Arbeidsmiljøutvalget
Informasjon om møter, sakskart, referater, medlemmer og sekretariat.
Utvalgets mandat
Arbeidsmiljøutvalget (AMU) er lovpålagt etter arbeidsmiljøloven (aml). AMUs rolle og oppgaver er nedfelt i aml kapittel 7 (arbeidstilsynet.no) og forskrift om organisering, ledelse og medvirkning (arbeidstilsynet.no).
AMU skal virke for gjennomføring av et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i virksomheten. Utvalget skal delta i planleggingen av verne- og miljøarbeidet, og nøye følge utviklingen i spørsmål som angår arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd.
Nærmere beskrivelse av AMUs oppgaver og myndighet fremgår her (arbeidstilsynet.no).
Utvalgets sammensetting
AMU er sammensatt av fem medlemmer fra arbeidsgiversiden og fem medlemmer fra arbeidstakersiden. Alle medlemmene har personlige varamedlemmer. Arbeidsgiverrepresentantene utpekes av rektor. Arbeidstakerrepresentantene utgjøres av det sentrale hovedverneombudet (SHVO) og fire medlemmer som utpekes/oppnevnes av tjenestemannsorganisasjonene.
AMU kan opprette lokale arbeidsmiljøutvalg og andre underutvalg.