Retningslinjer for kunstnerisk utviklingsarbeid i FoU-tiden, fakultet LUI - Ansatt

Retningslinjer for kunstnerisk utviklingsarbeid i FoU-tiden, fakultet LUI

Retningslinjer for kunstnerisk utviklingsarbeid i FoU-tiden, fakultet LUI

Drøftet i IDF 14.10.2021, justert 19.02.2023.

Formål

Punkt e. i Fakultet LUIs FoU-tidsordning 2021-2023 sier følgende: «Ansatte i kunstfagene kunst og håndverk, forming, design, musikk og drama, samt norsk og språkfag (skjønnlitteratur) kan etter vurdering i sakkyndig komite få uttelling i ordningen for kunstneriske utviklingsarbeid istedenfor eller i tillegg til NVI-publikasjoner.»

Formålet med disse retningslinjene er å beskrive betingelsene for at kunstneriske utviklingsarbeid skal kunne gi slik uttelling i FoU-tidsperioden 2021- 2023.

Prinsipper for kunstnerisk utviklingsarbeid i FoU-tidsordningen

Arbeidet skal være utført eller ferdigstilt høsten 2020 eller i FoU-tidsperioden 2021-2023. Vurdering skjer i vårsemesteret i 2023 og 2024. Arbeid som underkjennes i 2023, kan sendes inn på nytt i 2024.

Ansatte kan gjerne gå sammen i større prosjekt og kan også samarbeide med eksterne aktører. Arbeidet skal ha en klar forankring i egen kunstnerisk praksis og innbefatte et produkt som har vært offentliggjort. Arbeidet skal videre innbefatte eksplisitt refleksjon som er delt med omverdenen. 

Arbeid som leveres til vurdering skal planlegges, gjennomføres og presenteres som et avgrenset kunstnerisk utviklingsarbeid utført i rollen som UH-ansatt jf. kravet om eksplisitt formidling av refleksjon. Det skal framgå i offentliggjøringen av arbeidet (produkt og/eller refleksjonen) at opphaver er ansatt ved OsloMet.

Den eksplisitte formidlingen av refleksjonen i arbeidet skal:

  • innbefatte artikulering av og refleksjon omkring kunstneriske metoder, arbeidsformer, uttrykk og formidling. Etiske vurderinger og drøfting av relevans for lærerutdanninger eller skole/barnehage kan inngå i refleksjonen. Plassering av eget kunstnerisk ståsted/arbeid i forhold til fagfeltet og drøfting av arbeidets bidrag til fagfeltet kan også inngå. 
  • formidles i en form som sikrer kunnskapsoverføring innen kunstfeltet/det kunstdidaktiske feltet. 
  • formidles i en kanal som er tilgjengelig for kunstfeltet/det kunstdidaktiske feltet. Eksempler kan være:

Listen over mulige formidlingskanaler er ikke uttømmende. Det er ikke et krav at refleksjonen formidles i skriftlig form. Refleksjon kan derimot ta ulike former, som tale, skrift, film, bilde eller andre uttrykk.

Arbeid som ikke omfattes av disse retningslinjene

Kunstnerisk praksis uten eksplisitt refleksjon registreres i Cristin og inngår i den enkeltes formidling jf. punkt d. i LUIs FoU-tidsordning.

Innsats i kunstneriske prosjekter uten markert egen kunstnerisk virksomhet omfattes ikke av denne ordningen. 

Tekster/eksposisjoner på fagfellevurdert plass i tidsskifter definert som vitenskapelige i SIKTs kanalregister gir uttelling i FoU-tidsordningen på vanlig måte.

Komiteene vurderer kunstnerisk utviklingsarbeid i forbindelse med videreføring av FoU-tid. Vurdering av arbeid i forbindelse med opprykksøknader ligger utenfor omfanget av disse retningslinjene og de sakkyndige komiteenes virkeområde. Ansatte må selv sette seg inn i hva som er meritterende med tanke på opprykk.

Oppnevning av sakkyndige komiteer 

Dekanen oppnevner faste sakkyndige komiteer på fagområdene 

  • kunst og håndverk, forming og design
  • musikk 
  • drama

Ved behov opprettes ad hoc komité i norsk og språkfag (skjønnlitteratur). 

De faste komiteene skal ha virketid ut vårsemesteret 2024.
Komiteene skal vurdere og poengsette kunstnerisk utviklingsarbeid etter føringer gitt i retningslinjene. 

Komiteenes sammensetning 

Hver av komiteene skal ha to faste, eksterne fageksperter. 

