Roller og ansvar i tjenesteutvikling - Ansatt

Roller og ansvar i tjenesteutvikling

template.back.to.overview Roller og ansvar i tjenesteutvikling

Tjeneste- og systemeier er sentrale roller i tjenesteutvikling.
  • Prinsipper for tjenesteeierskap

    1. Alle tjenester og systemer skal ha en eier.
    2. Tjenesteeierskap skal som hovedregel ligge på nivå 3 i organisasjonen (for eksempel fakultetsdirektør, instituttleder, fagdirektør, avdelingsdirektør i FA).
    3. Tjenester og systemer som brukes på tvers av fakulteter eller sentra eies av avdelingsdirektørene i fellesadministrasjonen for sine respektive områder. Eksempelvis eies alle HR-tjenester av HR-direktør og alle felles utdanningstjenester av utdanningsdirektør.
    4. Fakulteter og sentra eier sine fagspesifikke tjenester og systemer. Eksempelvis eies tjenester knyttet til Ungdata av Instituttdirektør på NOVA.
  • Hva er en tjenesteeier

    Tjenesteeier har det overordnet ansvaret for at tjenesten møter brukernes og virksomhetens behov, at gevinster realiseres og at relevante krav og føringer etterleves, blant annet krav om risikovurderinger. Tjenesteeier skal også fremme saker som angår tjenesten til IDF og AMU.

    Tjenesteeier skal sørge for finansiering av tjenesten og tilhørende systemer gjennom relevante plan- og budsjettprosesser.

    Videre skal tjenesteeier etablere et tverrfaglig tjenesteteam med nødvendig kapasitet og kompetanse til å ivareta det operative arbeidet

  • Hva er en systemeier

    Systemeier har overordnet ansvar for at systemet støtter tjenestene og relevante krav og føringer etterleves, blant annet krav om risikovurderinger av systemet.

    Systemeier skal være avtaleeier for leverandøravtaler.

    Videre skal systemeier utpeke og følge opp systemforvaltere som kan ivareta det operative arbeidet.