Droppe til innhold

Nyheter

Nå kan alle ta i bruk grupper og teams

Nå kan alle ta i bruk grupper og teams

Les om hvordan du kan bruke "grupper" og "teams" i Office 365 på fornuftige måter til å samarbeide med kollegaene dine.

Skal du jobbe i et prosjekt eller samarbeide med en faggruppe, med kolleger eller med studenter? Da kan du opprette en gruppe eller et team i Office 365 og få tilgang til en rekke programmer dere kan benytte for å få en god samhandling og et godt samarbeid.

Grupper og team i Office 365 er ikke en erstatning for automatisk vedlikeholdte fellesområder på (K:). I grupper og team må eieren av gruppen/teamet selv legge til/fjerne medlemmer manuelt.

Hva er en gruppe og hvordan oppretter du den

  • Ved å opprette en gruppe i Office 365 kan du velge en samling med personer du ønsker å samarbeide med. Når du oppretter en gruppe blir du eier og har ansvaret for å legge inn eller fjerne medlemmer av gruppen.
  • Du kan opprette en gruppe i Outlook. Slik går du fram for å opprette en gruppe i Outlook.
  • Gruppen får et felles lagringsområde/dokumentbibliotek, felles e-postadresse/e-postliste og felles kalender. I tillegg kan gruppen benytte en rekke programmer for å samarbeide.

Hvilke programmer kan en gruppe ta i bruk?

Det er også mulig å opprette en gruppe direkte i disse programmene.

Slik fungerer gruppens felles e-postadresse

  • Grupper får en felles e-postadresse /e-postliste og en felles kalender.
  • I utgangspunktet kan kun medlemmer av gruppen søke opp e-postadressen til gruppen i Outlook-adresseboken.
  • Ønsker dere at e-postadressen til gruppen skal være søkbar for alle ved OsloMet, kan du ta kontakt med Brukerstøtte IT.

Kan en gruppe eller et team ha eksterne medlemmer (utenfor OsloMet)?

  • En gruppe eller et team kan også ha eksterne medlemmer, og disse legges inn med sin e-postadresse.
  • Det er i utgangspunktet ikke mulig å dele lenker til dokumenter med eksterne som ikke er medlem av gruppen eller teamet. Men dersom noen kun skal ha tilgang til enkelte dokumenter, kan du få hjelp til dette hos Brukerstøtte IT.

Hva er Teams og hva kan du bruke det til?

Teams er et arbeidsområde der gruppemedlemmene kan samarbeide og snakke sammen i sanntid, ha møter og dele filer. Alt på ett sted, synlig og tilgjengelig for alle i teamet. I tillegg har du tilgang til alle programmene som også kan benyttes av en gruppe.

Kom i gang med Teams - veiledning.

Teamet kan ta i bruk denne funksjonaliteten:

  • Innkalling til videomøter
  • Gjennomføring av videomøter
  • Opptak av videomøter som lagres i Stream
  • Chat med alle teammedlemmer eller én til én
  • Kanaler for oppdeling i ulike temaer eller mindre grupper
  • Egne team for studenter og forelesere

Har du allerede en gruppe i Office365, og ønsker å bruke denne gruppa til å opprette et team? Se hvordan du oppretter et team av en eksisterende gruppe.

Flere nyheter

I tillegg til grupper og teams får du nå også tilgang til:

Hva er forskjellen på grupper, teams og OneDrive?

OneDrive er et lagringsted for lagring av personlige dokumenter, notater, bilder, musikk, videoer eller andre filtyper. Med OneDrive kan du få tilgang til filene dine fra nesten alle enheter, og du kan dele dem med andre.

I et gruppeområde får du blant annet et felles lagringssted for alle i gruppa og det er mulig og samskrive og samarbeide fra ulike enheter (PC, mobiltelefon, nettbrett og Mac).

I Teams får du både et felles lagringsområde for alle i gruppa og mulighet for sanntidskommunikasjon med teammedlemmene via chat eller videomøter. 

Litt om informasjonssikkerhet

Du skal ikke lagre fortrolig informasjon, sensitive personopplysninger, eller sensitive bedriftsopplysninger i Office 365 med mindre retningslinjer for lagring av fortrolig informasjon følges og risikovurdering er utført. All sensitiv informasjon må merkes som fortrolig og krypteres. Slik går du fram for å klassifisere informasjon som fortrolig.