Rutiner ved studiestart | Opptak og utenlandsk utdanning - Ansatt

Rutiner ved studiestart 2025

Rutiner ved studiestart 2025

Her finner du oversikt over all informasjon som Seksjon for opptak og vurdering (OV) er ansvarlige for og hva fakultetene må gjøre i forbindelse med studiestart.

Her finner du informasjon om følgende:

  • Kobling mellom opptakstudieprogram og studieprogram – frist 20. juni/26. november.
  • Møttregistrering
  • Oppropslister/møtt-lister
  • Registrering / opprydding i FS
  • Etterfylling
  • Reservert studieplass
  • Skifte av studiested
  • Politiattest

Kobling mellom opptakstudieprogram og studieprogram – frist 20.juni/26. november

Fakultetene må registrere hvilke opptakstudieprogram/studietypekode som skal kobles opp mot hvilke studieprogram. I tillegg må det registreres studierettsperiodens start- og sluttdato, for eksempel 01.12.2025 - 31.08.2026, eller 01.08.2025 - 31.08. 2026 og hvilke klasser de nye studentene overføres til ved opprettelse fra søker til student. Husk å endre årstallet på kull hvis du kopierer.

Dette gjelder følgende opptakstyper fordelt på fakultet:

Fakultet HV: NOM, MASTER, VU, MASTENK, og KOMPLETT.
Fakultet LUI: NOM, MASTER, VU, MASTENK, MASTER-INT, KFK, og PPU.
Fakultet SAM: NOM, MASTER, VU, MASTENK, MASTER-INT.
Fakultet TKD: NOM, MASTER, VU, MASTENK, MASTER-INT, FOR, KFK, PPU og TRE.

Dette skal registres i FS (modul Opptak - bilder - studieprogram/kvote – opptakstudieprogram – fane Opptakstermin). Se eget bilde:

 

Studieprogram

Fyll inn studieprogramkode

Studieretning

Brukes om det er aktuelt

Studierettstatus

ORDOPPTAK, om ingenting er fylt ut så er default ORDOPPTAK

Emnekombinasjon

Brukes om det er aktuelt

Kull

Må fylles inn for alle

Studierettperiode

Må fylles inn for alle

Aut.klassefordeling*

J eller N avhengig om studentene skal fordeles på klasse automatisk i rutine FS159.001

Klasse

Default klassekode

*Om du ønsker å fordele studentene på flere klasser automatisk, setter du J i feltet for Aut.klassefordeling, men lar feltet Klasse være blankt. Rutinen vil da fordele studenter på alle aktive klasser på det respektive kullet. Om det er en eller flere klasser du ikke vil ha studenter i, må disse settes til ikke- aktiv i bildet Kull samlebilde.

OV ønsker en samlet tilbakemelding fra hvert fakultet innen 20. juni/26. november om at koblingen er foretatt. Send e-post til opptak@oslomet.no og merk e-posten Opptakstudieprogram.

Svar på søknad i lokalt opptak (LOK) og i NOM (nasjonal opptaksmodell/Samordna opptak)

Søkere i LOK får svar i mai eller juli, eller i november (studier med (ny) søknadsfrist 15. oktober). I LOK kjøres etterfyllingsopptak ved behov. (For mer informasjon se under Etterfylling.) 

Hovedopptaket og suppleringsopptaket i NOM blir gjort kjent for søkerne henholdsvis 20. juli med svarfrist 24. juli og ca 31. juli med svarfrist ca 1. august.

(Den offisielle datoen for hovedopptaket er 20. juli, men svarbrevene vil kunne bli publisert noen dager før, så henvendelser kan komme før 20. juli).

OV gjør en fortløpende vurdering om det skal gis tilbud i etterfyllingsopptak på bakgrunn av innmeldte tall for møtt/ja-svar. De kjøres to ganger i uka fra 6. august fram til studiestart

Møttregistrering

Egen informasjon om møttregistrering kommer fra DIU.

Registrering / opprydding i FS

Alle som har svart ja i opptakene blir opprettet som studenter i kull og klasse(r) i uke 29 eller 30 / uke 48. Etter hvert som suppleringer foretas vil OV fortsette å opprette disse som studenter. Studentene får informasjon om aktivering av IT-konto kort tid etter oppretting.  

