
Nyhetsbrev fra OsloMet
OsloMet deler kunnskap og forskning gjennom mange ulike nyhetsbrev. Bli kjent med tilbudene.
Nyhetsbrev har lenge vært ansett som en effektiv og god formidlings- og kommunikasjonskanal.
Sammenlignet med sosiale medier, hvor algoritmer bestemmer hva som vises, er nyhetsbrev en mer direkte og forutsigbar kommunikasjonskanal.
Mottakerne har samtykket til å motta nyhetsbrev, noe som gjør kommunikasjonen både personlig og relevant. For OsloMet er tjenesten effektiv for praktisk utsending av artikler og informasjon, og gir samtidig verdifull innsikt i brukernes preferanser og hvilke saker de finner interessante.
- Ved NOVA utgjør vårt nyhetsbrev et sentralt knutepunkt for videreformidlingen av forskningsaktiviteter, inklusive resultater fra ny forskning, informasjon om nye forskningsprosjekter, og promotering av konferanser og seminarer, forteller Halvard Naterstad Dyb, kommunikasjonsrådgiver ved NOVA.
Ti på topp nyhetsbrev ved OsloMet
OsloMet her per nå 17 ulike nyhetsbrev som sendes ut til eksterne lesere. Her er lista over de med høyeste antall abonnenter.
- Forskningsnyheter fra OsloMet
- Etter- og videreutdanning
- Nyhetsbrev fra Fakultet for helsevitenskap
- Nyhetsbrev fra Velferdsforskningsinstituttet NOVA
- Nyhetsbrev fra Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO)
- Nyhetsbrev fra Arbeidsforskningsinstituttet (AFI)
- Nyhetsbrev fra By- og regionforskningsinstituttet NIBR
- Nyhetsbrev fra Senter for profesjonsforskning (SPS)
- Kompetansesenter for arbeidsinkludering (KAI)
- Alumni
Du kan melde deg på nyhetsbrevene her.
Kontinuerlig forbedring
Nyhetsbrev krever betydelige ressurser til produksjon, administrasjon og analyse. Ved å nøye følge med på rapportene fra mailsystemet, kan man analysere hvilke saker som leses av mange, og hvilke som ikke får like mye oppmerksomhet. Det er nyttig informasjon når man vil nå ut til mange. Rapportene gir også innsikt i antall nye abonnenter og hvor mange som faller fra.
- Responsen på vårt nyhetsbrev viser så langt at det fungerer godt, og at saker blir lest, delt og brukt. Men dette er et kontinuerlig arbeid, og vi ser alltid etter måter å forbedre oss på – det er det som motiverer oss, sier Dyb.
Administrasjon og personvern
OsloMet benytter i dag tjenesten Mailmojo for å administrere nyhetsbrev rettet mot eksterne målgrupper. Kontoen administreres av Avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon (SK), og det er inngått en egen databehandleravtale mellom OsloMet og Mailmojo for å sikre personvern og overholdelse av markedsføringsloven. Det er bestemt at det ikke skal opprettes kontoer for OsloMet eller enheter ved OsloMet på andre nyhetsbrevtjenester enn Mailmojo. Dette tiltaket er tatt for å unngå brudd på personvernlovgivningen og for å forhindre at OsloMet sender ut store mengder ukoordinert informasjon til eksterne mottakere.