Lokal lønnspolitikk
Lønnspolitikk for OsloMet - storbyuniversitetet
Dette dokumentet gir retningslinjer for det lønnspolitiske arbeidet ved OsloMet. Det er blitt til i et nært samarbeid mellom representanter fra organisasjonene og administrasjonen.
Partene er enige om at den lokale lønnspolitikken ikke er å oppfatte som statisk, men vil være gjenstand for en kontinuerlig utvikling i samarbeid mellom administrasjonen og organisasjonene i universitetet.
-
1. Mål for lønnspolitikken
OsloMet - storbyuniversitetet skal ha en lønnspolitikk som bidrar til å rekruttere, utvikle og beholde godt kvalifisert personale. Lønnspolitikken skal være en del av virksomhetens samlende politikk, strategier, planer og virkemidler
Lønnspolitikken er en viktig del av personalpolitikken og omfatter alle ansatte i universitetet. Lønnspolitikken skal være kjent for de ansatte.
Lønnspolitikken har som målsetting å:
- sikre en helhetlig lønnspolitikk over tid og motvirke strukturelle forskjeller
- stimulere til aktiv og målrettet innsats som bidrar til at universitetet oppnår gode resultater
- sikre at alle ansatte over tid har en lønnsutvikling
- stimulere til målrettet kompetanseutvikling
- fremme likelønn
- sikre sammenheng mellom lønn og kompetanse
- understøtte at universitetet har ulike karriereveier
- være et bevisst virkemiddel for å rekruttere og beholde medarbeidere
Universitetets lønnspolitikk er basert på et målrettet system for vurdering av det faktiske arbeids- og ansvarsområdet som er lagt til de enkelte stillingene. Dette er et redskap for å sikre lik lønn for likt arbeid, samtidig som det vil være mulig å verdsette og belønne arbeidsutførelse på en mer målrettet måte. Det er viktig å skille klart mellom stillingsvurdering (vurdering av arbeids- og ansvarsområder lagt til stillingen), og personvurdering (vurdering av hvorledes den enkelte utfører oppgavene lagt til stillingen mv.).
Vurderingen av lønnsvilkår inngår i den enkelte leders ansvar for evaluering, oppfølgning og stimulering av egne medarbeidere. Ledere skal delta aktivt med innspill til lokale lønnsforhandlinger.
De generelle stillingsbeskrivelsene i stillingsstrukturen skal legges til grunn både ved ansettelser og i lokale lønnsforhandlinger og skal sikre en helhetlig stillingsstruktur i universitetet.
-
2. Lønnsfastsettelse
Det er viktig å skille klart mellom vurdering av arbeids- og ansvarsområder lagt til stillingen, og vurdering av hvorledes den enkelte utfører oppgavene lagt til stillingen mv.
Vurdering av lønn inngår i den enkelte leders ansvar for evaluering, oppfølgning og stimulering av egne medarbeidere.
De generelle stillingsbeskrivelsene i stillingsstrukturen skal legges til grunn både ved ansettelser og i lokale lønnsforhandlinger og skal sikre en helhetlig stillingsstruktur ved universitetet.
Lønn fastsettes på følgende måter:
-
ved rekruttering, ut fra sentrale rammer og retningslinjer og lokal lønnspolitikk
-
vurdering etter inntil 12 måneders ansettelse og ved overgang fra midlertidig til fast ansettelse (HTA 2.5.5)
-
ved kompetanseopprykk for UF-ansatte
-
gjennom sentrale tariffavtaler
-
gjennom lokale forhandlinger (HTA 2.5.1 og 2.5.3)
-
gjennom lokale særavtaler
A. Lønnsplassering ved rekruttering
Før en stilling lyses ut må det foretas en vurdering basert på en beskrivelse av stillingens oppgaver og krav til kvalifikasjoner. Vurderingen skal ligge til grunn både for selve rekrutteringsprosessen og for spørsmålet om lønnsplassering.
Lønnsplassering ved kunngjøring av stillinger ved universitetet er regulert i egne retningslinjer som er drøftet med organisasjonene (se vedleggene 1 og 3).
Ved ansettelse må arbeidsgiver foreta en lønnsvurdering basert på stillings- og personvurdering, samt markedssituasjonen. Til sammen vil dette danne grunnlag for endelig lønnsplassering.
