Myndighet og ansvar ved SDI
Arkivleder
-
Bør konsulteres når universitetet skal tilpasse opplæring og introduksjon for nyansatte.
-
Skal tas med på råd ved anskaffelse av elektronisk sak-/arkivsystem og fagsystemer, og ved innkjøp av arkivmateriell.
-
Bør konsulteres i saker av vesentlig betydning for dokumentasjons- og informasjonsforvaltning.
-
Være inkludert i kontakten mot UH-sektorens tjenesteleverandører i saker som gjelder arkivvirksomheten
-
Påse at det gjøres interkontroll ovenfor fagenhetene for å se til at disse følger arkivplanen. Rapporterer avvik til nærmeste overordnede.
-
Er ansvarlig å påse at avlevere av avsluttede arkiver til arkivdepot, etter arkivforskriften §18. Overføring av bevaringsverdig arkivmateriale til arkivdepot gjøres etter avtale med Arkivverket.
Ansatte i SDI sitt ansvarsområde
Ansatte i SDI har ansvaret for oppfølging av dokumentasjonsfaglige driftsoppgaver, iht gjeldende rutiner, lover og regler. Det er Arkivleders ansvar å se til at de ansatte ivaretar dette ansvaret. Ansvaret inkluderer, men er ikke begrenset til, følgende konkrete oppgaver:
-
Motta, åpne, sortere, skanne, journalføre og fordele all inngående post (papirpost, e-post, skjemamottak, Altinn, Digipost mv.).
-
Kvalitetssikre saker og journalposter som er registrert av saksbehandler
-
Daglig kvalitetssikring av sak-/arkivsystemet gjennom kontroll av alle registreringer, journalføring, avslutning av saker, påføre klassering mv.
-
Kvalitetsikre og sørge for publisering av offentlig postjournal på universitetets hjemmeside.
-
Betjene innsyn i historiske/ fysiske arkiv.
-
Vedlikeholde fysiske arkiv.
-
Gi brukerstøtte og veiledning.
-
Kontrollere forfallslister og sende restanselister til ledere/saksbehandlere.
-
Være systemeier for gjeldende sak- og arkivsystem.
-
Påse at arkivarbeidet sentralt og i enhetene er i henhold til interne retningslinjer, regler og lover.
-
Ha ansvar for ajourføring av arkivplanen, samt instrukser og rutinebeskrivelser på fagområdet.
-
Ha ansvar for opplæring, kurs brukerstøtte og veiledning innenfor fagområdet.
-
Ha ansvar for universitetets arkivlokaler og bestand på papirarkiver.
-
Ha ansvar for avlevering og deponering.
-
Ha ansvar for oppfølging av innsynsbegjæringer
-
Restansekontroll
Systemforvalter i sak- og arkivsystem sitt ansvarsområde
Ansvaret for sak -og arkivsystemet ligger til SDI. Systemforvalter skal sørge for at IT-teknisk administrasjon og vedlikehold av sak- og arkivsystemet skjer i henhold til Noark-standarden (N-4/5) og relevant lovgivning.
Systemforvalter sitt ansvar
Systemforvalter sitt ansvar omfatter
-
være kontaktperson overfor leverandør (for tiden TietoEvery).
-
melding av feil og oppfølging på support, og systemoppdatering i samarbeid med IT-tjenesten.
-
utviklingsarbeid, moduler, installasjoner, integrasjoner mv. i samarbeid med systemeier.
-
teknisk brukerstøtte.
-
systemadministrasjon, herunder gi og overvåke tilganger samt opprette og vedlikeholde maler og standardtekster.
-
elektronisk avlevering til arkivdepot i samarbeid med arkivleder og eventuelt UH sektorens tjenestelevandør.
-
periodisering.
-
administrasjon av digipost, oppslag mot folkeregisteret etc.
Systemforvalter for gjeldende sak- og arkivsystemet skal informeres om alle forvaltningsmessige og organisatoriske endringer i universitetet med betydning for ansvarsområdet, og samarbeide med systemeier om tilgangsstyring, integrasjoner, moduler, avlevering mv.
Tilgangsstyring i Altinn er delegert til seksjonsleder for seksjon for lønn.