Biblioteket i P48 åpent igjen

Bilde av fra biblioteket etter oppussingen.

Foto: Mina K. Abrahamsen/OsloMet

Biblioteket i P48 åpent igjen

Denne uken åpnet biblioteket i Pilestredet 48 etter oppussing.

Biblioteket i Pilestredet 48 (P48) har vært stengt siden i høst på grunn av oppussing. Nå kan studentene ta i bruk nye leseplasser, grupperom, og låne og levere bøker som før.

– Vi har fått flere leseplasser og mer varierte studentarbeidsplasser. For å få det til har vi redusert den trykte boksamlingen, forteller bibliotekdirektør Hege Undem Store.

– Studenter er forskjellige, og vi har derfor tenkt variasjon i utformingen av leseplasser. Løsningen er utviklet i samarbeid med studentrepresentanter og interiørarkitekt. Vi synes selv det har blitt skikkelig fint, og håper på en «Deichman-effekt» med utlåns- og besøksrekorder, sier Undem Store.

Bilde av leseplasser med studenter.

Studentene er tilbake

Biblioteket ble etablert i en tid da det ikke var vanlig at studentene hadde laptoper og mobiltelefoner. Så en del av oppgraderingen er også strømuttak på leseplassene. Og studentene har raskt funnet veien tilbake til biblioteket.

– Studentene har strømmet til de første dagene og så godt som alle plassene har blitt tatt i bruk. Jeg blir helt rørt når jeg går rundt i lokalene og ser studenter i alle kriker og kroker, og lurer på hvor de har vært mens biblioteket har vært stengt, sier bibliotekdirektøren.

Bilde av bibliotekdirektør Hege Undem Store (t.v.) og seksjonssjef ved Universitetsbiblioteket Gry Bettina Moxnes.
Bibliotekdirektør Hege Undem Store (t.v.) og seksjonssjef ved Universitetsbiblioteket Gry Bettina Moxnes er veldig fornøyde med oppussingen av biblioteket i P48.

Bibliotekene i Pilestredet 35 (P35) og Pilestredet 32 (P32) får også malingsstrøk og nye leseplasser, men bibliotekene er åpne som vanlig. Det gjenstår også noe snekkerarbeid for å få de siste leseplassene klare i biblioteket i P48. Innen utgangen av april skal alt etter planen være ferdig oppusset, og da planlegges det også en offisiell markering av det nyåpnede og de nyoppussede bibliotekene.

Bilde fra biblioteket som er pusset opp.