Ny reisepolicy: - Et viktig steg for bærekraftsarbeidet

Et rødt og grått tog kjører ut fra jernbanestasjonen i Köln.

Ny reisepolicy: - Et viktig steg for bærekraftsarbeidet

Nå skal klima- og miljøhensyn veie tyngre ved bestilling av reiser. Se hva som er nytt og hvilke regler som gjelder i OsloMets nye reisepolicy for ansatte.

Reisepolicyen gjelder for alle arbeidsreiser i inn- og utland, og en ny versjon er nå godkjent av rektor, etter å ha vært behandlet i rektors ledermøte.

– Den nye reisepolicyen er et viktig steg i OsloMets bærekraftsarbeid. Med den sikrer vi at klima- og miljøhensyn vurderes hver gang en reise skal bestilles. Jeg har tro på at dette vil gi en tydelig effekt på universitetets klimagassutslipp, sier viserektor og ansvarlig for bærekraftsarbeidet ved OsloMet, Per Martin Norheim-Martinsen

Les OsloMets reisepolicy

I OsloMets klimagassregnskap for 2019 stod reiser for 22 prosent av universitetets klimagassutslipp. Flyreiser utgjorde hele 77 prosent av utslippene fra den samlede reisevirksomheten. Flere av de nye punktene i policyen skal derfor bidra til færre flyreiser og mer bruk av tog eller buss.

Dette er nytt i OsloMets reisepolicy

• Reiser i nærmiljøet skal fortrinnsvis foregå til fots, på sykkel eller med kollektivtransport
  • Ved reiser i Norge sør for Trondheim og innenfor Skandinavia skal alternativer til fly alltid vurderes
  • Reiser i og utenfor Europa begrenses til det antall reiser som anses strengt nødvendig. Alternativer til fly skal vurderes der dette er hensiktsmessig ut ifra en totalvurdering
  • I tilfeller hvor leiebil anses som nødvendig, skal el- eller hybridbil velges der dette er mulig. Samkjøring skal praktiseres i størst mulig grad.

Grønne reisetips

For å gjøre det enklere for ansatte å velge klima- og miljøvennlig, er det utarbeidet noen grønne reisetips. Noen reiser kan kanskje erstattes av digitale møter, mens andre kan gjøres med tog eller buss i stedet for fly – en eller begge veier. I andre tilfeller er det kanskje mulig å oppnå en miljøgevinst ved å slå sammen flere korte reiser, eller ved å bruke kollektivtransport framfor bil. Du finner en trinnvis oversikt over hva du må tenke på før, under og etter en arbeidsreise på ansattsidene.

Hva med internasjonalt samarbeid?

OsloMets reisepolicy gjelder også for forskermobilitet og bruk av internasjonale gjesteforelesere, mens studentutveksling på bachelor- og masternivå ikke omfattes.

– Utvekslingsopphold og fysiske møter er fremdeles viktig, men pandemien har vist oss at det er mulig å få til gode møter digitalt. Framover skal vi bruke disse erfaringene til å skape en god blanding av fysisk og digital virksomhet – også internasjonalt, sier Norheim-Martinsen.

Les om sykepleierstudenter på virtuell utveksling.