Årets underviser 2023

Glad prisvinner med diplom og blomster

Foto: Benjamin A. Ward

Årets underviser 2023

Studentene ved OsloMet har kåret Marko Stojiljkovic til årets underviser.

Marko Stojiljkovic er universitetslektor ved Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid.  Det var 37 unike nominasjoner og i begrunnelsene trekkes det fram at Marko er utrolig engasjert i både studentene sine og faget sitt og brenner for jobben sin.

Leder av Studentparlamentet ved OsloMet, Henriette Bøe, overrakte prisen under kick-off for ansatte på Rockefeller 31. august. I talen sin fremhevet hun blant annet:

– Han har en variert og innovativ undervisning, der han tar i bruk ulike pedagogiske verktøy. Han er flink til å lytte til studentenes meninger og lar deres innspill påvirke hvordan undervisningen legges opp. Det gjør at studentene føler seg sett og hørt. Han gjør undervisningsmaterialet tilgjengelig for studentene og gir studentene gode muligheter til å stille godt forberedt. Marko har mye omsorg og varme for studentene og er opptatt av å skape et godt miljø blant studentene ved å legge til rette for aktiviteter der studentene blir kjent med hverandre. Han skaper et positivt læringsmiljø og oppmuntrer til studentinteraksjon og deltakelse.

Leder av Studentparlamentet Henriette Bøe overrekker diplom til prisvinner Marko Stojiljkovic.

Hvert år kårer studentene i regi av Studentparlamentet en underviser som har utmerket seg spesielt. I år var det 172 nominasjoner og 53 undervisere som ble nominert.

Fra nominasjonene:

"Jeg har aldri møtt en lærer som er like engasjert og har så mye lidenskap, ikke bare for fagene i seg selv, men også i studentene."

"Han er morsom og bruker forskjellige metoder i undervisningen slik at det aldri blir kjedelig. Deriblant hadde vi forskjellige leker, quiz, så videoer relatert til sykepleie (f.eks. Brennpunkt) og ble bedt om å reflektere grundig slik at vi kunne diskutere i gruppe."

"Han inkluderer oss i undervisningene og er åpen for at vi kan komme med spørsmål og diskutere rundt spørsmålet."

Vinneren kåres av en jury bestående av studenter fra alle de fire fakultetene ved OsloMet, samt utdanning- og internasjonaliseringsansvarlig for Studentparlamentet.