Språkkrav for ansatte ved OsloMet - Ansatt

Språkkrav for ansatte ved OsloMet

Språkkrav for ansatte ved OsloMet

Alle ansatte ved OsloMet, både vitenskapelig og teknisk/administrativt ansatte og ledere, forventes å ha gode kunnskaper, skriftlig og muntlig, i norsk, svensk eller dansk, og engelsk.

Med gode kunnskaper menes at språket ikke er til hindrer for eller sinker utførelsen av arbeidet. Normalt tilsvarer dette minimum B2-nivå.

For stillingskategoriene professor, dosent, førsteamanuensis, førstelektor, universitetslektor og universitetslærer er kravet til norskkompetanse regulert i forskrift til universitets- og høyskoleloven §§ 3-2 til 3-7 (lovdata.no). Kravet som B2-nivå i norsk, svensk eller dansk dokumenteres ved fremvisning av prøvebevis fra norskprøven for voksne innvandrere utviklet av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, eller tilsvarende prøvebevis fra Sverige eller Danmark.

Norske, svenske eller danske statsborgere, og søkere med fullført norsk, svensk eller dansk videregående opplæring unntas fra kravet om dokumentasjon på språkferdigheter på nivå B2. 

Dersom det gis anledning til å oppnå norskkompetanse på nivå B2 innen tre år fra ansettelsestidspunktet, vil dette være angitt i stillingsutlysningen. Ved søknad om opprykk eller overgang gis ikke utsettelse på dokumentasjon av norskkravet.

Ansatte som ansettes med krav om å oppnå norskkompetanse på nivå B2 innen tre år fra ansettelsestidspunktet får godskrevet timer til opplæringen som følger (gjelder kun de som er ansatt etter 14.08.2023):

  • 300 timer første ansettelsesår

  • 300 timer fordelt på de neste to ansettelsesårene

For stillingskategoriene stipendiat og postdoktor er det ikke krav til norskkompetanse ved ansettelse, men søkere som ikke kan dokumentere norsk, svensk eller dansk på nivå A2 får tilbud om norskopplæring gjennom OsloMets ordinære tilbud til ansatte.

Ansatte som ikke har tilstrekkelig kompetanse i engelsk, skal gis tilbud om opplæring.