B. Stillingsvurdering
Det er utarbeidet stillingsbeskrivelse og kvalifikasjonskrav for tekniske og administrative stillinger (vedlegg 1). Denne rettledende beskrivelsen av stillingsinnhold og kvalifikasjonskrav skal danne grunnlag for arbeidet med stillingsstruktur og brukes i forbindelse med utlysing av stillinger. Kvalifikasjonskrav i kunngjøringstekster skal samsvare med basiskrav angitt for de respektive stillingene.
Det er i forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger av 9. februar 2006 og i forskrift om ansettelsesvilkår for stillinger som postdoktor, stipendiat, vitenskapelig assistent og spesialistkandidat av 31. januar 2006 bestemt felles stillingsstruktur for undervisnings- og forskerstillinger ved universiteter og høgskoler.
C. Lønnsfastsettelse etter HTA 2.5.5
Arbeidsgiver skal inntil 12 måneder etter ansettelse i virksomheten, og ved overgang fra midlertidig til fast ansettelse, vurdere arbeidstakerens lønnsplassering. Dette gjøres etter dialog med den ansatte.
Organisasjonene skal informeres årlig om bruk av HTA 2.5.5.
D. Kompetanseopprykk for UF-ansatte
Ved opprykk til førstestilling (ikke ved opprykk til Forsker II (stillingskode 1109)) innplasseres man i det gunstigste for arbeidstaker av de nedenstående alternativer:
-
Enten plasseres man i laveste lønnstrinn for stillingen eller gis tilsvarende lønnsøkning for medlemmer av Akademikerne
-
eller så gis man 4 lønnstrinn over lønnsplassering i tidligere stilling som universitetslektor eller gis tilsvarende lønnstillegg for medlemmer av Akademikerne.
Ved opprykk til professor og dosent innplasseres man i det gunstigste for arbeidstaker av de nedenstående alternativer:
-
Enten gis man lønnstrinn 75 eller tilsvarende årslønn for Akademikermedlemmer
-
ellers gis man 4 lønnstrinn over lønnsplassering i tidligere stilling eller tilsvarende lønnstillegg for medlemmer av Akademikerne
-
Det kan etter nærmere vurdering gis ett til to lønnstrinn mer eller tilsvarende lønn for Akademikerne. Dersom man ønsker en slik løsning skal hovedsammenslutningene underrettes med mulighet til å kreve forhandlinger innen 1 uke.
E. Lønnssamtale
Arbeidstaker har rett til en årlig samtale om kompetanse, ansvar, lønn og karriereutvikling. Samtalene skal bidra til likelønn mellom kjønnene. Ved gjeninntreden etter foreldrepermisjon skal arbeidstakeren tilbys slik samtale.
-
-
3. Lønnsforhandlinger
OsloMet – storbyuniversitetet er eget forhandlingssted med likeverdige forhandlingsparter.
Forhandlingene føres etter de(n) til enhver gjeldende hovedtariffavtale(r).
Forhandlingene føres på virksomhetsnivå hvis ikke partene blir enige om at det skal forhandles på driftsenhetsnivå (fakultetsvis/SVA/fellesadministrasjonen). De forhandlingsberettigede organisasjoner blir innkalt til lokale forhandlinger.
3.1. Felles begrepsapparat
Det er viktig at partene har en felles forståelse og et felles begrepsapparat i arbeidet med forhandlingene. Derfor er det viktig at partene årlig i samarbeid holder opplæringsmøter hvor man gjennomgår lønns- og forhandlingssystemet.
3.2. Taushetsplikt og etikk i forhandlingsprosessen
-
Habilitetsspørsmålet skal vurderes ved oppstart av alle forhandlinger.
-
Opplysninger som kommer fram i løpet av forhandlingsprosessen om krav og tilbud skal behandles konfidensielt.
-
Opplysninger som kommer fram om enkeltpersoner i løpet av forhandlingsprosessen skal ikke bringes videre.
-
Det er kun protokollen fra forhandlingene som skal gjøres kjent.
-
Det er arbeidsgivers plikt å informere aktuelle medarbeidere på forhånd om opplysninger av negativ art som eventuelt vil framkomme gjennom forhandlingene
-
Ingen kan forhandle om sin egen lønn, jf. HTA pkt. 2.2.4. nr. 7.
3.3. Lokale lønnsforhandlinger – 2.5.1-forhandlinger
Forhandlingene føres på grunnlag av HTA, sentrale føringer og lokal lønnspolitikk. Partene kan ha egne eller bli enige om føringer ut over de som finnes i lønnspolitikken. Forhandlingene føres normalt en gang i kalenderåret med virkning fra avtalt dato.
