Midtveis- og sluttlesningsseminar på SPS - Ansatt

Midtveis- og sluttlesningsseminar på Senter for profesjonsforskning

Midtveis- og sluttlesningsseminar på Senter for profesjonsforskning

Veiledende retningslinjer for midtveis- og sluttlesningsseminar på ph.d. programmet i profesjonsstudier.

Midtveisseminar

Midtveisseminarets formål er at stipendiaten skal få et eksternt blikk på testutkast som foreligger og prosjektet som helhet. Midtveisseminaret bør også gi stipendiaten et inntrykk av hvordan man ligger an og strategier for det videre arbeidet.

Midtveisseminaret avholdes halvveis i ph.d.-perioden, justert for eventuelle forlengelser av finansieringen (permisjoner, frikjøp e.l.).

Både stipendiat, veileder(e), leder for ph.d.-programmet og hovedkommentator skal være til stede på midtveisseminaret. Hovedkommentator er normalt intern, men eksterne kan anvendes dersom faglig kompetanse og kapasitet gjør det nødvendig. Dersom man skal bruke eksterne, må eventuelt honorar ikke tas fra stipendiatenes ordinære driftsmidler. Stipendiaten kan, i samråd med veileder, invitere andre interesserte.

Midtveisseminaret følges opp av en samtale mellom stipendiat og veileder(e). Viktige formål med denne samtalen er å avdekke og avhjelpe eventuelle problemer i veiledningsforholdet, datainnsamling, tidsplan e.l.

Artikkelbasert avhandling

Stipendiater som skriver artikkelbasert avhandling, sender ut følgende:

  1. En revidert tidsplan som skal gi en kort oversikt over hva som er gjort så langt (kurs, datainnsamling, skrevne tekster/utkast, pliktarbeid) og en tidsplan for avhandlingsarbeidet i det som er igjen av stipendperioden.
  2. Foreliggende artikler/artikkelutkast. Disse kan være på ulike stadier i prosessen.
  3. En disposisjon til kappe som inneholder: arbeidstittel på avhandlingen, revidert problemstilling, artikkelsammendrag av artikler som ikke er levert som utkast (kort om planlagt problemstilling, teori, data og metode) og noen stikkord til kappens innledning, teoridel, tidligere forskning og metode.

Monografi

Stipendiater som skriver monografi, sender ut følgende:

  1. En revidert tidsplan som skal inneholde en kort oversikt over hva som er gjort så langt (kurs, datainnsamling, skrevne tekster/utkast, pliktarbeid), og en tidsplan for avhandlingsarbeidet i det som er igjen av stipendperioden.
  2. Foreliggende kapittelutkast. Det før foreligge utkast til litteraturgjennomgang og eventuelt metodekapittel samt detaljert disposisjon av innledningen.
  3. En revidert disposisjon for hele avhandlingen.

Sluttlesningsseminaret

Alle stipendiater på programmet får muligheten til å ha et sluttlesningsseminar før de leverer avhandlingen.

Formålet med sluttlesningsseminaret er å gi stipendiaten tilbakemelding på hva som vil styrke kvaliteten på avhandlingen, og således bidra til kvalitetssikre avhandlingen før innlevering.

Opplegg og institusjonelt ansvar

Sluttlesningsseminaret har to elementer:

  1. En ekstern kollega vurderer avhandlingen som om vedkommende var medlem av sakkyndig utvalg.
  2. Sluttleser legger fram sine synspunkter på et åpent seminar ved SPS. Det normale er at alle ved senteret blir inviterte til å lese utkastet og å delta på sluttlesningsseminaret.

Det er SPS ved leder av ph.d.-programmet som organiserer, inviterer og leder sluttlesningsseminaret. Tidspunktet og valg av sluttleser avklares i samarbeid med stipendiat og veiledere.

Er sluttlesningsseminaret obligatorisk?

Sluttlesningsseminaret betraktes som del av kvalitetssikringssystemet til ph.d.-programmet i profesjonsstudier. Om det i enkelte tilfeller er gode argumenter for å kvalitetssikre avhandlingen på andre måter, kan leder av ph.d.-programmet bestemme at det ikke skal avvikles sluttlesningsseminar.

Finansiering

Over tid er det innarbeidet en praksis om at sluttlesning finansieres via stipendiatens driftsmidler. For tiden er kostnadene 10-12.000 kroner.