Månedens ansattportrett

Portrettbilde av Fred Førde.

Månedens ansattportrett

Fred Førde jobber i hovedresepsjonen, kortsenteret og sentralbordet i Pilestredet 46. Nå under studiestart er det hektiske dager der han møter mange av de nye studentene i sin jobb.

Fred startet å jobbe ved OsloMet i 1996. Først i kantinen og etter studier har OsloMet vært hans arbeidsplass. Han bor på Bjølsen og på fritiden liker han spesielt å spille strategispill i brettspillforening der han har vært medlem siden 1985.

Hvordan kom du deg til jobb i dag?

- Med buss, jeg er så heldig å ha en nesten utenfor stuevinduet.

Hva skjer på jobben denne måneden?

- Det er studiestart. Førstelinja - hovedresepsjonen, kortsenteret, sentralbordet og posten har det som travlest nå. Jeg er også faglig leder for en ny lærling i Service- og administrasjon som begynte 1. august.

Har du lært deg noe nytt i det siste?

- Jeg forsøker å utvide mine evner på kjøkkenet og lar «billig-kjøla» med mattilbud i butikken bestemme hva jeg skal prøve meg på neste gang.

Nevn én ting som kunne gjort arbeidsdagene dine enda bedre:

- Vi har bra arbeidsrutiner i dag, men de kan forsterkes. Og en felles faglig og sosial arena savnes av flere i førstelinja.

Er det noe fra ditt fagfelt som har overrasket deg den siste tiden?

- Våre kunder - ansatte og studenter, har blitt mye flinkere til å bruke internett. Det har pågått i flere år, men det merkes at det er færre som ringer. Men de som ringer eller oppsøker oss er noen ganger frustrerte over opplevelsen av ikke å nå frem via offisielle skriftlige kanaler.

Hvordan kan OsloMet bli mer bærekraftige i et globalt perspektiv?

- Det er et vanskelig tema. I bunnen ligger vårt forbruk og velferd, og hvem vil vel gå tilbake til redusert husvarme hjemme for eksempel? Men forskning for gode løsninger og lokale tiltak har jeg stor tro på.

Hvilken kollega motiverer deg i hverdagen?

- Det er flere, men av de som jeg møter daglig er det spesielt Elvie Lalaine Amores Perez i Avdeling for Eiendom og lærlingkoordinatoren, Wenke Haugslett i HR.

Hva gjør du for å glede andre på jobb?

- Jeg forsøker å være slik jeg ønsker at andre møter meg.

Beste litteratur du har lest det siste året?

- Jeg har stor glede av å lese. Jeg liker populærhistoriske bøker. Den som nå har gjort sterkest inntrykk er «Hitler Strikes North» av Jack Greene og Alessandro Massignani.

Din anbefaling (bok, serie, film eller musikk):

Serie: «Treme» på HBO av David Simon og Eric Ellis Overmyer.  Handlingen er i New Orleans noe tid etter at stormen Katrina ødela store deler av byen. Vi følger noen karakterer i deres liv. Historiene, kultur, musikk og mat gav meg lyst til å bo der en gang i livet. Film: «The Big Lebowski», komedie av Coen-brødrene på sitt beste kanskje, anbefales. Musikk: «Hamilton», musikalen, om Alexander Hamilton, en av Amerikas grunnleggere.

Takk for praten!