De lokale forhandlingene finansieres ved de midler som avsettes av de sentrale partene. Universitetsstyret ved OsloMet kan også tilføre midler fra budsjettet.
Forhandlingene kan resultere i lønnstillegg for grupper og/eller lønnstillegg til den enkelte arbeidstaker. Stillingsinnehavere vil bli vurdert for lønns- og/eller stillingsendring etter en helhetlig vurdering.
Arbeidstakere som har permisjon med lønn omfattes også av forhandlingene, og skal vurderes lønnsmessig.
Kravene skal fremmes på egne skjemaer - nye skjema kommer ila kort tid.
Forberedende møte
Før forhandlingene starter skal det gjennomføres minst ett forberedende møte mellom partene der man bl.a. gjennomgår
-
forhandlingspottens størrelse
-
hensynet til likestilling/likelønn
-
referat fra forrige forhandlingers evalueringsmøte.
-
kravfrist, møteplan og hvordan selve forhandlingene skal gjennomføres.
-
partenes føringer og prioriteringer informasjonsrutiner som skal følges i forbindelse med forhandlingene og resultatet av dem.
-
kriteriene i vedlegg 2
-
type tallmateriale som skal benyttes i forhandlingene. Tallmaterialet og statistikken som utarbeides, må foreligge i god tid før forhandlingene starter.
Det skal utarbeides et referat fra det forberedende møtet som skal godkjennes av partene.
Evalueringsmøte
Partene skal komme sammen kort tid etter de lokale forhandlingene for å evaluere gjennomføringen av forhandlingene. Eventuelle forslag til forbedringer mv. skal nedfelles i et referat som skal godkjennes av partene.
3.4. Lokale forhandlinger - 2.5.3-forhandlinger
I henhold til Hovedtariffavtalen kan partene føre forhandlinger på særskilt grunnlag blant annet når:
-
det har skjedd vesentlige endringer i de forhold som ble lagt til grunn ved fastsetting av stillingens / den ansattes lønn
-
det er særlige vansker med å rekruttere eller beholde spesielt kvalifisert arbeidskraft
-
arbeidstakere har gjort en ekstraordinær arbeidsinnsats
-
det er gjennomført omorganiseringer/organisatoriske endringer hvor to eller flere virksomheter/driftsenheter har fusjonert og hvor det som følge av dette har oppstått ubegrunnede lønnsforskjeller.
Krav etter hovedtariffavtalens pkt. 2.5.3 forhandles i utgangspunktet tre ganger i året; februar, juni og oktober om ikke annet avtales.
Forhandlingskrav basert på at det har vært vesentlige endringer i stillingen, bør dokumenteres med stillingsbeskrivelse og/eller stillingsvurdering eller opplysninger som på annen måte gjør det mulig å vurdere endringene i de pålagte oppgaver.
Virkningstidspunktet for lønns- eller stillingsopprykk fastsettes under forhandlingene.
Forhandlingene skal i utgangspunktet føres på fritt grunnlag uten noen økonomisk ramme, og forhandlingsresultatet skal dekkes innenfor de tildelte budsjettrammer.
Lønnspolitikk for OsloMet - storbyuniversitetet (kommer)
-
-
Vedl. 1 - Stillingsinnhold og kvalifikasjonskrav
Her finner du informasjon om stillingsinnhold og kvalifikasjonskrav for følgende stillinger:
- Undervisnings- og forskerstillinger
- Administrative stillinger
- Lederstillinger
- Tekniske stillinger
- Bibliotekarstillinger
Undervisnings- og forskerstillinger
Stillingsinnhold og kvalifikasjonskrav for undervisnings- og forskerstillinger er regulert i Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger (FOR 2006-02-09 nr. 129).
Forskriften gjelder følgende stillinger:
- Professor
- Dosent
- Førsteamanuensis
- Førstelektor
- Universitetslektor
- Høgskolelærer
Kriterier for opprykk i forskerstillinger er fastsatt i Personalmelding (PM) 1998-11 Regler for opprykk til forsker 1183 og PM 2011-05 Reglement for opprykk til forsker 1109 i statlig virksomhet.
- Forsker
- Stillingsinnhold og kvalifikasjonskrav for rekrutteringsstillinger og utdanningsstillinger er regulert i Forskrift om ansettelsesvilkår for stillinger som postdoktor, stipendiat, vitenskapelig assistent og spesialistkandidat, (FOR 2006-01-31 nr. 102).
