Prioriteringsrådet - Ansatt

Prioriteringsrådet 

template.back.to.overview Prioriteringsrådet 

OsloMet har behov for å gjøre helhetlig prioritering av utviklingsbehov i sitt digitale tjenestetilbud. Utvikling av tjenester vil ofte være avhengig av knappe ressurser – både arbeidskraft og finansiering. Prioriteringsrådet skal ivareta en helhetlig vurdering av utviklingsbehovene på tvers av tjenesteområder. 
  • Prioriterte tiltak

    Forpliktede sektorløsninger

    Dette er digitale sektorløsninger OsloMet er pålagt å implementere. SIKT er leverandør av løsningene. For OsloMet sin del innebærer dette lite utvikling, men mer oppmerksomhet på hvordan tjenestene kan tas godt i bruk av brukere og samhandle med andre systemer.

    Innføring av nasjonalt vitenarkiv

    Det etableres en felles nasjonal løsning for forskningsinformasjon og vitenarkiv (sikt.no). Tjenesten gir oversikt over norsk forskning, gjør publikasjoner åpent tilgjengelig og tilrettelegger for gjenbruk av metadata. Det nasjonale prosjektet er i sluttfase, med estimert utrulling ved OsloMet høst 2024.

    Nye bibliotekssystemer

    Dagens tjenestetilbud innen bibliotektjenester består av tre hovedleveranser: Alma, Oria og Leganto (pensumsystem). Kontrakten med nåværende leverandør av bibliotektjenestene går ut i 2025. Sikt har sammen med styret for BIBSYS-konsortiet startet en prosess for å danne grunnlag for en ny anskaffelse. Valg av løsninger forventes være klart mars 2025.

    Modernisering av Felles studentsystem (FS)

    FS er det viktigste studieadministrative for OsloMet og brukes av de fleste universitetene i sektoren. Det inneholder data om studenter, kvalifikasjoner, emner m.m.

    Moderniseringen av FS er en transformasjon av dagens tjeneste til et målbilde som omfatter funksjonalitet, arkitektur og ny modell for organisering og samhandling, både internt i Sikt og med sektoren. Foreløpig har det vært fokus på tekniske forbedringer, men det vil komme endringer som vil medføre endret funksjonalitet fremover. Arbeidet forventes pågå frem til desember 2026.

    Ny løsning plagiatkontroll

    SIKTs kontrakt på system for plagiatkontroll går ut, og ny anskaffelse er planlagt. I dag bruker OsloMet Ouriginal. Valg av ny løsning forventes annonsert januar 2025, men implementering ved OsloMet vil først starte høsten 2025.

    Ny løsning digital vurdering

    SIKTs kontrakt på system for digital vurdering (eksamen) går ut, og ny anskaffelse er planlagt. I dag brukes Inspera. Valg av ny løsning forventes annonsert januar 2025, men implementering ved OsloMet vil først starte høsten 2025.

    Identitet og tilgangsstyring – FEIDE-videreutvikling

    Identitet- og tilgangsstyring er et eget fagområde som OsloMet jobber med å styrke seg på. Som del av fagområdet ligger forvaltning av FEIDE, som er tjenesten for pålogging og tilganger for UH-sektoren. Forbedringer vil gi bedre informasjonssikkerhet og personvern, og det forventes noe effektivisering. Arbeidet vil pågå frem til desember 2026.

    OsloMet-initiert tjenesteutvikling

    Dette er nye digitale tjenester OsloMet selv har tatt initiativ til å igangsette. OsloMet står selv for utvikling og/eller anskaffelse. Det er også svært viktig å sørge for at tjenestene fungerer godt for brukerne gjennom god opplæring og integrasjon mellom systemer.

    Strømming av programvare for studenter (konseptfase)

    Tiltaket er en oppfølging av spesialromprosjektet og utreder muligheter (inkludert kost/nytte) ved å erstatte PC-rom med en løsning for strømming av programvare. Det vil si at programvare startes fra en nettside og kjøres direkte på ansattes og studenters PC, uten at de trenger å installere den på sine egne datamaskiner eller bruke stasjonære PC-er på PC-rom.

    Arbeidet starter over sommeren 2025, og er planlagt ferdigstilt sommeren 2026.

    Sjekk prosjektstatusen til strømming av programvare for studenter (sharepoint.com).

    Én publiseringsløsning (konseptfase)

    OsloMet har i dag to ulike publiseringsløsninger for sine tre hovednettsteder. Systemene har vært i bruk i 23 og 10 år og mangler funksjonalitet og oppleves som vanskelige. Arbeidsprosessene innen både publisering og utvikling blir ineffektive med to systemer. Det er et ønske om å få et felles publiseringssystem.

    Forbedringer innebærer en bedre brukeropplevelse når man skal oppdatere nettsider, bedre ivaretagelse av universell utforming og effektivisering ved at man i hovedsak publiserer i ett system.

    Arbeidet i konseptfasen starter våren 2025.

    HR-kjerne

    I dag er ansattdata lagret fragmentert og ofte utilgjengelig for ledere, både når det gjelder format og plassering. Det aller meste er lagret som dokumenter og lagret i «personlige og private arkiver» og ustrukturert informasjon. Det mangler også gode retningslinjer for lagring, overføring og oppbevaring av ansattdata generelt.

    Hensikten med tiltaket er å kunne tilby bedre HR-tjenester for ansatte gjennom å anskaffe og innføre en HR-kjerne-løsning som samler, strukturerer og tilgjengeliggjør ansattdata. Dette vil gi oss mulighet til å effektivisere prosesser og legger til rette for datadrevet, strategisk kompetanseutvikling og bemanningsplanlegging. Anskaffelsesprosessen er i gang, med planlagt avtaleinngåelse i løpet av året.

