Månedens ansattportrett

Portrett av Alex Alcocer

Foto: Per Christian Lind

Månedens ansattportrett

Han har vært fridykker siden tenårene i Barcelona. Han bekymrer seg for Oslofjorden, er lidenskapelig opptatt av undervannsroboter og elsker å være på sjøen. Møt Alex Alcocer, som ser veldig fram til 1.april!

Alex jobber som professor ved Fakultet for teknologi, kunst og design, Institutt for maskin, elektronikk og kjemi, og har vært ved OsloMet siden 2016. Han bor på Kolsås i Bærum med familien, spenner på seg skiene på vinteren og utforsker Oslofjorden i båten på sjøen på sommeren.

Hei, Alex, hva bruker du fritida di til?

- Fritiden min bruker jeg på familien, med små barn gir det seg selv. Jeg elsker sjøen og har en liten båt som vi bruker mye på sommeren. Jeg fridykker også, som jeg har gjort siden tenårene – og driver undervannsjakt. Det er ikke så mye fisk i Oslofjorden nå, det synes jeg er veldig trist og det er noe jeg jobber for å prøve å forbedre.

Hvordan kom du deg til jobb i dag da?

- Jeg tuslet inn på barnas soverom som forvandles til mitt kontor når de er i barnehagen. Når jeg har møte med kjentfolk lar jeg bakgrunnen være på, mens ellers setter jeg på filter, slik at ikke alle barnetegningene kommer med!

Hva skjer på jobben denne måneden?

- Jeg og kollegaene mine veileder bachelorstudenter dette semesteret. De har mange spennende prosjekter med undervannsroboter (remotely operated vehicles) og droner under vann. Nå gleder jeg meg veldig til 1.april, fordi OsloMet har inngått avtale om å leie et bygg på Filipstadkaia. Veldig pent, 5 meter fra vannet og der skal alle havrelaterte aktiviteter ved OsloMet samles. Både ansatte og studenter flytter sine aktiviteter til dette bygget, og Makerspace får sin egen satellitt det som skal sette søkelys på havet. Vi er mange som har jobbet for å få dette på plass!

Har studentene lært seg noe nytt i det siste?

- Det er krevende å være student, og jeg tror det de har lært mest av er å håndtere den digitale hverdagen.

Nevn én ting som kunne gjort arbeidsdagene dine enda bedre.

- Åh, jeg savner virkelig å se kollegaene mine, ta en kaffe og virkelig se hverandre!

Hva er ditt beste tips for å skape engasjerende undervisning?

- For å skape engasjerende undervisning er det viktig at vi som undervisere er engasjert i det vi underviser i. Engasjement smitter!

Hvordan kan OsloMet bli mer bærekraftige i et globalt perspektiv?

- Vi jobber med å få dette inn i alle emnene våre, og viser til små eksempler og prosjekter som drar i riktig retning. Men jeg innrømmer at vi har en vei å gå!

Hva spiser du til lunsj?

-  Jeg har ikke spist lunsj ennå, det har gått i møter siden i morges. Akkurat i dag er jeg heldig fordi kona mi disker opp noe til meg etter denne praten.

Hva motiverer deg i hverdagen?

- Alle de flinke studentene motivere meg masse. I tillegg opplever jeg en stor frihet til å kunne jobbe med prosjekter vi liker. Jeg drømmer for eksempel nå om prosjekter som gjør at vi kan forstå samspillet mellom Oslofjorden, havet og teknologi bedre.

Hva gjør du for å glede andre på jobb?

- Jeg prøver å være snill og grei. Synes det er lett å ta kontakt nå når vi er digitale, og jeg får jo sett veldig mange flere enn jeg ville gjort til vanlig – fordi tida ikke brukes til å komme seg rundt.

Har du en faglitterær bok som du vil anbefale alle å lese?

- Jeg anbefaler gjerne “Sapiens” av Yuval Noah Harari og “Life Ascending: The Ten Great Inventions of Evolution” av Nick Lane.

Din anbefaling (bok, serie, film eller musikk)?

- Da går jeg for science fiction! Enten les boka «The Swarm» av den tyske forfatteren Frank Schätzing eller se serien «The Expanse» som ligger på Amazon Prime.

Takk for tipset, og takk for praten!