- Stipendiat
- Vitenskapelig assistent
Administrative stillinger
1069 - Førstefullmektig
Kan bare benyttes til visse typer midlertidige stillinger som studentvakter, ekstrahjelp osv.
Generelt bør universitetet ha krav om utdanning på universitets- eller universitetsnivå i saksbehandlerstillinger. I visse stillinger kan utdanningskravet kompenseres gjennom relevant praksis.
Kode 1063 - Førstesekretær
Kan bare benyttes til visse typer midlertidige stillinger som studentvakter, ekstrahjelp osv.
Kode 1065 – Konsulent
Begynnerstilling for de som har tatt fagbrev. Kan også brukes for studentassistenter med oppgaver tillagt mer ansvar enn i ordinære oppgaver i kode 1069 og 1063.
Stillingsinnhold: Stilling med kontoradministrative oppgaver og saksbehandling. Stillingen kan innebære:
- for- og etterarbeid i forbindelse med møter
- spesialoppgaver knyttet til fagområde
- enklere, rutinepregede oppgaver/saksbehandling
Kvalifikasjonskrav: God allmennutdanning tilsvarende fagbrev eller videregående skole. Det kreves gode kommunikasjonsevner og serviceinnstilling. Det er ønskelig med erfaring i bruk av relevante dataprogrammer.
Kode 1408 - Førstekonsulent
Stillingsinnhold: Førstekonsulentstillingen skal som hovedregel benyttes til spesialområder, dvs. stillingens oppgaver skal i det vesentlige være knyttet til ett av de administrative fagfeltene, som arkiv, regnskaps-, personal-, lønns-, studie- eller forskningsadministrasjon. Når det gjelder nivå på oppgavene, vil funksjonen innebære ansvar for forvaltning, veiledning og saksbehandling. Oppgavene utføres normalt etter fastlagte retningslinjer, nedfelt i eksempelvis lov, avtaler og reglementer, men stillingsinnehaveren må selvstendig kunne foreta fortolkninger, vurderinger og skjønnsmessige avveininger.
Kvalifikasjonskrav: Det kreves på universitets- eller høgskoleutdanning, fortrinnsvis bachelorgrad. Lang relevant praksis kan kompensere for kravet om formell utdanning.
Kode 1363 - Seniorkonsulent
Stillingsinnhold: Seniorkonsulentstillingen kan tillegges utviklingsoppgaver, koordinering av tjenester, spesielt veiledningsansvar og/eller andre oppgaver som forutsetter særlig spisskompetanse innen tilsvarende felt som førstekonsulent 1408.
Kvalifikasjonskrav: Det kreves bachelorgrad. Det er videre nødvendig med relevant praksis og dokumentert evne til selvstendig og resultatorientert arbeid. Meget god og relevant praksis kan kompensere for kravet om formell utdanning.
Kode 1434 - Rådgiver
Stillingsinnhold: Stilling som rådgiver skiller seg fra førstekonsulent/seniorkonsulent ved at rådgiveren i større grad selv legger grunnlag for oppgaveutførelsen, foretar vurderinger og konsekvensanalyser, trekker konklusjoner og fremmer løsningsforslag.
Eksempler på oppgaver i rådgiverstilling kan være:
- utrednings/utviklingsoppgaver som krever stor grad av selvstendighet
- rådgivning, kursvirksomhet/organisert opplæring, f.eks. i forbindelse med kompetanseoppbygging innenfor spesielle saksområder eller fagfelt
- forberedelse av prinsipielle/overordnede saker for ledelse og styringsorganer
- utforming av reglementer
- sekretær- og koordineringsfunksjon i prosjektarbeid, gruppe/utvalgsarbeid eller annen team-organisert form for arbeid med komplekse oppgaver/utredninger
Kvalifikasjonskrav: Det kreves universitets- eller høgskoleutdanning, minst bachelorgrad, samt relevant praksis og dokumentert evne til selvstendig og resultatorientert arbeid. Meget god og relevant praksis kan kompensere for kravet om formell utdanning.
Kode 1364 - Seniorrådgiver
Stillingsinnhold: Seniorrådgiverstillingen omfatter høyt kvalifisert utrednings- og rådgivningsarbeid av særlig selvstendig art og/eller faglig veiledning. I tillegg til oppgavene som en rådgiver utfører kan seniorrådgiver gis oppgaver som f.eks.:
- ansvar for strategi- og analysearbeid
- oppgaver av særlig komplisert karakter,
- ansvar for utviklingsoppgaver og/eller oppgaver mer på siden av tradisjonell administrasjon.
