Innføring av Pureservice - Ansatt

Innføring Pureservice

Innføring Pureservice

OsloMet innfører Pureservice for å håndtere henvendelser fra studenter, ansatte og eksterne.

Systemet erstatter dagens løsninger, OTRS og ServiceNow. OTRS brukes for de fleste innkommende henvendelser. ServiceNow brukes for henvendelser til IT-avdelingen og noen andre typer henvendelser.

Innføringen vil skje gradvis over de neste årene. Ansatte som blir berørt vil bli involvert underveis.

  • Bakgrunn og målsetninger

    UH- sektoren avsluttet i 2024 et felles prosjekt i sektoren, UH Sak, som skulle bidratt til å få på plass et felles system for håndtering av henvendelser og saksbehandling av tjenester i OsloMet. Derfor må OsloMet finne nye løsninger og det er besluttet å innføre Pureservice. For mer informasjon om beslutningen se sak 13/25 Veien videre etter UH-sak (opengov.360online.com).

    Hva ønsker vi å oppnå med innføringen?

    • Enklere tilganger til OsloMet tjenester for studenter, ansatte og eksterne.
    • Lettere å følge status på sakene.
    • Økt grad av selvbetjening.
    • Økt effektivitet i saksbehandlingen.
    • Enklere å samarbeide på tvers mellom fellesadministrasjon og fakultetene.

    Finn ut mer om at OsloMet får nytt system for håndtering av henvendelser.

  • Hva skjer når?

    Innføring av Pureservice vil skje gradvis over de neste årene.

    • Høsten 2025 erstatter Pureservice dagens løsning for håndtering av IT-tjenester og andre henvendelser som saksbehandles i ServiceNow
    • I løpet av 2026 og 2027 erstatter Pureservice henvendelser som kommer inn via OTRS

    Se i Prosjektportalen for status i prosjektet (sharepoint.com).

  • Organisering og deltagere

    Prosjektet rapporterer til styringsgruppen som ledes av prosjekteier Guro Berild, IKT- direktør. Prosjekteier, sammen med styringsgruppen, følger fremdrift i prosjektet og skal bidra til å sikre god forankring og brukerinvolvering underveis i prosjektets ulike faser.

    Styringsgruppen er representert ved

    • Håkon Solberg, utdanningsdirektør
    • Jarle Traavik, fakultetsdirektør LUI
    • Ruby Myhren, fakultetsdirektør HV
    • Ingvild Straume, kommunikasjonsdirektør
    • Randi Stene, HR- direktør
    • Guro Marie Heggtveit, tillitsvalgt repr.

    Prosjektet, sammen med et tjenesteteam for Pureservice i IKT, organiserer og koordinerer arbeidet:

    • Linn-Jorun Rolness, IKT – prosjektleder
    • Inger Setnes, UTD, delprosjektleder
    • Tina Marosan, IKT, teamleder for tjenesteteamet Pureservice
    • Ole Ivar Birkelund, UTD
    • Christian Haug, UTD
    • Joachim Reginold, IKT
    • Kamran Bagheri, IKT
    • Birte Midjås, IKT, virksomhetsarkitekt

    Prosjektet jobber tett med andre fagressurser innen virksomhetsarkitektur, sikkerhet, personvern, dokumentasjonsforvaltning, testledelse m.m. underveis i prosjektets faser. Det etableres også brukergrupper underveis med nøkkelpersoner fra fellesadministrasjonen og fakultetene for å sikre brukerinvolvering. De vil delta inn i arbeidet i forbindelse med å fase ut OTRS og på plass tjenestene i Pureservice, og blir blant annet involvert i testing, oppsett av tjenestene og opplæring. 

  • Hva er Pureservice?