Rutiner for timeplanlegging ved fakultet TKD
TKD følger OsloMets retningslinjer og rutiner:
Viktige punkter fra rutinene og retningslinjene
Timeplanarbeidet ved OsloMet er automatisert. Dette betyr at timeplanverktøyet TP tildeler dag, tid og sted for undervisning basert på timeplandata fra TP: grunnlagsdata. Hovedformålet med å automatisere timeplanarbeidet er todelt:
- Vi ønsker å tilby våre studenter en bedre og mer forutsigbar timeplan. De skal finne all informasjon om tid og sted for undervisning i TP. Skyggetimeplaner (for eksempel i Canvas) skal ikke eksistere.
- Vi skal forbedre romutnyttelsen.
Alle emner (også videreutdanninger) som tilbys må meldes inn uavhengig av om de foregår på campus, online eller andre steder.
- All undervisning skal ha oppstart klokken 8:30, 10:30, 12:30, 14:30 eller 16:30.
- All undervisning skal ha varighet i 2-timersbolker (det vil si 2, 4, 6 eller 8 timer).
- Timeplanen skal være kvalitetssikret og fullstendig ved publisering. Det skal ikke forekomme endringer utover i semesteret.
-
Årshjul for timeplanlegging TKD høsten 2025
Innmelding av rombehov
- Når: 1. mars Frist for innmelding i TP grunnlagsdata (tp.uio.no)
- Hvem har ansvar: emneansvarlig (instituttleder har overordnet ansvar)
Brukerveiledning TPG (bott-samarbeidet.no)
Gjennomgang og godkjenning av timeplandata
- Når: mars-april
- Hvem har ansvar: timeplan TKD
Hovedbestilling og automatisering
- Når: ultimo april
- Hvem har ansvar: Seksjon for digitalisering av utdanning
Kvalitetssikring av timeplan
- Når: ultimo mai
- Hvem har ansvar: Emneansvarlige og studieprogramansvarlige
Slik går du som emneansvarlig fram når du skal sjekke din nye timeplan:
- Sjekk ett og ett emne (tp.uio.no) - kan kreve innlogging med ansatt-konto. Husk å velge riktig semester oppe til høyre i nedtrekksfeltet.
- Husk å sjekke hele timeplanen - alle uker. Det kan forekomme rombytter hvor du da blir tildelt et tilsvarende rom.
- Har du fått tilstrekkelig med rom til din undervisning? Trenger du flere, færre, større, mindre eller andre typer rom?
- Er det øvrige innmeldte behov som ikke er møtt?
- Send inn endringer til timeplan-tkd@oslomet.no
- Du kan selv legge til detaljer i TP (oslomet.instructure.com). Dette verktøyet kan brukes året rundt.
Publisering
- Når: 1. juni
- Hvem har ansvar: Seksjon for digitalisering av utdanning
-
Årshjul for timeplanlegging TKD våren 2026
Innmelding av rombehov
- 1. oktober Frist for innmelding i TP grunnlagsdata (tp.uio.no)
- Hvem har ansvar: emneansvarlig (instituttleder har overordnet ansvar)
Brukerveiledning TPG (bott-samarbeidet.no)
Gjennomgang og godkjenning av timeplandata
- Når: oktober-november
- Hvem har ansvar: timeplan TKD
Hovedbestilling og automatisering
- Når: primo november
- Hvem har ansvar: Seksjon for digitalisering av utdanning
Kvalitetssikring av timeplan
- Når: uke 47 (datoer kommer)
- Hvem har ansvar: Emneansvarlige og studieprogramansvarlige
Slik går du som emneansvarlig fram når du skal sjekke din nye timeplan:
- Sjekk ett og ett emne (tp.uio.no) - kan kreve innlogging med ansatt-konto. Husk å velge riktig semester oppe til høyre i nedtrekksfeltet.
- Husk å sjekke hele timeplanen - alle uker. Det kan forekomme rombytter hvor du da blir tildelt et tilsvarende rom.
- Har du fått tilstrekkelig med rom til din undervisning? Trenger du flere, færre, større, mindre eller andre typer rom?
- Er det øvrige innmeldte behov som ikke er møtt?
- Send inn endringer til timeplan-tkd@oslomet.no
- Du kan selv legge til detaljer i TP (oslomet.instructure.com). Dette verktøyet kan brukes året rundt.
Publisering
- Når: 1. desember
- Hvem har ansvar: Seksjon for digitalisering av utdanning
-
Nyttige lenker
- Studieåret ved OsloMet (student.oslomet.no)
-
Viktige datoer for ingeniør- og datastudier høsten 2025 og våren 2026 (student.oslomet.no)
Nyttige tips til innmelding i TPG, kvalitetssikring, informasjon om opplæringsmøter og aktuell informasjon på Course scheduling at TKD - info (sharepoint.com).
-
Kontaktinformasjon
Alle henvendelser skal sendes til timeplan-tkd@oslomet.no