- ansvar for funksjoner/oppgaver som krever særlig stor grad av samhandling mellom enheter.
- særlig avansert saksbehandlingsarbeid med høye krav til selvstendighet og problemløsningsevne
Kvalifikasjonskrav: Det kreves universitets- eller høgskoleutdanning, fortrinnsvis mastergrad. Videre kreves lang og relevant praksis og dokumentert evne til selvstendig og resultatorientert arbeid.
Kode 1113 - Prosjektleder
Prosjektlederstillingen brukes ved større prosjekter av selvstendig karakter.
Prosjektlederstilling kan være midlertidig eller fast. Fast stilling vil si at stillingsinnehaveren har profesjonell ledelse av varierende prosjekter som permanent oppgave.
Stillingsinnhold: Prosjektleder leder, planlegger og organiserer prosjektarbeid. Arbeidsoppgavene kan bestå av å:
- utarbeide prosjektbeskrivelse og detaljert prosjektplan
- koordinere og organisere ressursinnsatsen i prosjektet
- utarbeide og følge opp budsjettet
- ha ansvar for løpende evaluering og kvalitetssikring
Kvalifikasjonskrav: Det kreves universitets- eller høgskoleutdanning, fortrinnsvis mastergrad og relevant praksis og dokumentert evne til selvstendig og resultatorientert arbeid. Meget god og relevant praksis kan kompensere for kravet om formell utdanning.
Lederstillinger
Kode 1260 – Seksjonssjef
Stillingsinnhold: Stillingen som seksjonssjef er tillagt lederfunksjoner, overordnede administrative oppgaver inkludert budsjettansvar, fagansvar og personalansvar på seksjonsnivå. Vanligvis er seksjonssjefstillingen organisatorisk plassert under direktør.
Kvalifikasjonskrav: Det kreves relevant universitets- eller høyskoleutdanning, fortrinnsvis på masternivå. Realkompetanse med relevans for de aktuelle oppgavene kan kompensere utdanningskravet. Det legges vekt på lederegenskaper/-erfaring og administrativ og faglig kompetanse.
Kode 1054 – Kontorsjef
Stillingsinnhold: Stillingen som kontorsjef er tillagt lederfunksjoner, overordnede administrative oppgaver inkludert budsjettansvar, fagansvar og personalansvar på kontornivå. Ved fakultetene er kontorsjef underlagt seksjonssjef.
Kvalifikasjonskrav: Det kreves relevant universitets- eller høyskoleutdanning, minimum bachelorgrad. Realkompetanse med relevans for de aktuelle oppgavene kan kompensere utdanningskravet. Det legges vekt på lederegenskaper og administrativ og faglig kompetanse.
Kode 1060 - Avdelingsdirektør
Kode 1062 – Direktør
Rektor godkjenner stillingsinnhold og kvalifikasjonskrav for direktør ORV og DI etter drøfting med organisasjonene. HR-direktør godkjenner stillingsinnhold og kvalifikasjonskrav på de øvrige i fellesadministrasjonen. Fakultetsdirektør godkjenner stillingsinnhold og kvalifikasjonskrav for seksjonssjef og kontorsjef på fakultet.
Kode 1004 – Rektor
Kode 1473 - Studieleder
Kode 1475 – Instituttleder
Kode 1474 – Dekan
Universitetsstyret godkjenner stillingsinnhold og kvalifikasjonskrav på rektor og prorektor (i kode 1062). Rektor godkjenner stillingsinnhold og kvalifikasjonskrav på dekan etter drøfting med tjenestemannsorganisasjonene. Dekan/senterleder godkjenner stillingsinnhold og kvalifikasjonskrav for de øvrige.
Det er utarbeidet stillingsbeskrivelser for dekan, instituttleder og studieleder.
Tekniske stillinger
Kode 1083 - Ingeniør
Begynnerstilling for de som har tatt fagbrev.
Stillingsinnhold: Eksempler på oppgaver kan være:
- brukerstøtte på førstelinjenivå på tekniske fagområder
- drift av teknisk utstyr eller laboratorier
Kvalifikasjonskrav: God allmennutdanning tilsvarende fagbrev eller videregående skole. Det legges vekt på gode kommunikasjonsevner og serviceinnstilling.
