Blir på Romerike, men ikke på Kjeller

Blir på Romerike, men ikke på Kjeller

Styret ved OsloMet vedtok 12. mars å ikke forlenge leieavtalen på Kjeller, men å etablere et fullverdig campus et annet sted på Romerike.

Etter en omfattende diskusjon i styremøtet 12. mars, vedtok OsloMet-styret å opprettholde et campus på Romerike, men ikke i bygget universitetet nå disponerer på Kjeller.

Styret var enstemmig i ønsket om å videreutvikle OsloMet som et universitet med to campus. Flertallet mente også at det var riktig å bestemme nå at det andre campuset ikke blir i dagens bygg i Kunnskapsveien 55. Flere trakk i debatten fram at både bygget og stedet Kjeller ikke er så egnet for et moderne universitet.

Vedtaket lyder slik:

“Styret vedtar at OsloMet skal ha en to-campusløsning med fullverdig campus i Oslo og på Romerike med stedlig ledelse og egen campusstrategi. Rektor bes om å komme tilbake med en skisse til ulike alternativer på Romerike. Styret vedtar å ikke forlenge leieavtalen for OsloMet på Kjeller etter 2023.”

Kompromiss

Styremedlemmene startet diskusjonen i møtet med ulike ståsteder. Rektor Curt Rice innledet med å fremme sitt forslag om å ikke forlenge leiekontrakten på Kjeller, som også var retningen ledelsen ved fakultetene og fakultetsstyrene hadde signalisert at de ønsket.

Flere av styrets medlemmer argumenterte imidlertid for å bli på Romerike, og noen også for å bli på Kjeller, og støttet dermed flere eksterne aktører i regionen som har vært aktive i debatten.

Styret møttes gjennom debatten et i et kompromiss, og rektor Curt Rice tar dette som et tegn på et levende demokrati ved OsloMet.

Jeg så samlokalisering i Pilestredet som den primære muligheten ved avvikling på Kjeller, men da styrets medlemmer tidlig i debatten åpnet opp for finne andre lokaler på Romerike og flertallet ønsket det, var det ikke vanskelig for meg å slutte meg til det forslaget.

Ny vurdering om faglig profil

Rektor Curt Rice setter nå i gang et arbeid med å følge opp vedtaket, og understreker at det i dag er mange åpne spørsmål siden saken brått tok en ny retning.

Jeg må nå sette i gang med et arbeid med å finne ut hvilken faglig aktivitet et nytt campus på Romerike skal huse, og ikke minst må vi i gang med sonderinger om hvor i regionen vi kan være, sier rektor.

Selv om det er mye som nå må utredes, er rektor likevel klar på et par premisser for det videre arbeidet:

Min tilnærming til den kommende prosessen er ikke bare å flytte de som i dag er på Kjeller til nye lokaler. Vi skal gjøre en helhetlig vurdering av OsloMet sin faglige profil, før vi bestemmer hvem som skal være hvor. Jeg kommer til å involvere bredt i dette arbeidet, sier Rice.

Så vil jeg understreke at OsloMet sin økonomiske situasjon har blitt mye strammere, primært grunnet effektiviseringskuttet fra regjeringen. Det vil derfor være nødvendig å redusere arealet vi disponerer i Pilestredet for å få dette til, sier rektor.

Han ser frem til tettere dialog med politikere og andre aktører på Romerike fremover.

Debatten i denne saken har tydelig vist at OsloMet er sterkt ønsket på Romerike. Det gjelder både kommuner, fylkeskommunen og næringslivet. Vi går nå i dialog med disse aktørene for å høre hva de kan tilby OsloMet og hva vi kan samarbeide tettere om. Jeg håper disse aktørene nå opprettholder sitt sterke engasjement slik at vi sammen skal få til et levende campus i regionen, sier Curt Rice.