Arbeid med ny campusutviklingsplan

Foto av campus Pilestredet tatt fra luften.

Arbeid med ny campusutviklingsplan

Rektor har vedtatt mandatet for utarbeidelse av en ny overordnet campusutviklingsplan for OsloMet. Utredningsarbeidet startet i mars.

Campusprogrammet har hovedansvar for utviklingen av OsloMets to campus, med tilhørende prosjekter. For tiden planlegges det for flere større ombygginger i Pilestredet, blant annet oppgradering av bibliotekarealene i Pilestredet 48, og innpassing av Institutt for estetiske fag i Pilestredet 52. Parallelt med dette leder campusprogrammet arbeidet med konseptvalgutredningen for ny campus i Lillestrøm, der sluttrapporten vil foreligge i april.

Tross de mange aktivitetene, har ikke universitetet hatt en overordnet campusutviklingsplan. Campusprogrammet har derfor anbefalt at det utarbeides en langsiktig plan som ivaretar strategisk utvikling av universitetets campus og satellitter.

Prosjektmandatet er nå vedtatt av rektor, etter drøfting med universitetsledelsen og de tillitsvalgte.

Campusdirektør Solveig Dahl Grue er glad for å kunne starte arbeidet med ny campusutviklingsplan.

– Mye godt arbeid har vært gjort med de tidligere campusplanene for OsloMet, og dette skal vi ta med oss videre. Forutsetningene for de tidligere planene er imidlertid endret, og vi trenger en ny overordnet plan som tar hensyn til viktige faktorer vi må forholde oss til fremover, som økt sambruk av funksjoner, bedre arealdisponering, strammere økonomi, krav til nye læringsformer, og studentenes behov for gode faglige og sosiale arenaer, for å nevne noe, sier Dahl Grue.

– Derfor trenger vi en solid plan som et verktøy for langsiktig planlegging og prioritering for våre campus, og som kan hjelpe oss å sette riktig retning for en ny campus på Lillestrøm, sier hun.

Utrednings- og analysefasen i gang

Arbeidet med en ny campusutviklingsplan skal gå over ett år. Den første fasen har gått med til kartlegging av OsloMets virksomhet, bygg og arealbruk.

Nå i mars har campusprogrammet startet utrednings- og analysefasen, som skal gå frem til sommeren. For å sikre en framtidsrettet og relevant campusutviklingsplan, er det nødvendig med innspill fra studenter og ansatte. Det legges opp til bred medvirkning gjennom tre serier med workshoper som tar for seg arealbruk, studentliv og satellitter.

– Vi har allerede gjennomført de to første workshopene der studenter og ansatte har deltatt, og vi opplever stort engasjement for hvordan campus er i dag, og hva det kan bli, sier campusdirektør Solveig Dahl Grue.

– For å forstå vårt felles behov, er det viktig å sette seg inn i andres opplevelse av dagens campus. Vi oppfordrer derfor deltagerne til å løfte blikket og se campus som en helhet. Selv har vi i campusprogrammet også lært mye nytt om hvordan campus fungerer for ulike grupper av studenter og ansatte, gjennom diskusjoner og innspill så langt, sier hun.

Kartleggingsarbeidet, sammen med resultater og funn fra medvirkningsprosessen, vil danne et viktig underlag for utarbeidelsen av en overordnet campusutviklingsplan for OsloMet.

Arbeidet planlegges ferdigstilt i løpet av høsten 2024.