Mime forskningsserver - Ansatt

Forskningsserver - Mime 2.0

Forskningsserver - Mime 2.0

Mime er navnet på en forskningstjeneste på OsloMet. Den er spesielt egnet for prosjekt med krevende beregningsoppgaver som benytter Stata, R, SPSS og lignende. Tjenesten er også egnet for kvalitative prosjekter som benytter NVivo og som har behov for ekstra datasikkerhet.

Hver andre onsdag i måneden kl. 16.00 er det automatisk patching av programvare. Beregn nedetid.

  • Hvem kan bruke Mime 2.0?

    Mime 2.0 er primært forbeholdt prosjekter:

    • Med tunge beregningsoppgaver (Stata, R, SPSS og lignende).
    • Som har behov for å kjøre analyse på større datamengder.
    • Som trenger høyere sikkerhet enn på egen maskin og programvare.
  • Hvordan få tilgang til Mime 2.0?

    Send e-post til itservicedesk@oslomet.no med en kort beskrivelse av behov og hvordan Mime ønskes brukt.

    Forutsetning

    • For å få tilgang til Mime 2.0 må du tilhøre et prosjekt som er registrert i Forskningsdatabasen. Oppgi prosjekt-id.
    • Du må også være registert som deltaker (participant) på prosjektet i Forskningsdatabasen. 
    • Prosjektet må ha en registrert start og sluttdato.
  • Hvordan koble opp mot Mime 2.0?

    1. Gå til eksternt skrivebord (kontor.oslomet.no)
    2. Klikk på ikon for Mime 2.0. Logg inn med brukernavn og passord.
    3. Deretter blir du påkrevd å godkjenne for to-faktor autentisering.
  • Hva og hvor kan lagres på Mime?

    Hva kan lagres på Mime? 

    Se OsloMet sin lagringsguide.

    Hvor skal data lagres?

    Alle som får tilgang til Mime, vil også få tilgang til lagringsområde på:

    \\foudata-01\Data\Prosjekter 

    • Data skal lagres innunder aktuell prosjektmappe (opprettet av IT)
    • Prosjektmappen vil være navngitt med en id +_kortnavn
    • Ingen forskningsdata må lagres direkte på Mime (c:\user\...)

    eksempel: \\foudata-01\Data\Prosjekter\10818_ocean

    Jobber du på flere prosjekter?

    Deltar du på flere prosjekter skal det opprettes en mappe per prosjekt. Ta kontakt med it-servicedesk dersom du trenger en ny prosjektmappe.

    "Personlig" lagring?

    Filer bare du skal arbeide med anbefales lagres innunder en personlig mappe, innunder prosjektmappa

    eksempel:  \\foudata-01\Data\Prosjekter\10818_ocean\<brukernavn>

    Opprettelse av mappe

    Alle med tilgang til et prosjektområde har tilgang til å opprette egne mapper innunder prosjektmappen (\\foudata-01\Data\Prosjekter\10818_ocean) etter behov.

    Det må ikke lagres undermapper for prosjekter. Er det behov for en ny mappe for et prosjekt, må dette meldes itservicedesk@oslomet.no

    Sletting av prosjektmapper

    Ved prosjektslutt (ref. Forskningsdatabasen) vil prosjektleder få en melding og bli bedt om at prosjektdata må flyttes eller slettes.

  • Programvare på Mime 2.0

    Tilgjengelig programvare på Mime

    • Microsoft Office , norsk og engelsk (med unntak av Outlook)
    • SPSS 
    • Rstudio 
    • 7Zip
    • STATA
    • NVivo
    • VLC Media Player

    Følgende programvare har vi ikke sett behov for på Mime 2.0: 

    • StatTransfer
    • MLwiN

    Tilgang til andre programvare kan gjøres på forespørsel til it-servicedesk@oslomet.no. Behovet må godt begrunnes.

    Pakker for R

    • Det arbeidet med en rutine for installering av R-pakker som muliggjør at brukere kan installere disse selv. 
    • Send en epost til it-servicedesk@oslomet.no dersom du ønsker hjelp til pakkeinstallasjon.

    Stata, pakke-installasjon

    Ønsker du ADO-pakker som ikke allerede er installert, kontakt itservicedesk@oslomet.no. Disse vil bli lagt inn i «Site-mappen» til Stata. 

    Dersom det haster, kan du selv laste ned ADO-pakker, og plassere de i mappen: D:\Data\ado\plus. Stata er satt opp til å se etter pakker i disse to mappene (Site og Plus), og innholdet er tilgjengelig for alle Stata-brukere. 

