Innføring Pureservice
Systemet erstatter dagens løsninger, OTRS og ServiceNow. OTRS brukes for de fleste innkommende henvendelser. ServiceNow brukes for henvendelser til IT-avdelingen og noen andre typer henvendelser.
Innføringen vil skje gradvis over de neste årene. Ansatte som blir berørt vil bli involvert underveis.
-
Bakgrunn og målsetninger
UH- sektoren avsluttet i 2024 et felles prosjekt i sektoren, UH Sak, som skulle bidratt til å få på plass et felles system for håndtering av henvendelser og saksbehandling av tjenester i OsloMet. Derfor må OsloMet finne nye løsninger og det er besluttet å innføre Pureservice. For mer informasjon om beslutningen se sak 13/25 Veien videre etter UH-sak (opengov.360online.com).
Hva ønsker vi å oppnå med innføringen?
- Enklere tilganger til OsloMet tjenester for studenter, ansatte og eksterne.
- Lettere å følge status på sakene.
- Økt grad av selvbetjening.
- Økt effektivitet i saksbehandlingen.
- Enklere å samarbeide på tvers mellom fellesadministrasjon og fakultetene.
Finn ut mer om at OsloMet får nytt system for håndtering av henvendelser.
-
Hva skjer når?
Innføring av Pureservice vil skje gradvis over de neste årene.
- Høsten 2025 erstatter Pureservice dagens løsning for håndtering av IT-tjenester og andre henvendelser som saksbehandles i ServiceNow
- I løpet av 2026 og 2027 erstatter Pureservice henvendelser som kommer inn via OTRS
Se i Prosjektportalen for status i prosjektet (sharepoint.com).
-
Organisering og deltagere
Prosjektet rapporterer til styringsgruppen som ledes av prosjekteier Guro Berild, IKT- direktør. Prosjekteier, sammen med styringsgruppen, følger fremdrift i prosjektet og skal bidra til å sikre god forankring og brukerinvolvering underveis i prosjektets ulike faser.
Styringsgruppen er representert ved
- Håkon Solberg, utdanningsdirektør
- Jarle Traavik, fakultetsdirektør LUI
- Ruby Myhren, fakultetsdirektør HV
- Ingvild Straume, kommunikasjonsdirektør
- Randi Stene, HR- direktør
- Guro Marie Heggtveit, tillitsvalgt repr.
Prosjektet, sammen med et tjenesteteam for Pureservice i IKT, organiserer og koordinerer arbeidet:
- Linn-Jorun Rolness, IKT – prosjektleder
- Inger Setnes, UTD, delprosjektleder
- Tina Marosan, IKT, teamleder for tjenesteteamet Pureservice
- Ole Ivar Birkelund, UTD
- Christian Haug, UTD
- Joachim Reginold, IKT
- Kamran Bagheri, IKT
- Birte Midjås, IKT, virksomhetsarkitekt
Prosjektet jobber tett med andre fagressurser innen virksomhetsarkitektur, sikkerhet, personvern, dokumentasjonsforvaltning, testledelse m.m. underveis i prosjektets faser. Det etableres også brukergrupper underveis med nøkkelpersoner fra fellesadministrasjonen og fakultetene for å sikre brukerinvolvering. De vil delta inn i arbeidet i forbindelse med å fase ut OTRS og på plass tjenestene i Pureservice, og blir blant annet involvert i testing, oppsett av tjenestene og opplæring.
-
Hva er Pureservice?