Kode 1085 - Avdelingsingeniør
Stillingsinnhold: Avdelingsingeniør kan tillegges selvstendige driftsoppgaver innen teknisk støtte til vitenskapelig aktivitet og administrasjon. Eksempler på oppgavefelt kan være:
- teknisk-faglig støtte i forskning og undervisning
- drift, vedlikehold og betjening av enklere vitenskapelig utstyr
- instruksjon og brukerstøtte
- drift og overvåking av arbeidsplassutstyr
- koordinering av tekniske tjenester
Kvalifikasjonskrav: Det kreves relevant fra universitets- eller høyskoleutdanning, minimum bachelorgrad. Realkompetanse med relevans for de aktuelle oppgavene kan kompensere utdanningskravet. Videre kan det kreves relevant praktisk arbeidserfaring.
Kode 1087 - Overingeniør
Stillingsinnhold: Overingeniør kan tillegges spesialistfunksjoner og/eller arbeidsledelse innenfor forskjellige tekniske fagområder. Eksempler på oppgavefelt kan være:
- selvstendig ansvar for avansert spesialutstyr og metodeutvikling, konstruksjon av forskningsutstyr, laboratoriedrift
- prosjektering, budsjettering
- selvstendig ansvar for opplæring, undervisning, formidling, design/gjennomføring av utstillinger
- IT-oppgaver på høyt faglig nivå, som for eksempel utvikling av IT-tjenester, systemadministrasjon
Kvalifikasjonskrav: Det kreves relevant universitets eller høyskoleutdanning, minimum bachelorgrad. Realkompetanse med relevans for de aktuelle oppgavene kan kompensere utdanningskravet. Det kan legges vekt på spesielle krav, utdanning og erfaring tilpasset stillingens funksjoner.
Kode 1181 Senioringeniør
Stillingsinnhold: Senioringeniørstillingen omfatter høyt kvalifisert faglig arbeid, og kan for eksempel tillegges ansvar for områder som:
- utviklingsoppgaver som krever særlig spesialistkompetanse innen fagfelt knyttet til eksempelvis IT, verksted- eller laboratorievirksomheten
- rådgivning/faglig veiledning, for eksempel i forbindelse med kompetanseoppbygging innenfor et spesielt fagfelt, og eller faglig/vitenskapelig-relatert undervisningsvirksomhet
- permanente funksjoner/oppgaver av særlig komplisert karakter og/eller oppgaver som befinner seg i avdelingsvise grensefelt og forutsetter særlig grad av samhandling mellom enheter
- forskningsrelatert virksomhet av selvstendig karakter
- selvstendig ansvar for å initiere og videreutvikle tekniske fagfelt
Kvalifikasjonskrav: Det kreves relevant universitets- eller høyskoleutdanning, minimum mastergrad. Realkompetanse med relevans for de aktuelle oppgavene kan kompensere utdanningskravet. Videre er det en forutsetning med omfattende relevant faglig erfaring og spesialkompetanse på høyt nivå tilpasset stillingens funksjoner.
Kode 1136 - Driftstekniker
Stillingsinnhold: Stillingen som driftstekniker skal ivareta tekniske driftsoppgaver som f.eks.:
- innvendig tilsyn med bygninger
- brannteknisk tilsyn
- oppfølging, vedlikehold og reparasjoner
- tilrettelegging av rom
- teknisk assistanse
Kvalifikasjonskrav: Praktisk og teoretisk opplæring innen relevante fagområder eller relevant håndverksmessig bakgrunn. Fagbrev innen relevant felt er en fordel. Relevant praksis.
Kode 1137 - Driftsleder
Stillingsinnhold: Driftslederstillingen skal ha ansvar for:
- innvendig tilsyn med bygninger
- brannteknisk tilsyn og oppfølging
- sikring av bygninger
- arbeidsledelse av driftsteknikere på aktuelt arbeidsområde
Kvalifikasjonskrav: Praktisk og teoretisk opplæring innen relevante fagområder samt relevant håndverksmessig bakgrunn. Fagbrev innen relevant felt er en fordel. Det legges vekt på lederegenskaper/-erfaring.
Kode 1130 - Renholder
Stillingsinnhold: Renholderstillingen omfatter all form for vanlig renhold.
Kvalifikasjonskrav: Ingen spesielle krav til utdanning, men det legges vekt på kjennskap til arbeidsområdet og erfaring.
Kode 1203 - Fagarbeider m/fagbrev
Stillingsinnhold: Stillingen er beregnet brukt til renholdere og omfatter all form for vanlig renhold.
Kvalifikasjonskrav: Det kreves fagbrev innen renhold. For øvrig legges det vekt på kjennskap til arbeidsområdet og erfaring.
