Ny leder for Punkt Oslo

Foto av påtroppende leder for Punkt Oslo, Ida Laustsen.

Foto: Iris Straume, LUP

Ny leder for Punkt Oslo

Ida Laustsen er ansatt som ny leder for innovasjonsdistriktet Punkt Oslo, som OsloMet er en del av.

Punkt Oslo ble lansert i september 2022 som et samarbeid mellom OsloMet, Oslo kommune, Høyskolen Kristiania og representanter fra næringsliv og gründervirksomhet. Nå er også Studentsamskipnaden SiO, NAV og designbyrået Comte Bureau med i samarbeidet. Gjennom satsingen på innovasjonsdistriktet Punkt Oslo skal offentlige aktører, akademia, næringsliv og gründere sammen skape løsninger for fremtidens urbane og bærekraftige bymiljø.

Ida Laustsen er nå ansatt som leder for Punkt Oslo, og skal fra 1. august lede utvikling av aktivitetene i innovasjonsdistriktet videre. Laustsen kommer fra stillingen som fagleder for skalering i Leverandørutviklingsprogrammet (LUP), hvor hun har jobbet siden 2017.

Hun har en bachelorgrad i Europastudier fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), og er i tillegg alumn fra OsloMet der hun har tatt årsstudiet i medier og kommunikasjon.

– Jeg brenner for at Oslo skal være en fantastisk by å studere, jobbe, bo og leve i. Jeg gleder meg til å komme i gang med arbeidet i Punkt Oslo, og til å videreutvikle innovasjonsdistriktet i sentrum, sier Ida Laustsen.

– Oslo sentrum har spennende aktører som hver for seg sitter på stor innovasjonskraft. Med tettere samarbeid, flere møteplasser og prosjekter mellom gründere, forskere, akademia, myndigheter og næringslivet, er det et stort potensial for mer innovasjon, kreativitet og kommersialisering, sier hun.

Sterk kandidat

Prorektor for samfunnsforbedringer og samarbeid ved OsloMet, Carl Thodesen, er styreleder for Punkt Oslo, og har gjennomført ansettelsen av Laustsen.

– Jeg er glad for at Ida skal lede Punkt Oslo videre fra høsten.

– Hun har god kompetanse innenfor både offentlig virksomhet og privat næringsliv, og vil bidra med mye energi til å danne en plattform for samarbeid mellom de ulike aktørene i innovasjonsdistriktet i sentrum, sier Thodesen.