Retningslinjer ved inngåelse og fornyelse av internasjonale samarbeidsavtaler - Ansatt

Retningslinjer ved inngåelse og fornyelse av internasjonale samarbeidsavtaler

• Definisjoner

Med «studenter» menes her personer i alle tre syklus. Med «ansatte» menes her alle som har et ansattforhold med OsloMet.

• Innledning

Alle internasjonale avtaler ved OsloMet skal være strategisk forankret og basert på nøye vurderinger av kvalitet, relevans og nytteverdi. Skriftlige avtaler har i tillegg en viktig funksjon når det kommer til ivaretakelse av verdier og sikkerhetshensyn i internasjonalt samarbeid og prinsipper for ansvarlig internasjonalisering skal følges.

• Kriterier som må oppfylles før du inngår en avtale:

Strategisk

Samarbeidet skal gjenspeile strategiske prioriteringer.

Robust

• Samarbeidet skal være forankret i minst ett fagmiljø og gjerne involvere flere enheter.
    • Samarbeidet skal være fundert på bred, forpliktende involvering i fagmiljøet, ut over individuelle initiativ.

Ansvarlig

Ledelsesforankret

Samarbeidet skal være anbefalt av instituttleder før den videre prosedyren for inngåelse og fornyelse av internasjonale samarbeidsavtaler iverksettes.

• I tillegg skal følgende vurderes

Behov

Hvilke behov skal avtalen dekke?

Eksisterende avtaler

Kan behovet dekkes av allerede eksisterende avtaler?

Ressurser

Finnes det tilstrekkelige administrative og vitenskapelige ressurser for å følge opp avtalen?

Bredde

• Dekker samarbeidet flere ulike samarbeidsaktiviteter, f.eks. student- og ansattmobilitet, praksismobilitet, prosjektsamarbeid, nettverk, gjesteforelesere, gjesteforskere?
    • Dekker tilbudene bachelor, master Prinsippene nedenfor gjelder ved inngåelse og fornyelse av alle avtaler om internasjonalt samarbeid ved OsloMet. Unntaket er avtaler som kun omhandler forskning. Definisjoner: Med «studenter» menes her personer i alle tre syklus Med «ansatte» menes her alle som har et ansattforhold med OsloMet og ph.d.? Eller foreligger det et fremtidig potensial for en utvidelse av avtalen?

• Finnes det en kobling mellom utdanning og forskningssamarbeid?

Gjensidighet

Sikrer avtalen en gjensidighet i partenes forpliktelser, bidrag og utbytte av samarbeidet.

Mobilitet

Dekker avtalen både inn- og utgående mobilitet for studenter og ev. ansatte?

Omdømme og kvalitet

Partnerinstitusjonens kvalitet/omdømme vurdert gjennom nasjonal eller internasjonal rangering, eller akkreditering.

Finansielle forhold

• Hva kreves av økonomiske ressurser fra enheten/OsloMet sentralt?
    • Partners mulighet til å bidra likeverdig i samarbeidet?
    • Utsikter til ev. ekstern finansiering?
    • Muligheter for gratis studie- eller praksisplasser for studenter, ev. nivå på skolepenger?

Praktisk tilrettelegging

• Finnes det et godt system for mottak av studenter og ev. ansatte, gjennom hele prosessen fra søknad til fullført opphold?
    • Er partners søknadsfrister kompatible med OsloMets frister?

• Har partneren ordninger for tilrettelegging for personer med funksjonsnedsettelse?

Studietilbud

• Finnes det relevante studietilbud på engelsk som kan innpasses i studentens studieprogram?

• Har OsloMet et relevant kurstilbud på engelsk/praksisplasser å tilby til partnerens studenter?

• Er informasjonen om studietilbud tilfredsstillende og tilgjengelig slik at det gir grunnlag for en vurdering av innhold og kvalitet?

• Er studiestrukturene (semesterdatoer, oppbygging av program) kompatible?

Sikkerhet

Vurderes det som trygt for studenter og ev. ansatte å oppholde seg ved vertsinstitusjonen/vertslandet?