Månedens ansattportrett

Månedens ansattportrett

Heidi Ertzeid jobber med mediehåndtering og forskningsformidling ved OsloMet. Den tidligere Aftenposten-journalisten bor i Ekebergskrenten, som har Oslos hyggeligste nabolag synes hun.

Heidi har vært i Avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon ved OsloMet siden 2017. Hun har en travel hverdag med barn på 6 og 7 år. På fritiden, som hun ikke har så mye av, er hun glad i å lese, leke med barna og løpe.

Hei! Hvordan kom du deg til jobb i dag?

Jeg tok buss og trikk, fordi jeg hadde glemt å lade el-sykkelen.

Hva skjer på jobben denne måneden?

- Det er en klassisk mai-måned med mye å gjøre.  Mange medarbeidere ved OsloMet skal formidle forskning og nyheter før sommeren. Jobben min er allsidig. Jeg hjelper forskerne våre med å komme ut i media, koble forskningen deres på aktuelle saker og planlegger formidling av forskningsrapporter og forskningsstudier gjennom nyhetsbrev, nettsider og podkast. I tillegg tar kollegene mine og jeg imot mange mediehenvendelser.

Den senere tiden har OsloMet hatt veldig mange dyktige forskere på spesielt NIBR med spisskompetanse på Ukraina og Russland i media. Når det er krig i Europa er det ekstra viktig at folk får de forskningsbaserte analysene for å bedre forstå det som skjer.

Ved OsloMet forskes det på så mange spennende temaer som omverdenen er interessert i. Akkurat nå samarbeider jeg med demografiforsker Marianne Tønnessen om en nyhetssak i forbindelse med at verdens befolkning passerer 8 milliarder i år. Hva vil prege verdens befolkning fremover og hvor mange mennesker kan jorda tåle? Det er en interessant sak å jobbe med.

Har du lært deg noe nytt i det siste?

- Jeg jobber med forskningsformidling og lærer derfor noe nytt hele tiden. Jeg er veldig heldig som kan bruke arbeidstiden min til å sette meg inn i ny forskning.

Akkurat nå lærer jeg meg også å redigere og publisere OsloMet-podkasten «Viten og snakkis». Kollegene mine og jeg bytter på å være programleder. Det er gøy å lære seg nye tekniske ferdigheter, men det krever mengde-trening.

Nevn én ting som kunne gjort arbeidsdagene dine enda bedre:

- Jeg har det veldig bra på jobb, men siden jeg er en frossenpinn skulle jeg gjerne ha hatt det enda noen grader varmere i kontorlandskapet.

Er det noe fra ditt fagfelt som har overrasket deg den siste tiden?

- Ja, jeg blir fortsatt overrasket over ledende politikere som snubler i kriser, som for eksempel i pendlerbolig-sakene. De har rutinerte kommunikasjonsrådgivere, men havner i en negativ spiral fordi de gir for lite i starten. Hvis du har gjort noe som ikke er greit, er det aller best å være ydmyk og ærlig med en gang.

Hvilken kollega motiverer deg i hverdagen?

- Avdelingen vår bugner over av kremkolleger, men hvis jeg skal velge en, må det bli min nærmeste kollega Stig Nøra, som jeg jobber mest med til daglig. Han motiverer meg faglig, også får han meg til å le.

Hva gjør du for å glede andre på jobb?

- Jeg har det veldig gøy på jobb, og håper det sprer seg også til andre. Jeg ler mye. Håper det gleder og ikke irriterer.

Din anbefaling (bok, serie, film eller musikk):

- Det er en podkast jeg har hørt det siste året som skiller seg ut. Den heter Wind Of Change. Den handler om slutten av den kalde krigen og rockeballaden Wind of change. Her får du fortellerkunst på sitt aller beste.

Ellers kan jeg anbefale ett av Sufjan Stevens beste album Carrie & Lowell. Et nedstrippa, vakkert album som er perfekt å høre på når det er mye som skjer. Ellers går det også mye i Karen Daltons album "In My Own Time", og spesielt låta "Something on Your Mind".

Takk for praten!