Bibliotekarstillinger
Departementet har utformet «Reglement for opprykk fra universitetsbibliotekar til førstebibliotekar» (Rundskriv F-14-95).
Kode 1410 - Bibliotekar
Stillingsinnhold: Stillingen knyttes til ordinære bibliotekfaglige arbeidsområder. Oppgavene utføres normalt etter fastlagte retningslinjer, nedfelt i eksempelvis lov, avtaler og reglementer, men stillingsinnehaveren må selvstendig kunne foreta fortolkninger, vurderinger og skjønnsmessige avveininger.
Kvalifikasjonskrav: Det kreves universitets- eller høgskoleeksamen som bibliotekar eller tilsvarende.
Kode 1515 – Spesialbibliotekar
Stillingsinnhold: Stillingen krever spesialisering innen fagfeltet med oppgaver som forutsetter skjønnsutøvelse og selvstendighet. Dette kan omfatte arbeid med fagsamlinger og tjenestetilbud.
Kvalifikasjonskrav: Det kreves universitets- eller høgskoleeksamen som bibliotekar eller tilsvarende, og relevant praksis og/eller annen utdanning i tillegg.
Kode 1077 - Hovedbibliotekar
Stillingsinnhold: Som spesialbibliotekar 1515. I tillegg innebærer stillingen spesialistfunksjoner og/eller arbeidsledelse.
Kvalifikasjonskrav: Det kreves universitets- eller høgskoleeksamen som bibliotekar eller tilsvarende, og relevant praksis. Er stillingen tilknyttet spesielle fagmiljøer, kan det stilles krav om relevant fagutdanning.
Kode 1199 Universitetsbibliotekar
Stillingsinnhold: Stillingen kan tillegges spesialistfunksjoner på høyt nivå innenfor ulike fagområder, og forutsetter betydelig grad av spesialisering og store krav til selvstendighet i utførelsen. Universitetsbibliotekarene kan knyttes til doktorgradsprogrammene og vil da ha et spesielt ansvar på stipendiatene på programmene og forskningen deres. De kan tilsvarende tillegges ansvar for oppfølgning av forskningspersonalet.
Kvalifikasjonskrav: Det kreves relevant universitets eller høyskoleutdanning, minimum tilsvarende mastergrad. Er stillingen tilknyttet spesielle fagmiljøer, kan det stilles krav om relevant fagutdanning. Ansatte som ikke har bibliotek-/dokumentalistutdanning eller tilsvarende, må fullføre obligatorisk opplæring.
Kode 1200 Førstebibliotekar
Stillingsinnhold: Stillingen kan tillegges spesialistfunksjoner på høyeste nivå innenfor ulike fagområder, og forutsetter betydelig grad av spesialisering og store krav til selvstendighet i utførelsen.
Kvalifikasjonsgrunnlag: Tilsvarende som for universitetsbibliotekar, kode 1199. I tillegg stilles det krav om at vedkommende er kvalifisert for opprykk til førstebibliotekar etter gjeldende opprykksreglement.
Vedlegg 1 - Stillingsinnhold og kvalifikasjonskrav (kommer)
-
Vedl. 2 - Vurderingsmomenter ved lokale forhandlinger
Lønnsnivået skal reflektere den enkelte ansattes oppgaver, ansvar og kompetanse, samt synliggjøre og lønne prestasjoner og innsats som bidrar til at OsloMet når sine mål. Samtidig kan strukturelle og gruppevise hensyn, samt behov for å rette opp urimelige lønnsmessige forskjeller, inngå som momenter.
OsloMet skal sikre sine ansatte et rimelig lønnsnivå og lønnsutvikling over tid. De lokale forhandlingene skal ivareta et likelønnsperspektiv.
Momenter
-
Jobbutførelse
-
Samarbeid og arbeidsmiljø
-
Strategi og verdier
-
Lederskap
Jobbutførelse
-
gjennomfører sine arbeidsoppgaver med høy kvalitet
-
har interesse for og er villig til å lære, påta seg nye oppgaver og til å gå inn i nye arbeidsområder
-
er villig til å påta seg ansvar
-
bidra til effektivisering i form av fag- og jobbutvikling, etablering av nye/forbedrede rutiner, ny teknologi osv.