  • Begge skal ha kunstnerisk bakgrunn
  • Begge skal ha første- eller toppkompetanse 
  • Minst en skal være eller ha vært tilknyttet lærerutdanning

Det oppnevnes personlig vara for komitemedlemmene.

I tillegg skal en intern representant fra de kunstfaglige miljøene på fakultetet oppnevnes, samt en vara for denne. Vedkommende eller vara skal stille i alle komiteene. 

  • Den interne representanten og varaen for denne skal ha minst førstekompetanse og representere et av kunstfagene som denne ordningen omfatter
  • De skal fortrinnsvis komme fra forskjellige institutt, ulikt fagområde og ha sitt primære forskningsgruppemedlemskap i forskjellige forskningsgrupper. 

Hensikten med intern representasjon i komiteen er å fremme lik praksis i de ulike komiteene og å legge til rette for dialog mellom fakultet LUI og komiteene om hva kunstnerisk utviklingsarbeid kan være i en UH- og lærerutdanningskontekst.

Mer enn ett kjønn skal være representert i komiteene. 

Habilitet 

De sakkyndige medlemmene skal gjøre en habilitetsvurdering av de innkomne søknadene. Ved inhabilitet trer vara inn på den aktuelle søknaden. 

Habilitet vurderes ut fra følgende: 

  • Familiær eller annen nær relasjon med innsender
  • Egen deltagelse i innsendt arbeid eller nylig, tett samarbeid med innsender 
  • Andre forhold som kan svekke habiliteten i forbindelse med bedømmelsen 

Vurdering av kunstnerisk utviklingsarbeid

Innleverte kunstneriske utviklingsarbeid vurderes av sakkyndige komiteer. Arbeid som speiler prinsippene ovenfor kan etter vurdering i den relevante fagkomiteen erstatte eller supplere vitenskapelig publisering i LUIs FoU-tidsordning. Komiteen skal gi følgende bedømming:

  • Ikke godkjent. 
  • Godkjent lite prosjekt – ett (1) poeng: Arbeid av meget god kvalitet, av noe mindre omfang i størrelse og tid. Til sammenlikning gir en vitenskapelig artikkel i et nivå 1- tidsskrift ett poeng.
  • Godkjent middels stort prosjekt – tre (3) poeng: Arbeid av meget god kvalitet, av betydelig omfang i størrelse og tid. Til sammenlikning gir en vitenskapelig artikkel i en vitenskapelig artikkel på nivå 2 tre poeng. 
  • Godkjent stort prosjekt – fem poeng (5): Arbeid av meget god kvalitet, av svært omfattende omfang, i tid og størrelse. Til sammenlikning gir en vitenskapelig monografi på et nivå 1 forlag fem poeng.

Punkt b i LUIs FoU-tidsordning angir følgende minimumskrav for treårsperioden sett under ett: Universitetslektor ett poeng, førstestillinger 1,7 poeng og toppstillinger tre poeng.

Størrelsesorden på prosjektet må synliggjøres og argumenteres for, også de mer administrative og håndverksmessige sider som kan ta betydelig tid når kunstnerisk kvalitet skal ivaretas. 

I tråd med prinsippet om «full uttelling for samskriving» i punkt c. i LUIs FoU-tidsordning, deles ikke poengene i samarbeidsprosjekt. Alle bidragsytere fra LUI tildeles ett, tre eller fem poeng. Kun ansatte med substansielle bidrag inn i et samarbeidsprosjekt skal krediteres ved innlevering av arbeid jf. forskningsetiske retningslinjer. En medskapererklæring legges ved i samproduksjoner for å synliggjøre den enkeltes poenggivende innsats. 

Komiteens bedømming skal begrunnes, og innbefatte en uttalelse om prosjektet kan sendes inn på nytt etter endringer, på linje med fagfellevurderinger. 

Innsending av arbeid

Det leveres en søknad per arbeid. Ansatte ved LUI skal gå sammen om felles innsending dersom det kunstneriske utviklingsarbeidet er et samarbeidsprosjekt. Innsendingen skal bestå av følgende: 

  • Skjema med informasjon om arbeid og innsendere
  • Medskapererklæring dersom flere har bidratt. 
  • Dokumentasjon av produkt og refleksjon. Ansatte vurderer selv hvordan arbeidet (produkt og refleksjon) best kan dokumenteres. Dokumentasjon av arbeidet (produkt og refleksjon) må kunne oversendes komiteene digitalt via epost eller skydeling. Dette kan være f.eks. fotografier, audiovisuelle opptak, konsert-/utstillings-/forestillingsprogram, kataloger, omtaler/kritikker, manuskripter fra presentasjoner og muntlige fremstillinger, lenker til blogger og andre nettressurser mv.