    Arbeidet forventes ferdigstilt sommeren 2026.

    Sjekk prosjektstatusen til HR-kjerne (sharepoint.com).

    Rekrutteringsløsning

    OsloMets avtale på rekrutteringsløsning utgår og OsloMet vil ta i bruk ny sektoravtale på rekrutteringsløsning. Avtaleinngåelse i sektoren forventes sommeren 2024, og implementering hos OsloMet vil skje i etterkant.

    Løsningen forventes være klar til bruk desember 2025.

    Stoffkartotek

    Tiltaket skal erstatte dagens stoffkartotek (samling av sikkerhetsdatablader for farlige kjemikalier som brukes i virksomheten) med en ny digital sektorløsning – Workplace Safety (sikt.no). 

    Implementering av Workplace Safety ved OsloMet er skissert til senhøsten 2024.

    Identitet- og tilgangsstyring (IAM)

    Tiltaket skal videreutvikle og forbedre tjenestene knyttet til identitet- og tilgangsstyring ved OsloMet for å håndtere kompleksiteten i tjenestene og ivareta nye og strengere krav til tilgangs- og adgangskontroll.

    Arbeidet forventes ferdigstilt desember 2026.

    Sjekk prosjektstatusen til IAM (sharepoint.com).

    Bestillingsportal (konseptfase)

    Tiltaket skal utrede fremtidens bestillingsportal for å kjøpe av varer og tjenester ved OsloMet. Konseptfasen skal etter planen starte mars 2025.

    Vurdere plattform for digital tjenesteutvikling (konseptfase)

    OsloMets ansatte og studenter har per i dag ikke ett sted å gå for å få hjelp innen ulike administrative og studieadministrative områder og har liten mulighet for selvhjelp.

    Saksbehandlere har tungvinte arbeidsprosesser med mye manuelt arbeid.

    Tiltaket skal bidra til at OsloMet får felles plattform for automatisering av prosesser og arbeidsflyter og en felles inngang til de ulike tjenestene.

    Konseptfasen forventes ferdigstilt mars 2025.

    Ferdig implementerte tjenester

    Dataverse

    OsloMet har tatt i bruk Surveybanken, men mangler per i dag infrastruktur for arkivering og tilgjengeliggjøring av andre typer forskningsdata i henhold til FAIR-prinsippene. Dataverse er et alternativ for forskere der andre datalagringsløsninger ikke er åpenbare (dataverse.no) (fagspesifikke eller Sigma2) Løsningen ble gjort tilgjengelig ved OsloMet høsten 2024.

    Tjenester hvor utvikling er pauset

    Emnekalkulator

    Det skal utvikles en emnekalkulator i Styringsportalen som vil gi OsloMet Innsikt i ressursbruk per emne og program og som kan gi grunnlag for bedre utnyttelse av undervisningsressurser og mulighet for å estimere og simulere ressursbruk for mulige emner og programmer.

    Utviklingen er pauset da leverandør ikke kunne levere den planlagte løsningen. Arbeidet er tilbake i konseptfasen hvor man vurderer nye alternativer.

    Sjekk prosjektstatusen til emnekalkulator (sharepoint.com).

  • Mandat for prioriteringsrådet

    Formål

    Prioriteringsrådet er OsloMet-ledelsens rådgivende organ for digital tjenesteutvikling. OI-direktør leder prioriteringsrådet og har beslutningsmyndighet. Prioriteringsrådet skal behandle problemstillinger og komme frem til innstillinger til beslutning. Prioriteringsrådets beslutninger skal fattes innenfor de til enhver tid gjeldende rammer for budsjett og bemanning. OI-direktør løfter ved behov beslutninger til rektor eller universitetets ledermøte (ULM).

    Porteføljen av digitale tjenester på OsloMet er under kontinuerlig utvikling og det er behov for beslutninger om prioritet, ressursbruk og økonomi.

    Målet med prioriteringsrådets arbeid er at OsloMet skal optimalisere sin digitale tjenesteutvikling med best mulig bruk av sine ressurser.

    Slik arbeider prioriteringsrådet

    Prioriteringsrådet møtes annenhver måned eller hyppigere ved behov.

    Rådet har et sekretariat som sørger for tilgjengeliggjøring av og oppdatert status på porteføljen, forbereder møtene, sender ut saksdokumenter og skriver innstilling.

    Agenda og sakspapir sendes senest fem virkedager før møtet.

    Medlemmer og tjenesteeiere kan fremme saker til sekretariatet.

  • Medlemmer i Prioriteringsrådet

    • OI-direktør (leder)
    • Fakultetsdirektør HV 
    • Fakultetsdirektør LUI 
    • Fakultetsdirektør SAM 
    • Fakultetsdirektør TKD 
    • Administrasjonsdirektør SVA 
    • Hovedtillitsvalgt (I innværende periode: Ingvild Nordang, NTL)
    • Studentrepresentanter (I inneværende periode; Amalie Fadler Opdal og Bendik Kaurin Evertsen )
    • IT-direktør
    • Økonomidirektør 
    • HR-direktør 
    • Utdanningsdirektør 
    • Forskningsdirektør

    Andre berørte tjenesteeiere kan møte ved behov.

    Sekretariatsfunksjonen ledes av økonomiavdelingen. 

  • Møtedatoer 2025

    • 14. mars
    • 2. juni
    • 5. september
    • 24. oktober
    • 28. november