    Ikke tilgjengelig

    Internett er ikke tilgjengelig på Mime 2.0

  • Anbefalinger og tips til bruk av Mime 2.0

    Gjenoppretting av filer

    Du kan selv gjenopprette slettede filer.

    1. Åpne utforsker og naviger til aktuell mappe 
    2. Høyreklikk på aktuell mappe og velg: «Restore previous versions» 
    3. Klikk på arkfane: Previous Versions og velg aktuelt gjenopprettingstidspunkt 
    4. Finn ønsket mappe/fil og velg Restore.

    NB! Husk at Restore vil skrive over eksisterende filer dersom du gjenoppretter på samme sted. Du bør derfor være forsiktig med å legge tilbake mapper i stedet for enkeltfiler.        

    «Disconnect" versus «Log off»

    Alle brukere oppfordres til å benytte "Sign out" i større grad.

    Dette skjer ved "Sign Out" 

     Avslutter alle programmer og frigjør tildelte ressurser.

    • Å frigjøre ressurser dersom du ikke gjør nytte av dem er en god vane siden Mime er en delt tjeneste.
    • Mange systemendringer, inkludert feilrettinger, og tilgang til programvare vil ikke få effekt før du logger helt ut, altså velger Sign Out, og inn igjen.
    • Større sannsynlighet for feil dersom du over lang tid bare velger "Disconnect".

    Dette skjer ved "Disconnect"

    Din konto og dine åpne program forblir aktive, og ved påfølgende innlogging kan du fortsette arbeidet der du slapp. Har du tidkrevende beregninger/kjøringer du ikke ønsker avbrutt, må du derfor velge "Disconnect" når du går for dagen.

    Hvordan utføre Sign out?

    Klikk på Windows-tasten (tastaturet), klikk på ditt brukernavn (oppe til høyre), velg "Sign out". Alternativt med taste-kombinasjonen. Alt + F4 (lukker aktivt vindu).

    Hvordan utføre Disconnect?

    Klikk på Windows-tasten (tastaturet), klikk på strøm-ikonet (oppe til høyre) og velg "Disconnect". Alternativt ved å klikke på krysset oppe til høyre i tittellinjen. 

  • Teknisk informasjon

    Oppkobling til server

    • RDP-løsning https://kontor.oslomet.no. Tilkobling til Mime 2.0 skjer via en Remote Desktop Gateway Server over TCP port 443.
    • Direkte tilgang til Mime 2.0 er sperret fra Internett. Kun oppkobling via Gateway-server på TCP port 443, styrt via ACL’er (Access Control Lists) i router.

    Vedlikeholdsvindu

    • Hver tredje tirsdag per måned mellom klokken 00:00-07:00
    • Hver tredje mandag per måned klokken 23:00 (kort tid)

    Sikkerhet på Mime 2.0

    • Mime 2.0 har ikke tilgang til internett. Internett må benyttes fra egen maskin (klient).
    • Privat utstyr får ikke koblet seg til Mime 2.0
    • Mime 2.0 og foudata-01 (datalagring) har full backup. 

    Tilgang til server og programmer

    • Forutsetter OsloMet-konto (brukernavn og passord), samt aktivert to-faktor
    • Tilgangsstyring via AD, manuell tilgang til definerte prosjektgrupper
    • Brukere har ikke administrasjonssrettigheter på serveren. Programmer må installeres av IT-avdelingen og tilgang til ulike programmer begrenses via gruppetilhørighet og applocker.

    Tilgang til lagringsressurser

    Egen filserver foudata-01 – (T:\) for lagring

    • Tilgang etter prosjekttilhørighet, AD-gruppetilhørighet
    • Ingen tilgang utenom prosjekttilhørighet
    • Lagringsområde er kun ment for lagring under prosjektets varighet. Ingen langtidslagring etter det.
    • Merk! Din klient (pc/mac) har ikke direkte tilgang til denne ressursen. Kun Mime 2.0

    Office365

    • Tilgang til Microsoft Office 2019
    • Det er ikke tilgang til OneDrive på Mime 2.0. Filer må eksporteres/flyttes ut.
  • Veiledninger - overføring - pakkehåndtering

    Filsluse - filer til og fra egen maskin (videoveiledning)

    Overføring av filer mellom egen maskin og Mime gjøres via serveren "Bifrost". Se videoveiledning under for hvordan dette gjøres.

    Sikker overføring direkte fra TSD

    Hvordan installere programvarepakker?

    Hvordan endre rettigheter på mappe?

    Endre rettigheter på mappe (PDF)

Kontakt IT-servicedesk

Kontakt IT-servicedesk