-
initierer og følger opp faglig virksomhet innenfor eget område
-
medvirker til større samhandling internt og eksternt
-
utøver god service overfor ansatte, studenter og eksterne
-
har gjennomført relevant kompetanseheving eller utviklet egen fagkompetanse
Samarbeid og arbeidsmiljø
-
bidrar til å skape godt arbeidsmiljø for ansatte og studenter
-
deler kunnskap, informasjon og ressurser
-
bidrar til medbestemmelse
-
bidrar til inkluderende arbeidsliv
-
utøver verv i styringsorgan, utvalg eller tjenestemannsorganisasjon
Strategi og verdier
-
bidrar til arbeid for likestilling
-
bidrar til arbeid for mangfold
-
deltar i råd, komiteer, nettverk etc.
-
bidrar med god forsknings- og utviklingsinnsats
-
formidler og publiserer på en måte som styrker og profilerer universitetets studietilbud og faglige satsingsområder
-
bidrar i digitaliseringsarbeidet
-
bidrar i internasjonaliseringsarbeidet
-
bidrar i omstillingsprosesser
Lederskap
-
skaper lagånd og godt arbeidsmiljø
-
bidrar til samarbeid på tvers i organisasjonen
-
stiller tydelige krav og forventninger til sine medarbeidere
-
motiverer medarbeiderne og legger til rette for kompetanse- og karriereutvikling
-
bidrar til gode omstillings- og endringsprosesser
-
legger til rette for god medvirkning fra medarbeiderne
-
forebygger og håndterer konflikter
Vedl. 2 - Vurderingskriterier ved lokale forhandlinger (kommer)
-
-
Vedl. 3 - Lønnsplassering ved utlysning av stillinger
Dokumentet er justert iht. til Hovedtariffavtalene i staten 1. mai 2022.
For stillingene i tabellen nedenfor, følges normalt det angitte lønnsspennet. Dersom det skal gjøres avvik fra disse retningslinjene, skal organisasjonene informeres med rett til å be om drøftinger innen 3 dager slik Hovedtariffavtalen tilsier.
For alle stillinger kan utlysningen ha med følgende: ”For spesielt kvalifisert søker kan høyere lønn vurderes.”.
Organisasjonene kan når som helst ta framgangsmåten ved lønnsplassering opp til nye drøftinger, evt. be om at vi går tilbake til den ordningen som er avtalt i tariffavtalen.
Dersom tariffoppgjøret fører til mindre endringer i lønnstrinn for den enkelte stilling kan lønnsplasseringene i dette vedlegg justeres tilsvarende.
Stilling
Utlysningsspenn i lønnstrinn
Utlysningsspenn i kroner
LTR
Kroner
Professor 1013
75-84
728 100-935 300
Dosent 1532
75-84
728 100-935 300
Forsker 1183
73-82
701 300-888 200
Post doktor 1352
60-74
553 500-714 000
Førsteamanuensis 1011
60-74
553 500-714 000
Førstelektor 1198
60-74
553 500-714 000
Universitetslektor 1009
51-66
478 300-615 000
Forsker 1108
51-66
478 300-615 000
Forsker 1109
60-74
553 500-714 000
Stipendiat 1017
54
501200
Vitenskapelig assistent 1018/1019/1020
40-50
406 900-471 300
Seksjonssjef 1211
70-76
661 400-746 900
Studieleder 1473
73-78
701 300-790 100
Instituttleder 1475
78-84
790 100-935 300
Avdelingsdirektør 1060
82-86
888 200-994 200
Rådgiver 1434
50-66
471 300-615 000
Seniorrådgiver 1364
60-74
553 500-714 000
Prosjektleder 1113
58-72
534 900-689 100
Konsulent 1065
40-48
406 900-456 800
Førstekonsulent 1408
43-54
423 500-501200
Seniorkonsulent 1363
49-59
464 200-544 400
Sekretær 1070
30-42
363 100-417 900
Bibliotekar 1410
43-54
423 500-501 200
Universitetsbibliotekar 1199
51-66
478 300-615 000
Førstebibliotekar 1200
60-74
553 500-714 000
Spesialbibliotekar 1515
50-66
471 300-615 000
Hovedbibliotekar 1077
55-65
509 500-604 400
Ingeniør 1275
35-49
383 200-464 200
Avdelingsingeniør 1084
33-45
374 800-435 600
Avdelingsingeniør 1085
40-52
406 900-485 800
Overingeniør 1087
53-60
493 700-553 500
Senioringeniør 1181
58-65
534 900-604 400
Driftstekniker 1136
38-50
397 100-471 300
Driftsleder 1137
45-55
435 600-509 500
Renholder 1130
30-39
363 100-401 800
Fagarbeider m/fagbrev 1203
32-40
360 900-406 900