Summende liv på taket!

Bilde av bikuber og folk på taket

Summende liv på taket!

Seks bikuber er plassert på taket i P52. Titusener av OsloMet-bier har allerede startet semesteret med bærekraftig pollineringsarbeid!

Avdeling for eiendom og Grønt OsloMet har gjennom vinteren jobbet med grønne tiltak for bærekraft. Ett av tiltakene er nå gjennomført: Seks bikuber er på plass på taket i Pilestredet 52. Byens blomster og trær kan glede seg til besøk av OsloMet-biene!

Bi-effekten

Det er ikke bare byens blomster og trær som får glede av biene. Med seks bikuber kan OsloMets studenter og ansatte få glede av flere hundre kilo med honning. Tanken er å kunne selge honning i glass til alle.

- Ved å ha seks bikuber på taket i P52, vil OsloMet bidra til det biologiske mangfoldet i byen. Vi håper biene vil trives på OsloMet og produsere mange liter honning som kan komme studenter, ansatte og samarbeidspartnere til gode, sier eiendomsdirektør Mariann Hole.

Fra kubene ble satt ut er det allerede produsert 25 kilo honning. Hvordan vet vi det, spør du kanskje? Jo, det er også installert en honningvekt med daglig oppdatering så man kan følge med på honningproduksjonen.

Profilering på høyt nivå

Ikke nok med at biene i seg selv er ambassadører for OsloMet der de flyr rundt i byen med sin gule og svarte kropp, kubene de bor i er malt slik at de matcher både «innbyggerne» og universitetets grafiske profil. Vi kan med andre ord se fram til spennende luftfoto over Campus Pilestredet framover. I tillegg kan honningen bli en fin profileringsgave fra OsloMet til for eksempel gjesteforelesere eller andre.

I mellomtiden ønsker vi biene lykke til med sin summing ut i sommer-Oslo!