Innføring av Pureservice - Ansatt

Innføring Pureservice

Innføring Pureservice

OsloMet innfører Pureservice for å håndtere henvendelser fra studenter, ansatte og eksterne.

Systemet erstatter dagens løsninger, OTRS og ServiceNow. OTRS brukes for de fleste innkommende henvendelser. ServiceNow brukes for henvendelser til IT-avdelingen og noen andre typer henvendelser.

Med det nye systemet får vi en selvbetjeningsportal som heter Mine saker, hvor du kan sende inn henvendelser og følge status på sakene dine.

Innføringen vil skje gradvis over de neste årene. Ansatte som blir berørt vil bli involvert underveis.

  • Bakgrunn og målsetninger

    UH- sektoren avsluttet i 2024 et felles prosjekt i sektoren, UH Sak, som skulle bidratt til å få på plass et felles system for håndtering av henvendelser og saksbehandling av tjenester i OsloMet. Derfor må OsloMet finne nye løsninger og det er besluttet å innføre Pureservice. For mer informasjon om beslutningen se sak 13/25 Veien videre etter UH-sak (opengov.360online.com).

    Hva ønsker vi å oppnå med innføringen?

    • Enklere tilganger til OsloMet tjenester for studenter, ansatte og eksterne.
    • Lettere å følge status på sakene.
    • Økt grad av selvbetjening.
    • Økt effektivitet i saksbehandlingen.
    • Enklere å samarbeide på tvers mellom fellesadministrasjon og fakultetene.

    Finn ut mer om at OsloMet får nytt system for håndtering av henvendelser.

  • Hva skjer når?

    Innføring av Pureservice vil skje gradvis over de neste årene.

    • Høsten 2025 erstatter Pureservice dagens løsning for håndtering av IT-tjenester og andre henvendelser som saksbehandles i ServiceNow
    • I løpet av 2026 og 2027 erstatter Pureservice henvendelser som kommer inn via OTRS

    Se i Prosjektportalen for status i prosjektet (sharepoint.com).

  • Organisering og deltagere

    Prosjektet rapporterer til styringsgruppen som ledes av prosjekteier Guro Berild, IKT- direktør. Prosjekteier, sammen med styringsgruppen, følger fremdrift i prosjektet og skal bidra til å sikre god forankring og brukerinvolvering underveis i prosjektets ulike faser.

    Styringsgruppen er representert ved

    • Håkon Solberg, utdanningsdirektør
    • Jarle Traavik, fakultetsdirektør LUI
    • Ruby Myhren, fakultetsdirektør HV
    • Ingvild Straume, kommunikasjonsdirektør
    • Randi Stene, HR- direktør
    • Guro Marie Heggtveit, tillitsvalgt repr.

    Prosjektet, sammen med et tjenesteteam for Pureservice i IKT, organiserer og koordinerer arbeidet:

    • Linn-Jorun Rolness, IKT – prosjektleder
    • Inger Setnes, UTD, delprosjektleder
    • Tina Marosan, IKT, teamleder for tjenesteteamet Pureservice
    • Ole Ivar Birkelund, UTD
    • Christian Haug, UTD
    • Joachim Reginold, IKT
    • Kamran Bagheri, IKT
    • Birte Midjås, IKT, virksomhetsarkitekt

    Prosjektet jobber tett med andre fagressurser innen virksomhetsarkitektur, sikkerhet, personvern, dokumentasjonsforvaltning, testledelse m.m. underveis i prosjektets faser. Det etableres også brukergrupper underveis med nøkkelpersoner fra fellesadministrasjonen og fakultetene for å sikre brukerinvolvering. De vil delta inn i arbeidet i forbindelse med å fase ut OTRS og på plass tjenestene i Pureservice, og blir blant annet involvert i testing, oppsett av tjenestene og opplæring. 

  • Hva er Pureservice?