Retningslinjer ved inngåelse og fornyelse av internasjonale samarbeidsavtaler
-
Definisjoner
Med «studenter» menes her personer i alle tre syklus. Med «ansatte» menes her alle som har et ansattforhold med OsloMet.
-
Innledning
Alle internasjonale avtaler ved OsloMet skal være strategisk forankret og basert på nøye vurderinger av kvalitet, relevans og nytteverdi. Skriftlige avtaler har i tillegg en viktig funksjon når det kommer til ivaretakelse av verdier og sikkerhetshensyn i internasjonalt samarbeid og prinsipper for ansvarlig internasjonalisering skal følges.
-
Kriterier som må oppfylles før du inngår en avtale:
Strategisk
Samarbeidet skal gjenspeile strategiske prioriteringer.
Robust
- Samarbeidet skal være forankret i minst ett fagmiljø og gjerne involvere flere enheter.
- Samarbeidet skal være fundert på bred, forpliktende involvering i fagmiljøet, ut over individuelle initiativ.
Ansvarlig
For å sikre at grunnleggende verdier og sikkerhetshensyn ivaretas skal samarbeidet vurderes med hensyn til prinsipper for ansvarlig internasjonalisering inkludert etiske retningslinjer for internasjonale samarbeidsavtaler.
Ledelsesforankret
Samarbeidet skal være anbefalt av instituttleder før den videre prosedyren for inngåelse og fornyelse av internasjonale samarbeidsavtaler iverksettes.
-
I tillegg skal følgende vurderes
Behov
Hvilke behov skal avtalen dekke?
Eksisterende avtaler
Kan behovet dekkes av allerede eksisterende avtaler?
Ressurser
Finnes det tilstrekkelige administrative og vitenskapelige ressurser for å følge opp avtalen?
Bredde
- Dekker samarbeidet flere ulike samarbeidsaktiviteter, f.eks. student- og ansattmobilitet, praksismobilitet, prosjektsamarbeid, nettverk, gjesteforelesere, gjesteforskere?
-
Dekker tilbudene bachelor, master Prinsippene nedenfor gjelder ved inngåelse og fornyelse av alle avtaler om internasjonalt samarbeid ved OsloMet. Unntaket er avtaler som kun omhandler forskning. Definisjoner: Med «studenter» menes her personer i alle tre syklus Med «ansatte» menes her alle som har et ansattforhold med OsloMet og ph.d.? Eller foreligger det et fremtidig potensial for en utvidelse av avtalen?
-
Finnes det en kobling mellom utdanning og forskningssamarbeid?
Gjensidighet
Sikrer avtalen en gjensidighet i partenes forpliktelser, bidrag og utbytte av samarbeidet.
Mobilitet
Dekker avtalen både inn- og utgående mobilitet for studenter og ev. ansatte?
Omdømme og kvalitet
Partnerinstitusjonens kvalitet/omdømme vurdert gjennom nasjonal eller internasjonal rangering, eller akkreditering.
Finansielle forhold
- Hva kreves av økonomiske ressurser fra enheten/OsloMet sentralt?
- Partners mulighet til å bidra likeverdig i samarbeidet?
- Utsikter til ev. ekstern finansiering?
- Muligheter for gratis studie- eller praksisplasser for studenter, ev. nivå på skolepenger?
Praktisk tilrettelegging
- Finnes det et godt system for mottak av studenter og ev. ansatte, gjennom hele prosessen fra søknad til fullført opphold?
-
Er partners søknadsfrister kompatible med OsloMets frister?
-
Har partneren ordninger for tilrettelegging for personer med funksjonsnedsettelse?
Studietilbud
-
Finnes det relevante studietilbud på engelsk som kan innpasses i studentens studieprogram?
-
Har OsloMet et relevant kurstilbud på engelsk/praksisplasser å tilby til partnerens studenter?
-
Er informasjonen om studietilbud tilfredsstillende og tilgjengelig slik at det gir grunnlag for en vurdering av innhold og kvalitet?
-
Er studiestrukturene (semesterdatoer, oppbygging av program) kompatible?
Sikkerhet
Vurderes det som trygt for studenter og ev. ansatte å oppholde seg ved vertsinstitusjonen/vertslandet?