LG og OsloMet utvikler varmepumper

Foto av en delegasjon representanter fra LG og OsloMet, stående foran lerretet i et auditorium.

Etter signeringen av avtalen, med framstående representanter fra LG og OsloMet til stede. Foto: Olav Johan Øye, OsloMet.

LG og OsloMet utvikler varmepumper

OsloMet inngår samarbeid med storselskapet LG Electronics om å utvikle varmepumper for svært kaldt klima.

OsloMet signerte 18. juni en samarbeidsavtale med LG Electronics, om utvikling av en ny type varmepumper som kan levere varmeytelse på toppnivå selv under ekstremt kalde forhold.

Norge egner seg godt for utprøving av slike varmepumper, og LG har fått både OsloMet og NTNU med på laget, i tillegg til University of Naples Federico II i Italia, som også forsker på oppvarming, ventilasjon og aircondition (HVAC) i kaldt klima.

Utviklingsarbeidet er svært aktuelt etter en vinter da Nord-Europa opplevde rekordkaldt vær, med temperaturer som falt under minus 40 grader Celsius enkelte steder. I slike temperaturer er det utfordrende å oppnå høy varmeeffektivitet med varmepumper på grunn av vanskeligheter med å komprimere kjølemedier ved lavere trykk.

Videre ønsker selskapet å forbedre sine kjerneteknologier for å lede den globale elektrifiseringsinnsatsen og utvide tilgjengeligheten av supplerende oppvarming i Europa.

Bærekraftig utvikling

Samarbeidet med OsloMet vil først og fremst involvere Institutt for bygg- og energiteknikk (BE) på OsloMet.

– Dette samarbeidet er i tråd med instituttets forsknings- og undervisningsmål, og Norges mål om mer bærekraftig utvikling, sier instituttleder Yonas Zewdu Ayele.

– Vi ønsker å være ledende i forskning på effektive og rene energiløsninger, og samarbeidet mellom OsloMet og LG Electronics markerer et betydelig framskritt i dette arbeidet, sier han.

– Sammen etablerer vi et partnerskap som kan gjøre betydelige framskritt innenfor forskning på kaldt klima, varmepumper og kjøleteknologi, sier Ayele.