Månedens ansattportrett

Portrett iført uniform og munnbind

Månedens ansattportrett

Han har to sett med airpods fordi han går tom for strøm på det ene paret i løpet av arbeidsdagen, savner kontakten med studentene og har kontoret fullt av badeender. Bli kjent med Carl Christiansen, universitetslektor ved bachelor i prehospitalt arbeid - paramedic.

Carl Christiansen har jobbet ved OsloMet siden opprettelsen av studiet i prehospitalt arbeid - paramedic i 2014. Han tar i tillegg vakter i ambulansetjenesten og er bosatt på Carl Berner. Han har brukt hele livet i redningstjenesten og føler seg privilegert som kan kombinere jobb og hobby. Og han slår et slag for latskap i undervisningen!

Hei! Hvordan kom du deg til jobb i dag?

- Morsom at du spør, fordi jeg veltet meg ut av senga og landet i tøflene mine. Deretter tok jeg 8 skritt til hjemmekontoret. Jeg stakk innom kantina for kaffe. Jeg fikk ikke tatt en tur i parken på verandaen i dag, men oppsøkte treningssenteret på stuegulvet i stedet. Jeg har imidlertid sett verden fra løpeturene. Viktig å se ting i perspektiv!

Hva skjer på jobben denne måneden?

- Februar er jo også en Covid-måned. Der vi tidligere hadde navn på de 12 månedene våre, er det nå Covid-måneder med uventete hendelser, ingenting går som planlagt og der vi må fokusere på innovasjon innen undervisningsmetoder! Den som sa at «forandring fryder» første gang visste ikke så mye om den menneskelige psyken. Vi liker jo ikke endring så godt, det kan gjøre vondt! Det vi har vært gjennom dette siste året har tvunget fram en endring som vi kanskje ville brukt 10 år på under vanlige omstendigheter, kanskje en hel generasjon. Så noe godt har det jo kommet ut av denne utfordrende tiden.

Har studentene lært seg noe nytt i det siste?

- Jeg håper jo at studentene lærer seg noe spesielt nytt hele tiden, ellers har vi feilet som utdanningsinstitusjon. I det siste tror og håper jeg at de lært å se sine medstudenter bedre. Spesielt de som er i utkanten av de sosiale sirklene. De har nok i tillegg lært seg å være pliktoppfyllende og at Covid-19 har satt alt dette i perspektiv.

Nevn én ting som kunne gjort arbeidsdagene dine enda bedre.

- Mer studentkontakt! Og dette gjelder ikke kun under pandemien. Vi har ulik motivasjon for å jobbe innenfor høyere utdanning. Noen trekkes mer til forskningssiden, mens min motivasjon ligger i møtet med studentene. Jeg synes det er veldig gøy, og forvitrer litt når den kontakten ikke er der.

Hva er ditt beste tips for å skape engasjerende undervisning?

- Mitt beste tips er å være lat! Når jeg som underviser kan be studentene holde presentasjoner, får studentene til å kommentere hverandres arbeid og gi tilbakemelding. Dette tvinger studentene også til å reflektere over eget arbeid. Når det er sagt, er de neste tipsene å være godt forberedt og å snakke med studentene både før, under og etter undervisning – og aller mest under selve undervisningen.

Hvordan kan OsloMet bli mer bærekraftige i et globalt perspektiv?

- Det er et vanskelig spørsmål å svare på. Vi har både et institusjonelt ansvar og et individuelt ansvar. Alle må vi ta ansvar i det daglige med å pante flasker og bruke gjenvinningsstasjoner. Kanskje vi må være litt mer konservative i det å skaffe oss nye ting, tenke ordentlig gjennom om vi virkelig trenger det. Sommerfugleffekten, eller «the ripple effect» av det vil være stor.

Hva spiser du til lunsj?

- Jeg har spist lunsj i dag og speileggene og hjemmebakt brød stod på menyen. Med hjemmekontor spiser jeg ikke foran skjermen, mens når jeg er fysisk på jobb gjør jeg ofte det. Her hjemme sitter jeg nok foran skjermen, mens på jobben møter jeg mange gode kollegaer og da trenger jeg tida foran skjermen. En fordel med hjemmekontor er hjemmebakt brød og jeg baker omtrent 3 ganger i uka, til stor glede for naboene mine også! Jeg havnet selvfølgelig i surdeigsklubben der de hippe gutta er. Anbefales!

Hva motiverer deg i hverdagen?

- Jeg synes det er gøy på jobben, så jobben i seg selv er motivasjon nok. Jeg har i tillegg har skikkelig kule studenter og bra kollegaer, og en balanse av disse er bra for meg. For mye av det ene rokker balansen.

Hva gjør du for å glede andre på jobb?

- Jeg har virkelig flotte kollegaer og synes det er viktig å se dem. Jeg skinner nok mest i vanskelige tider og er da flink til å minne på at vi må samles. Vi har hatt det meste av digitale treff som jeg synes har fungert bra, blant annet julebord med taler som seg hør og bør inkludert nachspiel. Jeg er nok også kjent for alle badeendene mine som er med på reiser og som er behørig dokumentert, slik som gnomen i «Amelie fra Montmartre». Jeg fikk den første badeanda i gave og siden har det bare ballet på seg!

Beste faglitteratur du har lest det siste året?

- Dette er på kanten av faglitteratur og kan leses som skjønnlitteratur også. Du leser ut boka i en 4,5 timers leseøkt, der du ikke vil klare å legge fra deg boka. Det er «Livredderen og døden, historier om redning, håp og avskjed» av Øyvind Thomassen. Her møter du 18 små historier hvor folk møter døden på forskjellige måter. Sterk anbefaling fra meg der!

Din anbefaling (bok, serie, film eller musikk)

- Jeg vil slå et slag for lydboka og akkurat nå er det «A promised land» av Barack Obama, lest av Obama selv. Den passer perfekt nå i tillegg til at han har en veldig god stemme å lytte til. Og er du på jakt etter en god fortellerstemmer, vil jeg anbefale Paddington 2 lest av Stephen Fry!

Takk for tipset, og takk for praten!