Akademisk dugnad fortsetter

Bildet viser deltakere fra kursene til akademisk dugnad som var ferdige våren 2020.

Fra avslutningen til deltakerne på akademisk dugnad sine kurs, våren 2020.

Akademisk dugnad fortsetter

OsloMet fortsetter sin akademiske dugnad for flyktninger også i 2021. – En suksessfaktor for integrering, sier prosjektleder Winnie Greenwood Ormerod.

Akademisk dugnad startet i 2015 som et felles initiativ i universitets- og høyskolesektoren. OsloMet er alene igjen om å fortsette prosjektet som har som mål å bidra til integrering av flyktninger og asylsøkere i høyere utdanning og i samfunnet generelt.

– Jeg er svært fornøyd med at ledelsen ved OsloMet har vedtatt å fortsette Akademisk dugnad også i 2021! Mange av flyktningene som kommer til Norge ønsker å studere og få en jobb de er kvalifisert til. Høyere utdanning øker sjansene for å lykkes på det norske arbeidsmarkedet, og er en viktig suksessfaktor for integrering, sier prosjektleder Winnie Greenwood Ormerod.

Se video med prosjektleder og tidligere deltaker på akademisk dugnad:

Winnie Greenwood Ormerod sier prosjektet er like aktuelt nå selv om det kommer færre asylsøkere og flyktninger til landet nå enn ved oppstart i 2015.

– De som kommer og de som allerede er her må fortsatt integreres. Flyktningene kan med sine erfaringer bli en betydningsfull ressurs for det norske samfunnet. Integrering er et samfunnsoppdrag og det mener jeg at universitetene bør ta sin del av ansvaret for, sier Winnie, som oppfordrer flere av institusjonene til å bli med på den akademiske dugnaden igjen.

Språkkurs

Prosjektet arrangerer blant annet språkkurs, språkkaféer og karriereveiledning for å gjøre deltakerne bedre kvalifisert til å komme inn på høyere utdanning, eller videreføre utdanning eller karrierer fra hjemlandet.

Kursene er svært populære og et godt supplement til skole- og voksenopplæring da de har et akademisk fokus med mye muntlig diskusjonstrening.

Akademisk dugnad samarbeider både internt på OsloMet med de kompletterende utdanningene og OsloMet Karriere, med studentforeningen Norsk Start Oslo, og med samfunnsaktører som introduksjonsprogrammet til NAV, Oslo Voksenopplæring, og flere av Oslos bydeler.