Slik jobber campus Kjeller med studentmiljøet

Studenter samlet på foreningsdag inne på campus på Kjeller

Foto: Benjamin A. Ward/OsloMet

Slik jobber campus Kjeller med studentmiljøet

Denne våren jobber OsloMet målrettet med å bedre studentmiljøet på Kjeller. Her er en oversikt over tiltakene.

– Det er mye som skjer på Kjeller, sier seniorrådgiver i avdeling for utdanning, Wenche Larsen.

Hun koordinerer jobben som gjøres for å bedre studentmiljøet på Kjeller.

Arbeidet er et samarbeid mellom Wenche, representanter fra alle fakulteter på Kjeller i tillegg til avdeling for eiendom, avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon og Studentparlamentet. Alle tiltak som settes i gang baseres på innspill fra studentene på Kjeller.

– Det er ikke vits i å sette i gang med tiltak som studentene ikke benytter seg av eller ikke trenger, sier Wenche.

Fredagskaffe

Fredagskaffe, som arrangeres hver fredag på Kjeller, gir OsloMet en anledning til å komme i direkte kontakt med studentene. Tilbudet har blitt et viktig samlingspunkt for studentene. Ifølge Wenche er studenter fra de fleste studieprogrammene innom Fredagskaffe – også studenter fra de samlingsbaserte studiene.

– Det er tydelig at dette betyr mye for studentene, sier Wenche.

Av og til har OsloMet benyttet Fredagskaffe til å gi studentene informasjon om studenttjenester og -aktiviteter når de kommer innom.

Studieverkstedet er en av aktørene som har kommet og snakket om tilbudet sitt. I april var kommunen til stede for å få innspill i arbeidet med å utvikle studentbyen Lillestrøm.

Samarbeid med Lillestrøm kommune

I vår har OsloMet samarbeidet tettere med Lillestrøm kommune om tiltak som skal gagne både kommunen og studentene.

– Studentene i nåværende kull har ikke vært fornøyd med studiestart. Det ønsker både vi og kommunen å gjøre noe med, sier Wenche.

Campus Kjeller hjelper kommunen med å få innsikt i studentgruppene og arbeidet med studentmiljøet ved OsloMet. Kommunen tar med seg dette og direkte innspill fra studentene i videre arbeid med å lage en studentstrategi. Strategien skal gjøre Lillestrøm enda mer spennende for studentene.

Innspillsbod

I Vestre gate på Kjeller er det satt opp en innspillsbod. Her kan studentene komme med skriftlige innspill til tiltak som kan bedre studentmiljøet på campus. Innspillene blir fulgt opp med de det gjelder, som for eksempel SiO, eiendomsavdelingen og Lillestrøm kommune.

Så langt har det kommet inn over 140 innspill til boden.

– Mange innspill er såpass lavterskel at vi kan gjøre noe med dem allerede nå, sier Wenche.

Studentassistenter

OsloMet lyser ut tre 20 %-stillinger som studentassistenter ved Kjeller (student.oslomet.no). Utlysningene har søknadsfrist 3. mai. Oppgavene til studentassistentene vil være å legge til rette for sosiale møteplasser på campus Kjeller og informere studentene om støttetilbudene vi har.

Vil du følge med på hva som skjer på Kjeller?

Bli en del av teamsgruppen Studentmiljø Kjeller (teams.microsoft.com). Her blir du oppdatert på det som skjer.