet

– Palliasjon til barn har som mål å legge til rette for at barnet skal leve et så godt liv som mulig helt fra barnet får en diagnose, og gjennom hele sykdomsforløpet. Dette inkluderer å følge opp barnets familie også i etterkant, dersom barnet dør. Flere barn enn før lever lengre med sin tilstand og noen lever inn i voksenlivet. Noen barn med livstruende sykdommer blir helt friske. Tverrfaglig samarbeid helt avgjørende for helhetlig behandling, og god pleie og omsorg for barnet og familien, forklarer Winger.

På oppdrag fra Helsedirektoratet har Winger, sammen med kollegaer fra fagsiden og administrasjonen, etablert og utviklet en tverrfaglig videreutdanning på masternivå i barnepalliasjon. Winger er programansvarlig og underviser i all hovedsak ved denne videreutdanningen.

Bygget opp faglig nettverk

Professoren leder et tverrfaglig nasjonalt forskningsnettverk, Children in Palliativ Care (CHIP), som hun selv tok initiativ til i 2016. Medlemmene er fra ulike utdannings- og forskningsinstitusjoner, praksisfeltet, barnesykepleierforbundet og fra brukerorganisasjoner. Nettverket har fire stipendiater som er finansiert av OsloMet, Forskningsrådet og Frambu kompetansesenter for sjeldne diagnoser.

– Vi er svært stolte over å ha fått landets første professor i barnepalliasjon. Anette har jobbet lenge innen feltet og bygget opp fagmiljøet internt og eksternt. Det er stort behov for mer kunnskap på dette området som kan bedre livene til barn og deres familier i krevende livssituasjoner, uttaler dekan Gro Jamtvedt.

– Det har vært en spennende reise å få være med å utvikle fagfeltet. Selv om jeg synes at utviklingen går sakte, så har det skjedd mye når jeg ser tilbake på hva vi har fått til i løpet av de siste årene, avslutter Winger.

Winger er med i forskningsgruppene Livskvalitet (oslomet.no) og Akutt / kritisk syke og skadde (oslomet.no)​​​​​​​

Barnepalliasjon: - Barna blir ikke fulgt opp godt nok i dag (oslomet.no)