Dette må fakultetene gjøre med studenter som ikke møter eller trekker seg innen 1. september/1. februar:

  • Oppmøteregistrering gjøres i NOA. Hvis søkere som først møter til studiet deretter trekker seg, må dette meldes til opptak@oslomet.no. Hvis det er studier som ikke bruker NOA til oppmøteregistrering må studenter som ikke møter, eller som trekker seg innen 1. september/1. februar, meldes til opptak@oslomet.no.

  • Merk e-posten Ikke møtt student eller Trukket student + studienavn + stud.nr. + navn på student.

OV vil vedlikeholde studierettene fortløpende, fakultetene trenger ikke å gjøre noe med disse studentene.

Dette må fakultetene gjøre med studenter som ikke møter eller trekker seg etter 1. september/1. februar:

  • i Student samlebilde setter dere studenten til ”sluttet”

  • i Dato gyldig til setter dere datoen studenten har sluttet

  • i skillearket Klasse setter dere aktiv = N

  • gi beskjed til superbruker FS ved ditt fakultet om at faktura skal frafalles for studenter som trekker seg etter 1. september/1. februar. Superbruker kan ev. kontakte faktura@oslomet.no om nødvendig. FS-hjelp kjører rutine for sletting av fakturadetaljer rett etter 1. september/1. februar.

  • slette alle undervisnings- og eksamensmeldinger for det aktuelle programmet for inneværende semester og frem i tid.

Etterfylling

I Samordna opptak er det etterfyllingsopptak tirsdager og torsdager. Frist for bestilling av nye tilbud er samme dag kl. 10.00. OV må registrere data hos Samordna opptak innen kl. 11.00. Siste opptakskjøring i regi av Samordna opptak er 4. september. Det kan imidlertid fortsatt tas inn nye studenter etter denne datoen i spesielle tilfeller.

OV har ikke lenger egne brevtekster per studium i Samordna opptak. De mottar lenke til student.oslomet.no. Hvis det er ønskelig, kan vi sende en sms med informasjon om oppmøte til søkere som får tilbud. Denne vil bli sendt senest morgenen etter de får tilbud.
I lokalt opptak (master, videreutdanning mm.) kan vi gi nye tilbud fortløpende ved behov.

Dette må fakultetene gjøre ved etterfylling:

  • Gi beskjed om antall tilbud som skal sendes i Teams (teamet «FAK + Opptak P46»).
  • Legg eventuelt med tekst til SMS og oppgi kontaktperson om ønskelig.

Fakultetene kan få kontaktinfo fra OV hvis der er ønskelig å sende e-post eller annet kort tid etter tilbud er sendt.

Søkers svarfrist er 4-5 dager. OBS: Det vil kunne ta opptil en uke fra søker blir student. Fakultetene vil dermed kunne oppleve at studenter ikke er opprettet som student i FS, selv om de har fått bekreftet og takket ja til studieplass. Det tar lenger tid for søkere fra Samordna opptak enn i lokalt opptak.

Vi minner om at etterfylling kun skjer etter de rangerte ventelistene. Søkere skal ikke informeres om hvor mange plasser et studium etterfylles med. Det er ulike ventelister utfra kvoter og det kan skape forventninger som ikke oppfylles.

Det har ingen hensikt at søkere på venteliste møter opp ved studiestart eller henvender seg til OV for å få tildelt en eventuell ledig studieplass. Alt skjer skriftlig via nettsøknaden. Ved spørsmål kontakt OV.

Reservert studieplass

Alle henvendelser om reservert studieplass (utsettelse til neste år) skal oversendes opptak@oslomet.no. Søknadene behandles av OV. Merk e-posten Reservert studieplass.

Skifte av studiested/ studium

Styret i Samordna opptak har bestemt at det ikke er anledning til å skifte studium eller studiested. Dette gjelder også mellom studium på samme studiested eller innen samme fakultet, inkludert skifte mellom fulltids- og deltidsstudium. (Overflytting til annet studiested vil kun være aktuelt etter å ha fullført minst første studieår. Dette behandles av fakultetene).

I LOK må det vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Politiattest – gjelder kun for enkelte studier

Nye studenter får informasjon i tilbudsbrevene om kravet til politiattest. 

Trenger du mer informasjon?

Mer informasjon om hvordan du søker finner du her 

Kontakt

Kontakt